A böglyök hatása a magyar Audi-gyártásra

2017.04.27. 06:10 Módosítva: 2017.04.27. 10:40

Autógyáraink, így az Audi is időről időre gyárlátogatásokra hívják az újságírókat, az már csak a véletlen műve, hogy életem első, önállóan túlélt sajtótájékoztatója Győrben volt, és nem ma: akkor mutatták be az első A3-as Audit és az 1,8-as, ötszelepes motorokat.

A vicc az, hogy azóta minden egyes alkalommal tudtak újat mutatni. Persze kezdőként megszeppenve sodródtam a tömeggel, rögtön láttam, hogy itt mennyi szakértő újságíró van, én meg itt amatőrködök. Nédda, az a kockás zakós ember annyira profi, hogy még fényképezőgép is van a nyakában, a kiállított, vadiúj és űrtechnikának számító turbómotor újításait fényképezi. Felmerült bennem a gyanú, hogy tulajdonképpen egy ipari kém, amilyeneket a frankfurti autószalonon láttam, csak nem ázsiai.

Mondom én: a csávó a turbókompresszor nyomóoldalán, a cső belsején a felületi érdességet vizsgálja! Nem ám holmi műszerrel, ennek a kémnek az ujjbegyeiben és a körmeiben dolgoznak a szenzorok, de hát ebben a szakmában ez vélhetően alapkövetelmény. Csak tudnám, hol írja meg mindezt, mert az akkori magyar autós sajtóban sosem olvastam ilyesmikről. Ekkorra már teljesen magamba zuhantam, kérdeztem ezt-azt a gépkezelőktől, hogy milyen védőgázt használnak a vezérműbütykök áthegesztéses edzési eljárásánál, és más nélkülözhetetlen infókat.

Aztán a gyári túra végén eljött a kérdezz-felelek ideje. A fényképezős-zakós újságíró nem sokat habozott, feltette a kezét, és tudtam: itt most olyan megsemmisítő kérdés következik, hogy a többi újságíró alatt megnyílik a föld, és mind a zsurnalizmus poklára jutunk, Lucifernek öltözött, elkárhozott főszerkesztőkkel, akik azt kérdezgetik tőled, hogy miért nem adtad már le az F Astra tartóstesztjét. A levegőt pengeként szeli a kérdés:

- Azt szeretném kérdezni, hogy a turbóból a levegő hogyan jut a motorba?

Mi van? Szegény gyári ember azt hitte, hogy rosszul hall, de az Audi már akkor is kiválóan választotta meg az ilyen eseményekre a munkatársait, gondolom, arra is felkészítették, hogy hasonló szituációban ne röhögjön hangosan. Segélykérő szemével körbenézett a termen, és miután megállapította, hogy nincs sehol sem kandi kamera, hamar leesett neki: itt bizony komoly arccal válaszolni kell. Csak annyit bírt mondani kedvesen, hogy:

- Csövön.

Aki új élethelyzetben találja magát, kell egy kis sokk, hogy beleszokjon a szituációba, nekem ez ilyen volt. Azóta sokkal lazábban tudom kezelni a gyárlátogatásokat.

Akkoriban még egy hatalmas, sötét csarnok világos részében zajlott a termelés, viszont annyira beleivódott az újságírókba az ötszelepes egynyolcas, hogy utána minden egyes VW-konszernes termékről szóló tesztbe bele kellett írnia mindenkinek, hogy ebben magyar szív dobog. Az már kevésbé ment át, hogy az 1.6 MPI is magyar szív, csak jóval gyengébb a pulzusa; utána pedig a V8 TDI-k is azok voltak, majd a V6-osok, és még folytathatnám a sort.

Ez nem jelentette, hogy egyetlen sort pörgettek fel, hanem szépen megtelt a sötét csarnok fénnyel, szerelősorokkal, próbapadokkal és emberekkel, majd 1998-ban lett TT-összeszerelő részeg is. Aztán hozzá is kellett építeni, majd a legutolsó fejlemény az Audi A3 Limousine és a TT számára felépített bazi nagy új gyár volt. Az olyan érdekességek, mint hogy készült itt egy csomó alumínium karosszériaelem az R8-ashoz és más konszern-sportkocsik számára; meg hatalmas, 50 tonnás présszerszámok is, de ezek már alig ütötték át a közvélemény érdeklődésének burkát.

Kapcsolódó
Beindítani? Minek?

Beindítani? Minek?

Végy egy motorgyárat, gyárts évi kétmillió motort. Hogyan mondod meg, működnek-e?

