Tipikusan egy NKH-s horrortörténetet láttam magam előtt, amikor meghallottam, hogy megszületett az első magyar rendszámos Model X Plaid. Hol van ezen az indexkar? Miért nincs teteje a kormánynak? Egyáltalán, hol kell sebességbe rakni? Szerencsére csak én voltam pesszimista, valójában az autó nagyon könnyen megkapta az itthoni papírokat, miután megérkezett az országba. Arra viszont az előleg befizetése után másfél évet kellett várni.

Ez egy Tesla Model X Plaid. Hárommotoros összkerékhajtás, 2,6 másodperces 0-100-as gyorsulás, 10 másodpercen belüli 400 méteres sprint, 1020 lóerő, mindez egy drabális méretű, hétszemélyes utazóautótól. Fogjátok meg a Diet Coke-om, gondolhatta Elon Musk, mikor az volt a feladata, hogy a Model X-ből – amire gyakorlatilag mindenki a sirályszárnyas ajtai miatt emlékezett – olyan számadatokat csikartasson ki, ami ellopja a show-t a varázsajtó elől.
Tesla. Szárnnyal. Nem repül
Nem az az érdekes ebben, hogy villannyal megy, heten férnek bele, lenyomja a Porschét és szárnyas az ajtaja. De mi az a 10 ezer dolláros gomb benne?
Ha most szeretnéd megrendelni a Tesla magyar oldalán, 60 millió forintos alap árcímkével találkozol, cserébe az átadás már a következő szállítással, 2023 januárja és márciusa között megtörténhet. A képeken látható autó tulajdonosa, Peti ennél lényegesen olcsóbban, Magyarországon az elsők között rendelte meg, forgalomba pedig konkrétan az övé került elsőként, így ha minden igaz, ez az első Yoke-kormányos Tesla Model X, amin magyar rendszám virít.
Lehet, hogy el vagyok rontva, de engem nem a brutális gyorsulás, hanem a Yoke-kormány érdekelt igazán. Nem is feltétlenül a Knight Rider-érzés miatt, hiszen egyrészt ennél azért lehetünk már felnőttebbek, másrészt a Model X Plaidben nincs benne az a LED-mátrix fényszóró, amivel ugyanazt a nagyon látványos futófényezést meg lehetne csinálni, mint egy Model S-sel.
Előre kell bocsátani, ez sajnos nem egy változó áttételű kormány, tehát nem az van, hogy Forma-1-es stílusban, fél-fél kormánymozdulattal mindent lefedünk (a'la Toyota), a párhuzamos parkolásoknál és a többi, kis sebességű manővernél is ugyanannyi kormányelfordítást kér a technika, mint bármilyen más, kerek kormányos Teslánál, rá kell erre érezni, főleg egy kereszteződésből kiforduláskor lehet furcsa, hogy ahol átfognál a kormányon, ott valójában nincs semmi.
Ebben az autóban nem a kormány fordítja el az első kerekeket
Vezettük a Toyota prototípusát, amelyben a kormánykerék csak vezetékekkel kapcsolódik az első kerekekhez. Szürreális élmény, de annak legalább mellbevágó.
Nincs váltókar. A hagyományos autóiparból származó P-R-N-D megoldásokat teljesen újragondolták, tehát ha megállsz, és leállítod, akkor nyugodtan ki is szállhatsz, üresbe nem fogod rakni, az irányt pedig automatikusan igyekszik meghatározni – ha egy betonfal van mögötted, akkor nem akar majd hátra menni –, de irányt váltani a kijelző bal oldalán tudsz, egy csúsztató swipe-mozdulattal, előre, vagy hátra, ezzel vége a lehetőségeknek, nem is nagyon kell több.
Indexelni sem a hagyományos, bajuszkapcsolós megoldással lehet, azt kidobták, helyette a kormány bal oldalára jutott a két darab irányváltó, amiből csúsztatással és nyomkodással is lehet indexelni, de ha későn gondolkodsz, és már elfordított kormány mellett akarsz indexelni, akkor jóval kényelmetlenebb, de legalábbis szokatlanabb, mint a bajuszkapcsolós megoldás.
