2021.06.23. 12:56

„A bevezető utak nehezen járhatók” szintű közlekedési hírek már a kilencvenes években sem értek sokat. Ma meg már annyit sem. Egy kattant amerikai riporter bejelentkezése leplezi le a valóságot.

Baleset történt az M7-esen és Velencétől Budapestig áll a sor – ez még érthető és értelmezhető. De nagy a forgalom a fővárosi hidakon, a rakpartokon, a ki- és bevezető utakon – hagyjál már! Ráadásul a helyzet percenként változhat, így sok esetben – továbbra is – szerencse és türelem kérdése a relatíve stresszmentes közlekedés.

A klasszikus, elektronikus médiában sugárzott közlekedési hírek műfajának értelmét kérdőjelezte meg az NBC-hez tartozó amerikai KPRC televízió tudósítója, aki szokatlan fejmozdulatokkal kísért bejelentkezésének rögtön az elején – miután néhány semmitmondó közlekedési információt megosztott a nézőkkel – azon húzza fel magát, hogy a stúdióból a szót átadó hölgy rosszul ejti ki a nevét. Ha már élőben tudósítom a forgalmi jelentéseket, és szó szerint az életemet kockáztatom, nagyra értékelném, ha a stúdióban megtanulnák kiejteni a nevemet, mondja Anavid. (Ejtsd: Anávid.)

Bocsánat, Anavid (mintha ismét kicsit rosszul ejtené a nevét, de ez most nem is lényeges), de hogyan néz ki dél felé – kér bocsánatot a szokásos amerikaitévés-gombóc-a-számban angollal a műsorvezető hölgy.

Nos, Anavid itt kapcsol számunkra érdekes-izgalmas üzemmódba: elgondolkodom, mit csinálok most; élő közlekedési tudósítást... a TELEVÍZIÓBAN! Ezek pedig elavulnak. Van itt egy felújítás, másfél mérföldnyire, emiatt 60 másodperce megváltozott a forgalom, úgy is tűnt, mintha nagyon benne lennénk (a dugóban) – mondja a tudósító, de itt közbeszól a műsorvezető hölgy.

Ezzel kapcsolatban felvetted a kapcsolatot a rendőrséggel?

Az autópálya szélén álló fickó válasza erre: Természetesen beszéltem a rendőrfőkapitánnyal... ja, nem... hanem megnéztem a helyzetet Google Térképen. Egyébként akárhányszor kiküldtök ide, a Google Térképen nézem a forgalmat, aztán jelentést teszek nektek. Amerikában az embereknek ugyanis van hozzáférése ehhez a forráshoz (Google Térkép).

Úgy tűnik, mintha az ágy rossz oldalán ébredt volna – így a stúdió Anavidnak.

Nem is tudom, melyik oldalon ébredtem, viszont a legtöbb ember még mindig ágyban van, akik nem is figyelik a közlekedési tudósításokat, hogy kitalálják a legjobb utat a munkába eljutáshoz. Ellenben 57 értelmesebb módja van ennek: Google Térkép, Apple Maps, Bing Maps, Ricky nagybátyámnak még mindig TomTomja van, kamionparkolóban vagy cébén beszélj egy sofőrrel, aki biztosan tud jobban tudja, mi a helyzet egy adott úton, mint mi...

Amikor a riporter filozofikus síkra kívánta terelni a bejelentkezést, egy gyors, Thank you, Anaviddel visszavette a szót a stúdió. Ennyi.

Bár a YouTube népének egy része a videó alatt megsüvegeli a fiatal tudósító őszinteségét, bátorságát, az egész autópálya melletti bejelentkezés egy hatalmas, szépen kivitelezett hoax. Rákerestünk a tudósítóra, hogy vajon még a tévécsatornánál dolgozik-e, azaz beírtuk a keresőbe a nevét, és különböző vad térképek előtt álló NŐ képei jöttek ki többségében. Leginkább azért, mert ő az igazi Anavid Reyes. A videón szereplő fickó pedig valójában John Crist, humorista.