Az Audi minden egyes fejlesztésnél tart valamilyen sajtóeseményt, most épp az RS-modellek gyártása volt az apropó: a TT RS kicsivel korábbi, az RS3 limuzint nincs egy éve, hogy bemutatták. Egy a lényeg: ezekbe soros öthengeres motor kerül, az MQB-platformos autók közül egyértelműen ezek a legdurvábbak. Másrészt a velünk aláíratott titoktartási nyilatkozat is jelzi: a lakkozóüzemben elcsíphetnénk a még be sem mutatott Q3-as karosszériáját is (ez nem történt meg), hiszen az lesz a következő modell, ami a következő gyárlátogatás alanya. Akkor is lesz mit nézni, mert már épül egy komplett új karosszériaüzem, ráadásul 2018-ban beindul a villanymotor-gyártás.

Felfoghatatlan, mivé nőtte ki magát az a félig üres csarnok, hiszen a sok autó mellett azért elkészül évi kétmillió motor is, elvégre itt a világ legnagyobb motorgyára. A helyben beszerelt motorok javát itt is gyártották, de például az Audikban használt új, háromhengeres turbómotor másik gyárból érkezik – még egy darabig. Kísérőnk, László félmondata úgy is értelmezhető, hogy ezt is itt fogják majd gyártani, a másik lehetőség, hogy törlik a programból. Én az elsőre tippelnék, hisz egy frissen bevezetett motorról van szó.

Fontos, hogy legyen táblázat is, tehát íme, mennyi jármű készült itt:

Az Audi Hungária járműgyártása 2016-ban:

Audi TT Coupé 21562 db
Audi TT Roadster 5324 db
A3 Limouine 81060 db
A3 Cabriolet 15029 db
Összesen 122975 db

De mindegy is, az a lényeg, hogy a gyár napi 660 autós kapacitásából 50 darab lehet RS-modell (TT+A3 együtt): azért csak ennyi, mert ezek műszakilag is, felszereltségüket tekintve is összetettebb modellek, hiába tűnik úgy, hogy pontosan ugyanúgy készülnek, mint a sima változatok. Mások a sárvédők, kerekek, a fékek nagyobbak és opcióként létezik kerámia fék is (ha jól tudom, csak elöl lehet kerámia tárcsa), és ahogy fogalmaznak, a motortér is módosult. Egyrészt az új, 2.5 TFSI öthengeres (400 LE, 480 Nm) motor kerül bele, szemben a sima S3/TT S modellekkel, amelyekben négyhengeres, kétliteres TFSI motor van. A jobb tömegeloszlás érdekében az akkut hátulra rakják, nem a motortérbe. Az RS3-asról annyit még érdemes tudni, hogy 4 másodpercen belül van százon. Mondhatni, nem gyenge.

A mostani gyártási folyamatokba tehát 50 fér bele, ha többet szeretnének, akkor már új munkahelyeket kellene beállítani. Jelenleg még el sem érték a napi limitet, ezt nyár végérés ígérte Juhász László. Az Audi A3 előző generációjából egyébként az ötajtós RS3 Sportback készült Győrben (akkor a szedán még nem is létezett), a mostani ferde hátú RS3-asok Ingolstadtban készülnek. Most pont az amerikai piac bevezető készlete fut a soron az RS3-ból, ezért tűnhetnek furcsának a képeken látható autók: más a rendszámkeret és hasonlók.

A gyártásütemezés komoly dolog, ahogy végigsétáltunk a sor mellett, elmesélte László, hogyan tudnak bekövetkezni a bibik. A vásárló szemszögéből látszólag egyszerű bepipálni a bőrülést, de a világon véges számú tehén legelészik. Történt például olyan, hogy beütött a marhák között a légyvész, ami annyit tesz, hogy a böglyök hülyére csipkedték a teheneket. Az ilyen bőrt nem lehet felhasználni a bőrkárpithoz, és hipp-hopp, máris nincs elég bőrülés, kész az ellátási zavar.

Egy olyan gyárban, ahol a folyamatok ennyire kiszámítottak, nincs idő azon mélázni, hogy most mi legyen, nem lehet a félkész autókat ülés nélkül leemelni a sorról, pláne, hogy olyankor még ajtó sincs rajtuk. Ezért inkább legyártották őket normál üléssel, leparkolták őket az udvaron, majd amikor a beszállító újra tudott bőrülést szállítani, átszerelték az autókat. És ez még mindig jobb megoldás, mint a kocsik legyártását később kezdeni.

