Az átvizsgálás sikerült, az autó meghalt

2022.08.16. 06:04

A préda elejtése tízből kilenc használtautó-vásárló számára már az első perctől kezdve kellemetlen feladat. A beszerzés inkább jelent gyomorgörcsöt, a rejtett hibáktól való rettegést és hónapokig tartó szorongást, mint felszabadult, virágos réten a naplementébe szökellő tripet. Aggodalomra semmi ok, illetve mégis...

Egy rejtett hibáktól hemzsegő autó megvásárlása óriási kockázatot jelent, hiszen javításuk komoly összegekbe kerülhet, különben az eladó már megoldotta volna. Ezt a piaci rést fedezték fel néhány éve páran, és lettek hivatásos használtautó-átvizsgálók. Ők nyújtanak most segítő kezet, egyben megnyugvást a rászorulóknak, alkalmanként huszonötezerért. Idővel viszont ez a szakma is felhígulni látszik, a szakemberek mellett megjelentek a kontárok. Ők ugyanúgy eljátsszák a prófétát és elveszik a pénzed, mint a profik, hiszen munkájuk minősége - vagy épp annak hiánya - gyakran csak hónapokkal később derül ki. Reklamálni ekkor már bonyolult, hiszen a szakembör a felmérés időpontjában rögzíti az állapotot és azt mondja majd, hogy minden más utána keletkezett.

Öt éve találkoztunk először egy magas, fura hapsival. Katonai mintás polifoammal a hóna alatt pingvinezett a hóesésben, jobb kezében látszólag súlyos szerszámos táskát, a balban pedig rétegvastagság-mérőt szorongatott. Közölte, hogy ő bizony autót jött átvizsgálni egy ügyfél kérésére. Percekig csak vizsgálgattuk egymást, végül megértettük, mit is akar valójában és nem küldtük el melegebb éghajlatra, szerencsére. Előtte nem láttunk még ilyet, és olyannyira érdekesnek tűnt a sztori, hogy percekkel később már mi pingvineztünk körülötte. A rétegvastagság-mérője pont olyan volt, mint a sajátunk, és a diagnosztika sem tűnt gagyinak. Varga Tibor öt perccel a vizsgálat megkezdése után már a kocsi alatt feküdt zseblámpájával, és először azt hittük, sosem mászik ki többé. De kimászott, azóta pedig bővült a cége, és több százszor találkoztunk vele vagy kollégáival.

Az autóvizsgálós szüzességünk elvesztését követő hetekben újra megcsörrent a telefonom. A vonalban egy magát valami revizitátornak bemutató ipse kért időpontot egy újabb átvizsgálásra. Pontosan érkezett egy új hibrid Toyotával, amit furcsálltunk is, mert az autószerelők általában az "ebben még van anyag" F Astrával vagy hozzá hasonlóval közlekednek. Előkerült a bluetoothos level 2 rétegmérő, az egymilliós Launch diagnosztika, fehér kesztyű és egy kamerás endoszkóp. Az autót korrektül átvizsgálta, nem akart alkatrészeket vagy extra szolgáltatást eladni az ügyfélnek, amit a márkaszervizek rendszeresen megpróbálnak minden egyes alkalommal. Ő volt a Totalcaron is rendszeresen publikáló AutoRevizor, vagyis polgári nevén Laczkó István.

Pityu magányos farkasként nyomja már évek óta, rendszeresen találkozunk vele. Nem túl beszédes, ugyanakkor a legkisebb hibákat is azonnal kiszúrja. Végül pedig képes úgy átadni az ügyfélnek az infót, hogy az nem köti fel magát az első villanyoszlopra. Ez fontos, hiszen a legutóbbi márkaszervizes átvizsgálás során közölték a 15 éves prémium autó vásárlójával, hogy mind a négy féket cserélni kell négyszázezer forintért. Nem felejtették el hozzátenni azt sem, hogy az utángyártott fékbetét nem lesz jó, mivel nem gyári Volvo, ezért az autó nem fog megállni, és mindenki meghal majd az első kanyarban. Az ügyfél ebbe kis híján belebetegedett, úgy kellett defibrillálni. A próbálkozásokkal ellentétben István szerint a fék cseréje jó minőségű utángyártott alkatrészekkel is megfelelő biztonságot nyújt, persze harmadáron.