Magától visszaveszi az indexet, ha úgy látja, hogy befejezted a sávváltást, vagy hagyományos módon, kormányelfordulásból is számol, szóval nyilván ki van találva, ettől függetlenül furcsán futurisztikus jelenség, láthatóan elfogadható mennyiségű kompromisszummal.
Hasonló a helyzet a dudálásnál is, nem a kormány közepét ütöd, hanem a kormány jobb oldali érintőgombjai közül az egyiket nyomod. Hasonlóan a kormányról babrálsz a világítással, az ablaktörlővel, először megérinted, hogy mit szeretnél variálni, majd a központi kijelző menüjén beállítod pontosan.
Természetesen van két tekerő is a menükben túrkáláshoz és a klikkeléshez. A villámteszt alatt nem igazán sikerült átélni az amerikai hatóságok dillemáját, hogy mennyire biztonságos vagy értelmes ebben a formában a Yoke-kormány, mindazonáltal ez egy merész húzás volt a Teslától, főleg azért, mert a Plaid-modellekhez ez automatikusan jár, tehát nem döntheti el a vevő, hogy a hagyományos, kör alakú kormányt akarja-e, vagy úgy vezeti az autót, mint David Hasselhoff a Trans Am-ből készült pajtit.
A plaidség pedig egyszerűen nagyon durva. Felfoghatatlan és szürreális, amit gyorsulás címén ez a hétszemélyes tank művel. Én már nagyjából az első Model S P95D-t letiporva elengedtem, hogy a gyorsuláson megdöbbenjek, eljutottunk arra a pontra, hogy tényleg a gumi és az aszfalt közti tapadási viszonyok határozzák meg a legerősebb villanyautók gyorsulási korlátját, önmagában egy brutális mérnöki teljesítmény lehetett mögé kipörgésgátlót és minden egyéb elektronikát megtervezni, és még azt sem mondhatják a fanyalgók, hogy de cserébe a végsebesség nevetséges, mert nem, 262 km/h-nál van a vége, ennek a bő fele is bőségesen elég lenne, ha a realitások talaján akarunk mozogni.
A szárnyas ajtótól már a Model X újkorában sem ájultam el, amióta pedig láttam azt az emberi hülyeségről is árulkodó londoni balesetet, azóta érdemben nem is jut eszembe más a típus ajtajairól, viszont amit őszintén imádok, az a panoráma szélvédő: ez nem olyan, mint az egyébként szintén remek francia egyterűkön látható megoldás, hanem tényleg a végtelenség érzését megadó óriás fénygyűjtő, ami egy téli délelőttön igazi antidepresszáns lehet, persze azt sosem szeretném megtudni, mennyibe kerül hozzá egy másik szélvédő, ha épp kap egy nagyobb kavicsot és végigreped.
Óriási a fejlődés a Model X életében is – árulja el Peti, az autó tulajdonosa, aki alaposabban megismert korábban egy 2017-es és egy 2020-as modellt is, persze 30 perc ismerkedés után én csak az alapokat vettem észre, az első szérián nem volt óriási kijelző a második sor utasainak, és a beltér minősége is érezhetően jobb lett valamivel.
Az aprólékos, kákán is csomót kereső újságíró meg tudja találni az összeszerelési hibákat, illesztési pontatlanságokat,- viszont ez már korántsem ordít úgy, mint néhány korai modellen, a Tesla gyártástechnológiája nagyon magasra tört, ezzel párhuzamosan pedig a minősége is évjáratról évjáratra fejlődik, nincs itt komoly szégyellnivaló még akkor sem, ha az autó 60 milliós árkategóriájában még mindig lehet finomabb anyaghasználattal, precízebb összeszereléssel találkozni néhány gyártónál. Részletesebben pedig kifejtjük az autót, ha már egy teljes teszthét után vagyunk.
Köszönjük szépen ManitouPeti-nek, hogy megmutatta az autóját.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Események
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