Ez egy amerikai sztori, de itthon, nekünk az M7-es autópálya 47-es kilométerszelvényében történt balesetről szóló hír sem biztos sokat mond a tévénézőknek, rádióhallgatóknak.
1) Azt sem tudom, pontosan hol van. Egyáltalán arra megyek? És ha Nyíregyháza mellett dugó van, azt mondják a közlekedési hírekben?
2) Térjek le a pályáról, mert bár távolságban többet megyek, időben nyerek? Vagy maradjak nyugton?

A közlekedés sokkal komplexebb annál, hogy fejben összerakjak – terelésekkel, dugókkal, esetleg balesetekkel, mellettem és hátam mögött a folyton beszélő családdal tarkított – akárcsak 100 kilométeres utat. Hiszen sokkal több az autó és gyorsabb az élet annál, hogy ezeket a híreket hasznosan végrehajtható információkká konvertálhassam. Ráadásul, ahogy az okostelefonok terjedésével már a házastársunk telefonszámát sem tudjuk fejből (idősebbek esetleg még a gyerekkori szerelmük vonalas számát igen, mert akkor azt még meg kellett jegyezni), így kényelmesedtünk bele az ingyenes és online navigációk nyújtotta jólétbe is. Egy probléma kipipálva: nem kell nekem utat tervezni. És kész.

Mi a Traffix?

TraffiX-logo 1BLUE - logo fent - default.png

A cikk elkészítésében közreműködő partnerünk volt az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület, a hazai forgalomszervezés szabályozási hibáinak kijavításával foglalkozó civil szervezet. Láttál egy kint felejtett táblát? Tudsz egy veszélyes kereszteződést, amit biztonságosabbá lehetne tenni? Jelentsd be nekik a traffix.hu oldalon!

A klasszikus (értsd: használhatatlan) közlekedési hírek feleslegességét mérte fel annak idején a Boros-Bochkor-páros is: „Az első interaktív közlekedési hírblokk a magyar érterbennn” a Bumeráng c. reggeli talkshowban legalább szórakoztató volt, és lokálisan még némi információtartalommal is bírt, mert a hallgatók küldtek be friss üzeneteket. Voltak próbálkozások légi tudósításokra, melyek inkább voltak öncélúak, semmint hasznosak; ahogy mondani szoktuk: nem volt benne ennyi. A helikopteres próbálkozások a költségek miatt gyorsan el is haltak. A szegény ember légi tudósítása az autós vagy motoros megoldás, mely szintén inkább a szórakoztató műfajhoz tartozik, ahogyan azt Mátyási György művelte régebben a Klubrádióban.

A televíziós közlekedési hírek műfaja a lassabb átfutás miatt még alkalmatlanabb az aktuális helyzetkép felvázolására, hiszen a forgalom egy baleset esetén is percek alatt megváltozhat, a nagyobb problémákat pedig nagyjából úgyis elfelejtjük, mire útnak indulunk vagy a helyszínre érünk. Az M7-es autópályán átívelő hídról vasárnap este tudósító riporter a leghitványabb formája a műfajnak hírérték szempontjából, kivéve, ha július közepén este 6-kor üres a pálya. Ilyen azonban nincs. Általában a megszokott és elvárható helyzetképet támasztják alá ezek a látványos bejelentkezések. Egyedül talán a Lezárták a Lánchidat jellegű közléseknek van értelme, de annak is inkább a rádióban.

Szóval, nagy részben egyet tudunk érteni Anaviddal. Illetve Johnnal. Amiért nem teljes egészében, arról sem ő tehet: a Google Térkép és – szintén a Google-höz tartozó – Waze sem tökéletes. Ezeket a szoftvereket becslések szerint egymilliárdan használják világszerte a napi közlekedéshez. A két legnépszerűbb online navigációs alkalmazás elvileg valós idejű közlekedési információk alapján kalkulálja az utat, de gyakran nincs akkora merítés egy adott útszakaszon (mármint éppen akkor nem használják a rendszert annyian, amennyien kellene), hogy a felhasználók helyzetéből, sebességéből a rendszer vissza tudjon következtetni a pontos forgalmi helyzetre.