Kettőjüket csupán példaként említettem, nem megfeledkezve a többi korrekt szakemberről, akikkel szintén gyakran találkozunk. A szakma viszont felhígulni látszik és ez komoly problémát jelent a vevőknek és eladóknak egyaránt. Megjelent egy új állapotfelmérő típus, hívjuk most őket Uborkáknak. Az Uborka egy igazi balfék, aki sokat nézett Youtube-on autós videókat, amelyektől ihletet kapott, és képes remekül eljátszani az ott látottakat. Elkíséri az ügyfelét, átnézegeti az autót, mond valami bármit, akármit, hiszen számára mindegy, a pénzt így is, úgy is megkapja. Plusz ötezerért még alkudozik is az ügyfél helyett!

Az Uborkát nehéz kiszúrni, főleg azoknak a megrendelőknek, akik azért hívnak szakembert, mert nem értenek különösebben a kocsikhoz. Az autó körül ejtett párzási tánc profi, megvan a rétegmérő-show, pörögnek az adatok, a megrendelő pedig csak ámul a szakértelemtől. A hibalista tetemes, hiszen az Uborka sokszor attól érzi magát még Uborkábbnak, hogy minél több valós vagy valótlan problémáról rántja le a leplet.

Akadnak viszont árulkodó jelek a leleplezésre, amelyek gyanakvásra adhatnak okot. Ezek közül mutatok be néhányat.

Másnapra ad időpontot, és ő a legolcsóbb:

A profik felkapottak, hírük szájról szájra terjed. Naptáruk hetekre előre betelt, időpontot foglalni másnapra szinte lehetetlen. Az Uborka ráér szinte azonnal, az egyszeri autóvásárló pedig örül, hiszen neki azonnal kell a verda. Még nagyobb öröm, ha a szakembör nemcsak gyors, de még messze a legolcsóbb is. Nem csoda, hiszen a nulla forintos beruházáson nincs mit visszatermelni, így olcsó tud maradni. Nem zavarják a közterhek, nincs felelősségbiztosítása, se évente fizetendő díj a diagnosztikai szoftver frissítésére. Számla? Milyen számla? :)

Aliexpresses rétegvastagság-mérőt használ:

Az autókat robotok fényezik a gyárban, nagyjából egységes vastagságra. A rétegvastagságot mikronokban mérik, egy milliméter ezer mikronnak felel meg. Egy átlagos autó fényezése rendszerint 100-150 közötti értéket mutat, kivéve a belső falcokban, ahol körülbelül a felét. Gyanakodni akkor érdemes, amikor a hetedik autón mértek 1000 mikron felett minden elemen, vagy amikor közli az Uborka, hogy a rétegvastagság mindenhol 1, de van ahol 2. A kedvencünk, aki nem is használ ilyen eszközt, hanem ujjal kopogtatja végig a karosszériát, majd közli, hogy minden rendben.

Bénázik a kulccsal:

A nyolcadik generációs (UFO) Civic beindítási procedúrája a következő: jobb kéz felől gyújtást kell adni az autónak kulccsal, majd ballal megnyomni a nagy piros start gombot, miközben kinyomva tartjuk a kuplungot. Amikor az Uborka közli, hogy nem jó a kulcs, mert nem tudja elfordítani, és nem indul az autó, kezdhetünk gyanakodni. Ilyenkor nyivákolva jelzi, hogy rossz kulcsot adtunk, mi pedig segítünk neki beindítani a kocsit.