A gyár nagy attrakciója Kuka Ádám és Kuka Éva (hivatalosan KUKA iiwa R820 a nevük), akik teljesen újszerű robotok, már ránézésre is. Mindenféle szenzoraikkal képesek arra, hogy az emberekkel egy helyen dolgozzanak, ha tehát esetünkben a robot elkezdi az autó réseit és fugáit mérni, és egy emberi testrész kerül a lemez és a vizsgálófej közé, nem trancsírozza szét. Emellett Ádám és Éva meglepő sebességgel fut végig a a fugákon, és szúrja ki a hibákat, íme a videó, hogyan dolgoznak.

A végszereldén kívül megnézhettük még a lakkozóüzemet, de ott nem lehetett fotózni. Ezek általában nagyon titkos helyek, a legtöbb gyárban be sem engednek senkit. Azért kaptunk pár fotót, és nagyjából ugyanazt láttuk, leszámítva a karosszéria merítéses bevonatolását – ott nem jártunk. Csinos kis overált kellett vennünk a belépéshez.

A tömített, füllerrel már lefújt karosszériákat robotok fújják, de előtte egy rafinált szerkezet pormentesít. Olyan robotokat kell elképzelni, melyek egy láncfűrészhez hasonlító kefével végigtörlik a karosszériát, de vannak itt más trükkök is: egy ionizációs portál elektrosztatikusan feltölti a karosszériát, és máris jobban vonzódnak a keféhez a porszemek, nedvesítik is a kefét és a porszemeket le is szívja róluk egy porszívó.

Ezután jön a bázislakk, 17 féle alapszínt és egyedi színeket tudnak fújni a robotok, a földszinti tartályokból az összes szín külön csövön érkezik a robotkarra. A színek közötti váltás 3 másodperc alatt lezajlik, ilyenkor a robot félrevonul, és elöblíti a szórófejet. Az alaplakkot egyébként percenként 40 ezres fordulaton pörgő tárcsák porlasztják, de a festékrészecskék töltést is kapnak, így szinte a teljes festékmennyiség rátalál a leföldelt karosszériára.

A metálfényezésű autók kapnak még egy réteget, sűrített levegős szórófejekkel, ahogy kísérőnk fogalmazott, a pneumatikus hatás állítja be a festék fém pigmentjeit úgy, hogy a napsütésben szép metálosan csillogjanak. Ezután jön a Klarlack – akad itt pár német szakszó – amely még egy-két napig öngyógyító, tehát a végleges megkeményedésig a kisebb sérülései eltűnnek. A folyamat végén a 140 fokos szárítókamrában tölt el 40 percet a karosszéria, majd áthalad az n+1-edik fényalagúton, ahol polírozzák. A lakkozóüzemben láttunk pár szivárványszínű karosszériát is, ezek arra szolgálnak, hogy a fényezési hibás elemeket újrafújhassák: az elemet rászerelik ezekre a hordozó karosszériákra, és mehet is a robotok karjai közé.

Feltűnt, hogy a lakkozó üzemben a karosszéria összes kiegészítőjét (kabriótető fedele, tankoló ajtócska, stb) ráaggatják a karosszériára, viszont a lökhárítók nincsenek itt. Ezeket a beszállító fényezi, pontosan ugyanolyan színre. Hasonlót már láttam a Peugeot-nál, de ott a beszállító ugyanabból a festéktartályból kapta a festéket, mint amit a gyár használt. Itt viszont nem, külön részleg van a színegyezések ellenőrzésére.

A gyárlátogatásunk utolsó programpontja a gyári próbapálya megtekintése volt. Itt minden egyes autó megfordul, vagyis van pörgés. A biztonsági előírások szigorúak, és nyilvánvalóan nincs csodálatosabb dolog, mint egy RS3-mal padlógázon gyorsítgatni, de észnél kell lenni. Az új gumik csúsznak, a formaleválasztó réteg miatt, bár nekünk ettől nem kellett tartanunk, mert mi nem vadiúj ügyfélautóknak nyomtuk. Megértem.

Hadd ne részletezzem, a kiszemelt kék RS3-as rettenetesen megy. A pálya két egyenesében lehet neki nyomni, utána viszont jönnek a rázósabb részek. A cél az, hogy a ha van, gyorsulás-fékezés közben megmozduljön a letört patent, és utána zörögjön. A mi autónk meg sem nyikkant, pedig az előírt sebességgel haladva a buckákon, hullámokon és lyukakon – egészen brutálisan zötykölődik az autó. A hang fenomenális, és inkább az RS3 képességeit, semmint engem minősít, hogy a pálya végéig megvolt a 160 – a hivatalos sebességkorlátozás itt épp 110. Csak hát nekünk újságíróknak mindent szabad, nemcsak hülyeségeket kérdezni.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

tegnap, 17:13
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47