2018.04.06. 06:09

Felemásak a balesetekről szóló tavalyi adatok. 16 489 személyi sérüléses baleset történt a hivatalos adatok szerint, ami közel 1 százalékos csökkenést jelent. Ugyanakkor a halálos áldozattal járó balesetek száma 1,6 százalékkal 574-re emelkedett, az elhunytak száma pedig 2,8 százalékkal 524-re nőtt.

Ennél sokkal több baleset történik országszerte, de nagy részüknél nincs sérülés, ezért ezek nem szerepelnek a hivatalos KSH-statisztikában. Sok karambol végződhet simán úgy, hogy az érintettek megegyeznek egymással, a biztosításon kívül, ez abban az esetben lehet megoldás, ha a kárt okozó autósnak emiatt jelentősen növekedne a kötelezőre fizetendő díja. Vannak persze a betétlapos balesetek, amelyekről pedig a jegybank vezet összesített statisztikát. (A legfrissebb adatok 2016-osak, de a tendenciák ezekből is jól láthatóak.)

Teljesítmény vs. károk

Bár nagyon sok dolog befolyásolja a kötelező biztosítások díját, az utak minősége, az autóállomány mérete és kora, a biztosítatlan autók aránya, a javítási és alkatrészköltségek, az egészségügyi és jogi kiadások mértéke. Na és persze a teljesítmény. Egy, a magyar autópiacon kedvelt autó, a Skoda Octavia két különböző teljesítményű, azonos felszereltségű verzióját hasonlítottuk össze. Az 1,2-es benzinmotorral szerelt 86 lóerős (63 kW) változatnál a legalacsonyabb éves díj, biztosítási adó nélkül 34 ezer forint. Míg a 150 lóerős (110 kW) 1,4-es benzines verzióra legkevesebb 40 ezer forintot kell fizetni, azaz közel 20 százalékkal többe kerül a kötelezője, mivel a nagyobb teljesítményt a biztosító magasabb kockázatúnak tartja. Nem véletlenül: a statisztikák szerint a nagyobb teljesítményű autókkal gyakrabban okoznak kárt.

Az összes személyautóra kötött kötelezős szerződésre 2016-ban 3,6 százalékára jutott kár, leegyszerűsítve baleset. Érdekes azonban a teljesítményenkénti megoszlás. A 70 kilowattnál (95 LE) kisebb teljesítményű autóknál, amelyek az összes kötelező közel 60 százalékát adják, az úgynevezett kárgyakoriság az átlagtól elmarad. A 37 kilowatt (50 LE) alattiaknál 2,5 százalék, a 38-50 kilowattosoknál (50-68 LE) 3 százalék, az 51-70 kilowattosoknál pedig 3,34 százalék.

Ugyanakkor a 71-100 kilowattos (96-136 LE) autóknál már közel 4 százalékos az arány, a 101-180 kilowattosoknál (137 LE-245 LE) pedig 4,93 százalék. Igaz a 180 kilowatt feletti kategóriában visszaesik 4,4 százalékra, de az még mindig bőven az átlag felett van. Mindebből pedig az következik, hogy a nagyobb teljesítményű autók gyakrabban okoztak kötelezős kárt az utakon 2016-ban. Az összképhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy a futásteljesítménytől is függ a kárgyakoriság, tehát, ha többet megy egy-egy autó, akkor értelemszerűen a kockázat is magasabb, de a jegybanki statisztikában a futásteljesíményt és a lóerőket is figyelembe vevő statisztika nincs.

Balesetek vs. lóerők

A leggyengébb autókkal okozott kár az átlag alatt marad, a nagyobb teljesítményűek viszont bőven felette vannak. A leggyakrabban a 101 kilowattnál erősebb autókkal okoztak kötelezős kárt 2016-ban.

Created with Highcharts 4.0.1Kárgyakoriság 2016-ban2,50%2,90%3,34%3,56%3,95%4,37%4,93%37 kW-nál kisebb teljesítmény35-50 kW-os teljesítmény 51–70-os teljesítménySzemélyautók összesen71–100 kW-os teljesítmény101–180 kW-os teljesítmény180 kW-ot meghaladó teljesítmény00,250,500,7511,251,501,7522,252,502,7533,253,503,7544,254,504,755
Created with Highcharts 4.0.1Kártörténelem37 kW-nál kisebb teljesítmény38–50 kW-os teljesítmény51–70 kW-os teljesítmény71–100 kW-os teljesítmény101–180 kW-os teljesítmény180 kW-ot meghaladó teljesítmény2011201220132014201520162345

A 71-100 kilowattos autóknál egyre rosszabb a károkozási mutató 2012 óta, ahogy az 51-70 kilowattosoknál is kedvezőtlen tendencia látható.


Forrás: MNB Megjegyzés: A kárgyakoriság az adott évben bejelentett károk, valamint az összes kötelezős szerződés hányadosát mutatja.

Egészen más lehet a jövő

Az is biztos, hogy a középtávon biztosan megváltozik a kötelezők piaca. Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének elnöke egy 2016-ban publikált átfogó elemzésében (pdf) azt írta, hogy a közelekedési trendek és a vezetéstechnológia fejlődése “alapvető változást hozhat a kapcsolódó autóipar struktúrájában”.

Például a közösségi megoldások (carsharing, carpooling) terjedése a keresleti oldalra helyezhet nyomást, hiszen egyes tanulmányok szerint jóval kevesebben fognak autót birtokolni pár évtized múlva, mint ma. A biztonságtechnológiai fejlesztések - például a sáv- és távolságtartó automatika és automatikus parkolásasszisztens a kárgyakoriságot csökkentheti, ez pedig a kötelező biztosítások díjait is kedvezően befolyásolhatja. “Az önvezető (vezető nélküli) autók terjedése újraírhatja az egész autóbiztosítási piac működési modelljét. Extrém esetben a mai autóbiztosítások helyét jelentős részben az ipari termékfelelősség-biztosítások vehetik át” - áll az elemzésben.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

47 perce
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59


Bezárás