2020.05.21. 09:35 Módosítva: 2020.05.21. 12:14

Felgyorsítaná a külföldről Magyarországra érkező használt, és az összes új autó műszaki vizsgáztatását az Innovációs és Technológiai Minisztérium törvényjavaslata. Honosítási eljárás előtt kötelező ellenőrzéssel eddig csak az állami vizsgabázisok foglalkoztak, januártól viszont a magánállomások is fogadhatnák az autókat, ha a Parlament jóváhagyja a változtatást. Csakhogy a rendszer lyukas, olykor a rossz állapotú autók is átmennek a vizsgán.

Az új és használt autók forgalomba helyezése körülményes, bürokratikus folyamat. Nem intézhető on-line, ráadásul sok esetben több mint egy hónapot kell várni az ilyenkor szokásos szigorított műszaki vizsga időpontjára az állami vizsgaállomások túlterheltsége, az ellenőrzés elavult módszerei és a sokszor váratlanul lelassuló informatikai rendszer miatt.

Az elmúlt évben, amikor új és használt autóból egyaránt több mint 155 ezer példány kapott magyar rendszámot, a helyzet már tarthatatlan volt, és bár a koronavírus-járvány miatt idén áprilisban feleződött az autókereskedelem forgalma, világosan látszik, hogy a vizsgáztatások rendszere súlyos problémákkal küzd. Bár ezek közül csak egy a kapacitáshiány, épp ezen változtatna az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) törvénymódosító javaslata, melynek nyolcadik paragrafusa egy rövidke mondatrésszel egészíti ki a Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény vizsgáztatásra vonatkozó részét. Ez a félmondat szélesre tárhatja a vizsgabázisok kapuit az import autók előtt.

A terv szerint januártól az eddigi huszonkilenc, közvetlenül a megyei kormányhivatalok által működtetett vizsgaállomáson felül bizonyos magánkézben lévő vizsgahelyekre is mehetnének a kintről hozott autók. Hogy pontosan mely vizsgabázisokkal tágítják a kört, arról egyelőre nincs információ, de úgy tudjuk, nem az összes magánállomás kapja meg a lehetőséget. Ezekből egyébként ezernégyszáz működik Magyarországon. A jelentős kapacitásnövelés mindenképpen felgyorsítja a honosítási eljárás vizsgáztatási részét, de a változásnak vannak árnyoldalai is.

A független vizsgabázisok most még elsősorban a Magyarországon korábban regisztrált járművek időszakos vizsgájának meghosszabbításával foglalkoznak, és bár a közlekedési hatóság felügyeli tevékenységüket, nagyon könnyű csalni a vizsgán. Így hiába kötelező a fékhatékonyság-, vagy emissziómérés minden műszakin, az autók forgalmiját sokszor akkor is meghosszabbítják, ha meg kellene buktatni őket. 

Hogyan lehet trükközni a vizsgán?

A vizsgáztatott járművet több szögből lefotózzák a vizsgapadon, a képek a központi adatbázisba kerülnek, ám ezek eredetiségét, minőségét és hitelességét csak szúrópróbaszerűen ellenőrzi a hatóság, illetve amikor egyéb gyanú merül fel a vizsgabiztossal, a vizsgabázissal, vagy az autóval kapcsolatban. Nem bukik ki automatikusan a kilométeróra-visszatekerése, a totálkáros autók feltámasztása, sőt a klónozott alvázszám sem, mert ez nem egy okos rendszer, csak egy nagy vödör, amelybe mindenki tölthet vizet, akinek van belépési jogosultsága.

Archív vizsgafotókat bárki nézegethet, ha regisztrál az állami ügyfélkapun, megkeresi a Jármű Szolgáltatási Platformot, majd megadja egy autó érvényes magyar rendszámát. Látni fogja, hogy a képek többnyire nevetségesen rossz minőségűek, csak darabszámuk stimmel, vagy még az sem - nem alkalmasak a vizsgák tisztaságának ellenőrzésére.