A helyfelismerés funkciót ugyan nem szoktuk ki-bekapcsolgatni a mobilon (tehát a Google pl. az andoidos telefonok használóiról folyton kapja az információkat, akkor is, ha nem megy a Térkép vagy a Waze), az adatokkal a nagy világcégek elvileg – khm, khm – felelősen bánnak, vagyis ha nem megy a navigációs app, a mi adatainkat a Google, az Apple vagy a Microsoft nem forgathatja vissza valós idejű forgalmi helyzetek kalkulálására. Ebben az esetben pedig marad a history, hogy ilyenkor ott és akkor dugó szokott lenni.

A másik véglet, amikor túl sokan használják a mobilappokat. Ebben az esetben előfordulhat, hogy a szerverek túlterheltsége miatt egyszerűen nem tervez újra a navigációs rendszer. Hányszor jártunk már úgy, hogy a Waze helyett saját rutinból gondolkodva másik alternatívát választva azonnal jobban jártunk: az újratervezés után néhány perccel javult ÉVI (Érkezés Várható Ideje, más országokban ETA, azaz Estimated Time to Arrive)?

A forgalomfigyelő, útvonaltervező mobilappokkal kapcsolatos másik probléma, hogy a sokaknak felkínált alternatív út gyakran korábban csendes utcákat tesz élhetetlenné. Ez pedig a forgalomszervezéssel komolyabban foglalkozó országokban nehéz feladat elé állítja a szakembereket.

Egy tökéletes világban a városi és vidéki közúti forgalomszervezési szolgálatokkal együttműködő navigációs megoldás működhetne, ami szépen és amennyire csak lehet, egyenletesen osztja el a forgalmat és beleszámolja a dolgokba a navigációt nem használókat és a renitenseket (én csak azért is arra megyek!) is. Működhetne a rendszer oda-vissza is, vagyis a forgalomfigyelő kamerák, szenzorok elemzett adatait megkaphatja a navigáció, a navigációs applikációk begyűjtötte információkat pedig az útkezelő, így a navigációk pillanatról pillanatra együttműködve, a közlekedési lámpák működését is folyamatosan optimalizálva mindig valós alapokon nyugvó és harmonikus közlekedést biztosíthatnának a járművezetőknek.

Miért nem tökéletesek az online navigációk (sem)?

Vegyük ezt a forgalmi helyzetet. A közeli stadionban [A jelölő] tartott sportesemény miatt forgalmi dugó alakul ki az autópályán, amely elkerüli ennek a képzeletbeli városrésznek a központját. Ez problémát jelent fiktív sofőrünknek, akit nevezzünk Zolinak. Zoli nagyon szeretne gyorsan hazajutni a munkából, mert korán ment, fáradt, és megígérte a gyerekének, hogy ő mesél neki az este. A hatékonyság kedvéért navigációs alkalmazáshoz fordul segítségért. A legrövidebb – és az alkalmazás szerint a leggyorsabb – alternatív útvonal [kék vonal] lakónegyeden keresztül vezet, veszélyes kanyarokkal, meredek domboldalon [B] és egy nyitható hídon [C] keresztül (oké, ez a példa nem túl magyar, de legyen akkor vasúti átjáró), amely váratlan késéseket okozhat azok számára, akik nem ismerik a híd tervezett nyitását, zárását. (Vasúti átjáróban is van olyan, mely forgalmas állomás mellett van, és sokszor sokáig tart zárva.) A piros útvonal a városközponton [D] és egy általános iskola [E] előtt vág át; az alkalmazás nem tudja, hogy az iskola épp most ért véget. Szerencsére Zoli, a sofőrünk ismeri a környéket, így a lila útvonalat választja, annak ellenére, hogy az alkalmazás szerint nem ez a leggyorsabb megoldás. A területet nem ismerő és a stadionhoz vezető rövidebb utat kereső sofőrök kaotikus – akár veszélyes – helyzetben találhatják magukat.

forrás: Smart Cities Research Center, University of Berkeley, Kalifornia

Az oldalról ajánljuk

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

6 órája
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14