Amikor pedig a hibrid Toyota Prius esetében mondja, hogy le van merülve, mert nem búg a motor indítás után, szintén kételkedhetünk a sokéves tapasztalatokban. A top eddig egy Nissan volt, amiből a gyújtáskapcsoló melletti gomb megnyomásával lehetett kivenni a kulcsot, persze ez sem sikerült, az állapotfelmérő pedig boci szemekkel nézett ránk.

Kínai diagnosztikát használ:

Egy valamire való diagnosztikához legalább egy laptop, vagy egy tablethez nagyon hasonló eszköz kell. Amikor az Uborka előveszi az új Samsung telefonját és a kétezer forintos ELM327 bluetooth adaptert, azonnal meneküljünk. Legutóbb a Torque Lite ingyenes telefonos applikációval próbálkozott egy balfék, de az ügyfél szemfüles volt, és megköszönte a részvételt, majd elküldte. A szomszéd kereskedésben sikerült tönkretenni egy autót a bóvli hibakódolvasóval, azóta mi sem engedünk ilyet az autóra csatlakoztatni.

Nem dokumentál:

A profik szinte mindent dokumentálnak, és kérés nélkül továbbítják az eredményeket a megrendelőnek, gyakran még aznap, egy szóbeli értékeléssel együtt. Az Uborkák még kérésre sem hajlandóak az ígéretnél tovább jutni, és a vevő végül semmilyen diagnosztikai eredményt, rétegvastagság-mérési jegyzőkönyvet, de még csak egyszerű fotókat sem kap az autóról. Ez se nekünk, se az ügyfélnek nem tűnik túl professzionálisnak, pláne 25 ezer forintért.

Nem engedjük be:

Hát igen, van ilyen is. Az Uborkáknak már nem engedjük a diagnosztikát és a próbakört sem. Az általuk használt kínai eszközök túl nagy kockázatot jelentenek számunkra, mert egy hibás kütyü könnyen tönkreteheti az autót, és ezért később nem vállalják a felelősséget. Ők persze az ügyfélnek ezt már úgy tolmácsolják, hogy a rossz állapotú autó miatt nem engedjük őket vizsgálódni, ami nem túl korrekt. Ha ilyet tapasztalsz, ne ess kétségbe, hívj fel egy másik állapotfelmérőt, hiszen kétszer már nem lőhetsz mellé.

Szóval az autóvásárlás továbbra sem játék és mese, ugyanakkor a vásárlói tudatosság rengeteget fejlődött az utóbbi években. A legtöbben felkészülten érkeznek, és tudják, mit is szeretnének, mit várhatnak el a pénzükért, ami nagy előrelépés. A vásárlás előtti állapotfelmérés is egyre gyakoribb, és ma már kevesebben kérik a haver, a tesó, az apuka vagy a szomszéd segítségét. Ez óriási haladás, hiszen hiába segítőkészek a rokonok és barátok, ha tudásuk gyakran elavult, és később számonkérni is kellemetlen őket. Velük szemben az átvizsgálásra szakosodott profik felelősséget vállalnak munkájukért, ráadásul a 10-15 éves autókat sem az újhoz hasonlítják, ahogy a márkaszervizek. Utóbbiak számára az üzletet nem a huszonötezer forintos átvizsgálás és az azzal járó felelősség jelenti, hanem a mellette eladott alkatrészek és munkadíjak.

A helyszíni használtautó-állapotfelmérők mellett további megoldást jelenthetnek az átvizsgálásra szakosodott márkafüggetlen szervizek is, de csak abban az esetben, ha az elvégzett munkáról számlát, az eredményről pedig írásos dokumentációt adnak. Mindenek előtt viszont a legfontosabb, hogy az autót olyannal nézessétek át még szerződéskötés előtt, aki valóban ért hozzá, és később is számon lehet kérni. Ez pedig nem a haverotok, vagy az apukátok lesz és nem is az Uborkák.

Kövesd Marcit Facebookon!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

tegnap, 17:13
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47