Érdemes még autót tartani? - ezt tudják és ennyiért a közösségi megosztók
Évek óta itt vannak az autómegosztók, amelyek közlekedési alternatívát nyújtanak a közlekedésben. Nem váltják ki a saját autót, másra valók. Nyilván van olyan matek, amikor a percalapon, esetleg egy vagy több napra bérelhető, adott összegért használható kocsikkal való autózás az olcsóbb, és van, amikor a saját autó.
Pro és kontra
Nem igazán érdemes ezzel foglalkozni, mert mindenkinek mások a közlekedési szokásai, így egyénre szabva lehet megmondani, mikor melyik a jobb. Ha van saját, és az műszakilag oké, akkor mindig kéznél van és használható. A közösségi autónál ez nincs így. Csak egy megadott zónában érhetőek el, de előfordulhat, hogy épp nincs 1-5 perces távolságra, hanem többet kell értük gyalogolni. Ez a sok szempont közül az egyik, ami a saját kocsi mellett szól.

Ami viszont a megosztott autókban jó, hogy nincs velük macera (gumicsere, biztosítás, szerviz stb.), és ami most még vonzóbbá teszi őket, hogy ingyen lehet velük parkolni. Budapest belvárosában szeptembertől a belső városrészben 600 forint lett egy óra, ennyiből 5-10 percet lehet közösségi autózni. A belvárosi parkolásnál maradva azonban egyáltalán nem biztos, hogy lesz szabad hely, amíg azt megtalálja az illető, addig nő a fizetendő összeg. Ha a másik szempontból nézzük, akkor a közösségi autók a tömegközlekedésnél jóval drágábbak, de jól kiegészíthetik azt, a taxizásnál viszont olcsóbb lehet ez a megoldás. Ezek csak kiragadott példák, számtalan egyéb tényezőt lehet még felsorolni, a lényeg, hogy a közösségi autók könnyen elérhetőek, korszerűek.

A közösségi autókra lehet úgy is tekinteni, mint annak idején a fapados járatokra. Olyanok is repülhettek velük, akik korábban a hagyományos légitársaságokkal nem. A megosztható autók miatt olyanok is autózhatnak modern autókkal, akik egyébként nem tudnának olyat venni. Csak a percdíjat vagy napidíjat kell kifizetni, nem kell kötelezőre és/vagy cascóra költeni, a szervizeléssel bajlódni.
Mennyiért?
Az autózás drágább lett a kiadásokat nézve hosszabb távon. Az üzemanyagárstoppal együtt is magasabb a benzin ára, mint az utóbbi években, az új és a használt autók jóval drágábbak, nem beszélve a gumiról, a szervizdíjakról vagy éppen a biztosításról. A megosztható autók közül a legolcsóbbak azonban nem lettek sokkal drágábbak, igaz, megjelentek újabb tételek, például a bérlésindítási díj vagy alapdíj, ami 100 forintos nagyságrend. Összességében azonban egyelőre nincs szó nagyon jelentős áremelésről. A legalacsonyabb díjaknál viszont azt is látni kell, hogy olyanok, mint a főként élelmiszereket forgalmazó boltláncoknál az úgynevezett első áras vagy behívó termékek, amelyek az adott termékcsoportban a legolcsóbbak, és miattuk választ valaki egy-egy láncot. Például azért, mert ott a legolcsóbb a tej vagy a kenyér.

Ha a legnagyobb egymással versengő szereplők (GreenGo; a Mol-leánya, a Limo; és a Share Now) legalacsonyabb árait nézzük, akkor alig van különbség. Az alkalmi bérlők magasabb, a cégtől és csomagtól függően 1000-2500 forintos havidíjat fizető sofőrök alacsonyabb percdíjat "kapnak". Leegyszerűsítve és a legolcsóbb autókkal számolva a legolcsóbb percdíj az előfizetősök esetében 70 forint alatt marad, az alkalmi sofőröknél pedig 90 forint alatt.

A napidíjak autótól függően 11-15 ezer forint körül mozognak, itt számolni kell azzal, hogy bizonyos távolság felett extra díjat kell fizetni kilométerenként. Az autómegosztóknak vannak furgonjaik is, ezek például egy ikeás bevásárlásnál akár jó alternatívát jelenthetnek a házhoz szállítással vagy a kisteherautó-bérléssel szemben.
Ha valakinek azonnal kell egy autó, akkor komolyabb árkülönbségekkel nem kell számolni a szolgáltatók között. Itt az fog dönteni, hogy melyiküknek van közelebb kocsija az illetőhöz, vagy az, hogy a bérlőnek melyik autó tetszik jobban az azonos árkategórián belül. A legjobb persze az lenne, ha egy akár független appban tipikus utak árát lehetne összevetni, mint például azoknál a taxis alkalmazásoknál, amelyek előre megbecsülik az adott fuvarra szóló költséget.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
