Sorban állnak le az autógyártak, mert egyszerűen nincs chip, amit beépíthetnének. Pedig ezek a mikroprocesszorok működtetnek a motorvezérlőtől a klímán át az ablakemelőig mindent. Itthon már rendelt el leállást az Audi, a Mercedes és a Suzuki is - de a probléma a világ összes gyárát és gyártóját érinti. Hova lettek a chipek, mi lesz a megoldás és mindez milyen kihatással lesz az életünkre?
Az egész azzal kezdődött, hogy az autógyárak úgy kalkuláltak, hogy a járvány miatt csökken majd a termékeik iránti kereslet. Elgondolásuk valamilyen szinten logikus volt, hiszen a járvány megjelenésére a legtöbb országban lezárásokkal, gyárleállásokkal, a dolgozók hazaküldésével reagáltak. A kereslet várható visszaesése miatt a gyárak sorra mondták le a beszállítóiknál a megrendeléseket, közöttük a chipgyártókét is.

Csakhogy a valóságban teljesen más történt. Bár kezdetben az eladások valóban visszaestek, nem sokkal később elindultak felfelé. Ennek oka az volt, hogy a fertőzésveszély miatt az emberek nem voltak hajlandóak a közösségi közlekedést használni. Inkább egyéni megoldásokat kerestek - az autó pedig adta magát. Ennek következtében az autók iránti kereslet a kezdeti csökkenés után a vártnál gyorsabban kezdett magához térni.

Ugyanakkor, mivel sokakat hazaküldtek, és nemcsak dolgozókat, hanem a diákokat is, nagyon megugrott a kereslet az otthoni elektronikai eszközök, laptopok, kijelzők, mobiltelefonok, játékkonzolok és wifi jelátviteli egységek irányában. Ezek mind tartalmaznak chipeket, némelyikük többet is. Ez pedig azt eredményezte, hogy az elektronikai eszközök gyártói a korábbinál is több chipet igényeltek. Ennek kielégítése egy darabig nem is jelentett gondot, hiszen az autóipar által lemondott megrendeléseket ide irányíthatták át.

A probléma abban a pillanatban jelentkezett, amikor az autóiparban észlelték, hogy a kereslet mégsem csökkent, tehát vissza kellene állni az eredeti fordulatszámra. Csakhogy a chipgyártók közben átpártoltak az elektronikai gyártókhoz, vagyis nem volt honnan rendelni. Ehhez még hozzá kell tenni, hogy az autógyártás a világ chip előállításának körülbelül hatodát szívja fel, és sok esetben nem is a legkorszerűbb, legdrágább, azaz a chipgyártók számára nagyobb profitot hozó alkatrészeit igényli. Vagyis a chipgyártók szempontjából nem is a legjobb ügyfelek.
A chiphiányt ugyanakkor szállítási problémák is fokozták. Az esztergomi Suzuki gyár júniusban például azért volt kénytelen leállni, mert a Szuezi csatornában keresztbe fordult az Ever Given, és blokkolta a teljes forgalmat. De gondot jelent, hogy a járvány mérséklődése miatt felpörgött a kereskedelem, és a szállítók ezt még nem voltak képesek lekövetni, ami például azon mérhető le, hogy az egy-egy konténer szállításáért elkért összeg a tízszeresére (!) nőtt az egy évvel ezelőttinek. Mindennek tetejébe márciusban leégett Japán egyik legnagyobb chipgyártó üzeme, ami újabb fájdalmas kiesést okozott.

A gond azért jelentős, mert időközben az autókban megsokszorozódott a chipek száma. Míg néhány éve csak egy pár helyen voltak megtalálhatók, például a motorirányító elektronikában vagy az automata klíma vezérlőjében, addig mára alig találunk olyan részegységet, amiben ne lenne. A blokkolásgátló, a menetstabilizáló rendszer, a távolságtartó tempomat, a digitális műszeregység, a tolatókamera, a tolatóradart, de még az automata elektromos ablakemelő működését is chip, azaz más néven mikroprocesszor vezérli. A sokszorozódásban persze szerepet játszott a kényelmi mellett a biztonsági extrák megszaporodása is. A táblaleolvasó, a holttér-figyelő, a vészfékező rendszer és társaik mind-mind chipeket tartalmaznak.

Ez természetesen egyben azt is jelenti, hogy a chiphiány súlyosabban érinti a gazdagabban felszerelt, drágább autók, köztük a prémiumautók gyártóit. A hazai autógyártók közül ezért volt kénytelen többször leállni az Audi és a Mercedes is, de a Suzuki sem úszta meg. Szeptemberben két hétre állnak meg a szalagok, ami a napi körülbelül 500 autós gyártási kapacitást figyelembe véve legalább 5 000 új autó kiesését jelenti. Ennél valamivel nagyobb kieséseket könyvelhettek el a korábbi leállások során a Mercedesnél is, bár elképzelhető, hogy a későbbiekben hosszabbított műszakokkal, vagy új műszak bevezetésével behozzák a lemaradást. Ha lesz elég chip.

Idén, világviszonylatban csak augusztusig nyolcmillió autó nem készült el, ami az év végéig 12 millióra nőhet, ami az éves gyártási kapacitás közel tíz százaléka. Nem tűnik soknak, ahhoz mégis elegendő, hogy máris viszonylagos autóhiány alakult ki. Legalábbis részben ezzel indokolják, hogy bár a tavalyi visszaeséshez képest például Európában javulást mutatnak a számok, 2019-hez képest 22 százalékkal maradnak el az eladások.

Az autóhiány nem kívánt mellékhatása, hogy autóvásárláskor rontja a vásárló helyzetét a kereskedővel szemben. Nagyot csökken annak az esélye, hogy árkedvezményt érjen el, sőt, az sem zárható ki, hogy emelkedik az új autók ára, hiszen kínálatiból keresletire változott a piaci helyzet. Mindezt úgy, hogy eközben az autók felszereltsége szerényebb, mert a gyárak azzal próbálják valamennyire szinten tartani a gyártási darabszámot, hogy kevesebb – chipet igénylő – extrát építenek az auóikba. A másik, amivel próbálkoznak, hogy az egyes berendezésekben másik chippel váltsák fel az eredetit, de ennek lehetőségei korlátozottak. A chiphiány hosszabb távon a használt autók piacára is kihat. Az új autók áremelkedése és korlátozottabb hozzáférhetősége ezek árát is felfelé tolhatja.

A chiphiány olyan mértékű csapás az autóipar számára, hogy ha kicsit megkésve is, de elszánt és komoly válaszlépések történtek. Amerikában, Japánban és Kínában dollárban, Európában pedig euróban számolva mozdultak meg tízmilliárdok új gyárak felállítására, mert az egyértelműen látszik, hogy az egyéb iparágak igényeit is figyelembe véve egyre több és több chipre lesz szükség. A gond csak az, hogy egy gyárat nem lehet csak úgy a kabátujjból előrángatni, legkevesebb fél év kell ahhoz, hogy benne a gyártás elindulhasson. Már ha van gép a gyártáshoz, mert pillanatnyilag a chipgyártó gépsorokat előállító üzemek is túlterheltek. Emiatt az iparági szakemberek azt várják, hogy nemhogy idén, de még jövőre sem alakul ki egyensúlyi állapot a kereslet és a kínálat között, áttörés biztosan csak 2023-ra várható.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