Sok tipikus ügy, egy problémacsoport

Egy ilyen időszakos vizsgálaton csúszott át sikeresen az a lopott, majd egy másik, azonos típusú autó alvázszámával legalizált Volkswagen Passat is, amiről egy éve írtunk. Esete nem egyedi, tetszőlegesen ismételhető, és erre sem derült volna fény, ha a rendőrség nem tárja fel az autólopást és az alvázszám-klónozást, amellyel kifehérítették a Passat múltját. 

A Totalcar műszaki átvizsgálással foglalkozó MűhelyPRN című heti műsorában egy év alatt bemutatott több mint hatvan autónak nagyjából a felénél kiderült, hogy fékrendszere gyenge, a futómű felújításra szorul, súlyosan korrodált a karosszéria, szivárognak a folyadékok, esetleg ezek kombinációja.

1-2

A feltárt hibák zöme nem hetek, inkább évek (vagy sok tízezer kilométer) alatt alakul ki, és egy szakszerű műszaki vizsgán azonnal bukna velük bármilyen autó. A fékmérések és az emissziómérés egyaránt kijátszható, elavult a lebonyolításhoz használt szakrendszer, nem elég közvetlen az összeköttetés az autó és a közlekedési hatóság közt, így egy helyes mérés eredményeit tetszőleges számú autó elektronikus űrlapjára felírhatja, aki csalni akar.

Talán nem is kell jobb példa a mostani műszakivizsga-rendszer működési problémáira annál a hírnél, amelyet a Police.hu közleménye alapján írtunk május 20-án. Egy autós összejövetelen razziáztak a szegedi rendőrök a közlekedési hatósággal közösen és tizenhárom autó forgalmi engedélyét vonták be a helyszínen, illetve további tizennyolcat küldtek hatósági műszaki vizsgára engedély nélküli átalakítások, rossz állapotú gumiabroncsok és más szabálytalanságok miatt. Ezeknek az autóknak elvileg érvényes vizsgájuk volt, óriási kérdés, hogy miként mentek át a legutóbbi alkalommal az ellenőrzésen, illetve milyen fotókat látnánk az állami adatbázisban ezekről a vizsgákról, ha ismernénk a lekapcsolt autók rendszámát.

A vizsgákkal kapcsolatos visszaélések másik csoportjába a várakozást lerövidítő kenőpénzes ügyek tartoznak. 2019. július 2-án, a pomázi hatósági vizsgaállomáson tartott akciót a Központi Nyomozó Főügyészség, majd hat embert hallgattak ki gyanúsítottként üzletszerűen és bűnszövetségben elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntettével. Később kettejük letartóztatását és két másik illető bűnügyi felügyeletét rendelték el. A KNYFÜ Totalcarnak adott május 18-i tájékoztatása szerint az eljárás jelenleg is tart, az ügynek már huszonkét gyanúsítottja van, közülük hatan hivatali dolgozók voltak korábban. A gyanúsítottak szabadlábon védekeznek.

A tervezett változtatás ügyében kérdéseket tettünk fel a műszaki vizsgáztatást felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumnak. Szerettük volna tudni, hogy milyen szakmai indok áll a javaslat hátterében, hogyan javítanák a műszaki vizsgák tisztaságát, illetve milyen egyéb okok állnak az átalakítás mellett. 

A válasz szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium a hivatkozott javaslat elfogadása esetén, a törvényi felhatalmazás alapján dolgozza ki a kapcsolódó, rendeleti szintű részletszabályokat.A közlekedési eljárások kapcsán a tárca alapvető céljai, hogy azok megbízhatóan garantálják a hazai utakon közlekedő járművek műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi megfelelőségét, ugyanakkor a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb ügyintézést tegyék lehetővé az ügyfelek számára.

A közúti közlekedésről szóló törvény műszaki vizsgáztatásra vonatkozó módosító javaslatát az Országgyűlés Gazdasági bizottsága tárgyalja majd részletesen, mielőtt a Parlament elé kerül, és forrásunk szerint 2021. januárjától alakul át a műszaki vizsgáztatás eddigi rendszere. Amint további részletek derülnek ki, újabb cikkel jelentkezünk.  

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.