Mi kerül egy jogosítványon négyszázezer forintba?
A címben szereplő kérdés joggal merül fel a gépjárművezető-képzéssel kapcsolatban, ezért egy napot a tanulóautók hátsó ülésén töltöttem, hogy utánajárjak a jogosítvány megszerzésével kapcsolatos költségeknek és nehézségeknek, illetve hogy eloszlassunk néhány tévhitet.
Nézzük először a választ a címben szereplő kérdésre: Az elsősegélynyújtó vizsga díja az elmúlt hetekben 12000 forintra emelkedett. Következő költség a KRESZ tanfolyam díja, ahol többségében már az online felkészülési lehetőséget választják a klasszikus tantermi képzéssel szemben – hogy ez miért baj, arra később visszatérünk. A képzés díja kb. 40 000 forintos nagyságrend, bár interneten könnyen találni olyan vidéki iskolát, ahol ennek akár dupláját is legombolják. Az elméleti vizsga díja 4600 forintba kerül.
Most jön az igazán húzós tétel, átlagosan 6-7000 forintot kérnek egy gyakorlati óráért (szintén iskolánként változó) és a jelenlegi szabályozás szerint legalább 30 órát és 580 km-t kötelező vezetni ahhoz, hogy a forgalmi vizsgán bárki is részt vehessen - tehát csak maga a vezetés nagyjából 200 ezer forint. A 30 óra és az 580 kilométer nem vagy-vagy, mindkét feltételnek teljesülnie kell.

11000 forintba kerül a gyakorlati vizsga, így könnyen kiszámolható, hogy Michéle Mouton és Emerson Fittipaldi szerelemgyerekének is minimum negyedmilliót kell kicsengetni a B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez. Mindez természetesen a minimálisan előírt óraszámmal és elsőre sikeres vizsgákkal értendő, ami nagyon nem a realitás. Hogy miért közelíti, vagy sok esetben haladja meg a címben szereplő összeget a tanulók többsége? A probléma összetettebb, mint elsőre gondolnánk.
Tóth Miklós oktató a telefonján megmutatja a kosárfonó OKJ-s képzés követelményeit, melynek 480 óra az időtartama. Ízlelgessük ezt egy kicsit: egy rosszul megfont esernyőtartó jó eséllyel nem fog megölni senkit, a legjobb esetben 30 óra után legálisan közútra eresztett rutintalan vezetők viszont egy másodperc alatt meg tudják ezt tenni.
Idejétmúlt, több évtizedes, betokosodott követelményrendszer ez, amely még a jelenlegi forgalmi viszonyokhoz képest töredék autóval számolva született, nemhiába lenne szükség ennek megemelésére. Persze ezen sokan fel fognak hördülni, hogy így is egy vagyonba kerül a képzés, ám nemsokára mutatok néhány példát arra, hogy miért lenne ez létfontosságú lépés.
Vizsgáljuk meg kicsit az óraszámot és lássuk, mire elég ez a gyakorlatban.
Először Dankovics Ibolyával, a zabszemjogsi.hu oktatója mögé ültem be megfigyelni az oktatás menetét. A tanulónak ez volt a tizenhetedik levezetett órája, vagyis túl volt a kötelezően előírt óraszám felén. Jót röhögtem, amikor arról beszélgettünk, hogy milyen komoly problémát okoz sokaknak, és akár órákat is igénybe vehet a különböző elektromos berendezések működtetésének elsajátítása, ám hamar pofánvert a valóság. Két percet vett igénybe az elektromos ablakemelőt működtetve lecsússzon a vezetőoldali ablak, és a belépőkártya segítségével sorompót nyissunk, hogy bejussunk a Budaörsi Virágpiac területére a megtett kör után. Ez egyfajta központi oktatóhely, itt található rutinpálya autósoknak és motorosoknak, még az emelkedőn elindulást is lehet gyakorolni. Ezek után 13 óra elteltével elméletileg vizsgát tehet a tanuló (nem fog).
Saját szememmel tapasztaltam, hogy huszonhat levezetett óra után következetesen össze lehet keverni a jobb és a bal oldalt, a fiatal hölgynek elvileg további négy óra után már lehetősége van vizsgát tennie. Miki mesélte, hogy egy középkorú tanulója még a vizsga előtt egy órával is keverte az irányokat, majd erre a felvetésre vállat vonva azt válaszolta, hogy majd felragasztja a vizsgán a megfelelő betűket a műkörmére... Van, aki ugyanezt a csuklójára kötött szalaggal oldja meg.
A tapasztalat szerint átlagosan 15-20 plusz óra szükséges ahhoz, hogy valakit viszonylag jó szívvel vizsgára lehessen bocsátani, ahol sokan már a kapuban megbuknak. Saját szememmel láthattam az okokat.
Az első, hogy az online képzés nem ad azonos minőséget, mint a bejárós órák.
A tanuló bizonytalanság esetén nem tud kérdezni, nincs akkora tétje sem, hiszen elég lehet, ha valaki megjegyzi, hogy 38-as kérdésre a C a helyes válasz. Hogy mi az, és miért fontos? Senkit nem érdekel. Durva, de például nem tanítják a közlekedést telezöldes kereszteződésben.
A rutinvizsga kivezetésével a rendszerből eltűnt az az első komoly szűrő.
Sokan viselkednek vizsgán teljesen másként, mint az órákon, keményen beüt a vizsgadrukk, leblokkolnak. Volt olyan sebész, aki annyira bepánikolt a forgalmi vizsgán, hogy a lába a kuplungon remegett és nem bírta benyomni, a vizsgabiztos küldte el sétálni, hogy lenyugodjon. Hogyan várhatja el a szülő a gyerekétől, hogy a lehető legkevesebb pénzből levizsgázzon, ha sokszor még a gépjármű kezelése is bizonytalan az első 30 óra után? Márpedig ez az elvárás, hiszen sokba kerülnek a plusz órák, és az oktató biztosan csak még több lóvét akar lehúzni. Az oktatók szemszögéből pedig különösen nehéz úgy haladni, ha a tanuló mindent megkérdőjelez, vagy egyszerűen a meggyőződése szerint jobban tudja.
A költségek tehát gyorsan pörögnek, és könnyen az elméleti minimumnak tekinthető 250 ezer forintos szint másfélszeresére ugranak. És ez még csak az anyagi része, időben sem lehet gyorsan kipörgetni, ugyan hosszú a várólista.
Olyan hiány van oktatóból (eleve évekig nem is tartottak újaknak képzést, csak nemrég), hogy legtöbbjüknél hetekre előre tele van a naptár.
Mivel naponta maximum 10 órát oktathatnak, így sorban állás van a felszabaduló helyekre. Az oktatónak tehát nem érdeke, hogy nyolcvan órát vezessen az, akinek amúgy negyven is elég lenne, hiszen az órái azonnal betelnek. Nem egy esetben a szülők számon is kérik az oktatón, hogy mi tart annyi ideig - pedig egyszerűen az a helyzet, hogy mai felgyorsult és megnövekedett forgalomban egyszerűen nehezebb megtanulni vezetni.
Meglepő módon az sem segít, ha valaki jogosítvány nélkül megszerzett rutinnal érkezik az oktatóhoz, olyankor a rögzült, rossz beidegződések különösen nehézzé teszik a jogosítvány megszerzését. Ne legyünk álszentek, egyedül a vizsgán kell szabályosan közlekedni, egyébként mindenki úgy vezet, amit az élet megkövetel, de a vizsgán tudni kell, mese nincs. Hiába önmagában a technikai tudás, ha fejben nem tud ott lenni valaki, vagy lassan magolja a szabályokat, eleve pótórákra vagy pótvizsgára van ítélve. A vizsgán mindkét képességnek egyszerre kell jelen lennie.
Nézzük a másik oldalt is, hiszen sokszor hallani, hogy az oktatókat szapulják, okolják, ha sikertelen a vizsga, ha egy vagyonba kerül a tanfolyam. Az oktatók között is remekül leképeződik a társadalom egésze, vannak korrekt, türelmes, jól képzett, tapasztalt oktatók és vannak megkeseredet bunkók, mint bármilyen más területen. A végeredmény szempontjából kulcsfontosságú a megfelelő iskola és oktató megtalálása - az oktatókkal töltött napom alaptt hárman keresték meg Ibit és Mikit, hogy át akarnak jelentkezni máshonnan, nem meglepő módon ugyanarról a személyről, iskoláról volt szó.
Utána kell járni, hogy kihez hordja az ember a nem kevés pénzét, mert később az élete múlhat azon, hogy mit és milyen minőségben tanul meg. A tapasztalat szerint a türelmetlen, alkalmatlan oktatók által okozott károkat sokkal nehezebb helyrehozni, mint nulláról kezdeni valakivel. Ezeket az arcokat szakmán belül egyébként a normális kollégák is kerülik.
Se olcsóbb, se gyorsabb nem lesz a jogosítány megszerzése.
Ahogy az autók száma folyamatosan nő, nem lehet arra számítani, hogy egyszerűsödik a helyzet. A kötelező óraszámot egyértelműen emelni kéne, mert a 30 kötelező óra a egyszerűen kevés. Illetve érdemes lenne visszahozni a rutinvizsgát, illetve beemelni a gyakorlati képzésbe olyan kevésbé hangsúlyos gyakorlati elemet, mint például az előzés. Sokan a sikeres KRESZ vizsga után sincsenek tisztában a kanyarodás szabályaival és a telezöldes kereszteződés használatával sem. Hasznos lenne továbbá, ha számos nyugati ország példáját követve monjduk egy évig csak tapasztalt sofőr felügyelete mellett vezethetne minden friss jogsis, aki akár le is igazolja a pluszban vezetett órákat.
Ezekhez rendszerszintű változásokra lenne szükség, de a képzésre jelentkező azzal is javíthatja az esélyeit, ha személyesen vesz részt az elméleti képzésen, ha komolyan veszi azt, amit az oktató vezetés közben belé sulykol és nem bírálja felül folyamatosan, ahogy több esetben is tapasztaltam. Illetve el kell fogadni, hogy a vezetési tudás folyamatosan fejlesztendő, például vezetéstechnikai képzésekkel, ahol van esély elsajátítani a vészhelyzet esetén szükséges manővereket, amikkel a tanulók a jogosítványszerzés során nem is találkoznak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Júniusig nem emel árakat a Nissan Amerikában, de utána...
A gyártó a meglévő készletéből vészeli át a következő hónapokat.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
