Szabálytalan voltam, megbüntettek, kifizettem. De talán azzal, hogy elmesélem a történteket, más már körültekintőbb lesz, és így nem repül ki a zsebéből 50, esetleg 100 ezer forint.
Budapesten, a XI. kerületben, a Bocskai úton lakunk. Itt van a 4-es metró Újbuda központ nevű megállója, a 4-es villamos végállomása, de megáll itt a 17-es, a 41-es, a 47-es és a 48-as villamos, valamint buszok is. Forgalmas környék. A kerületben fizetős a parkolás, de van néhány utca, ahol ingyen meg lehet állni. Ilyen a Bocskai út, a folytatása, az Október 23. utca, és a Fehérvári út. Ezekben az utcákban ezért nem csak azok parkolnak, akik itt laknak, hanem azok is, akiknek a környéken van dolguk, és nem szeretnének fizetni, vagy a környező utcákban albérlők, de nincsenek bejelentve, ezért nem jár nekik ingyenes parkolás a saját utcájukban. Forgalmas időszakban akár 20-30 percbe is telik, mire megürül egy hely.

Tavaly felújították a Bocskai utat. Az aszfaltozástól a földmunkán át faültetésig mindenféle munka volt. Nem bosszankodtam a zaj- és pormennyiségen, azon, hogy a házból kilépve rögtön saras lesz az ember cipője, azon sem, hogy a felújítás alatt még az addiginál is kevesebb a parkolóhely. A tudat, hogy szebb és jobb lesz a környék, könnyedén felülírta bennem a kellemetlenségeket. Az átépítés során nem a korábbi parkolási rendet állították vissza, hanem kis térköves szigetekkel határolták be a parkolóhelyeket, így a halszálka helyett sok helyen csak egymás mögé lehet beállni. Még kevesebb lett a parkoló.
Egyik szombat éjszaka későn értünk haza, szokásosan forgattuk a fejünk, hol van egy üres hely. Az utca elején, a buszmegálló után, két halszálkában álló autó után volt még egy hely, beálltunk. Vasárnap nem autóztunk, hétfőn, munkából hazaérve találtam egy kis papírt a szélvédőn. Igen, kitalálták, rokkant helyen álltunk meg, 50 ezerért. Visszasétálva a buszmegállóban meg is találtam a kis táblát, rajta a piktogrammal. Aztán a kis kiegészítő táblára irányult a figyelmem: az úttal párhuzamosan lehet csak ide állni. Ekkor konstatáltam, hogy mozgáskorlátozott parkolóhelyek is elköltöztek a felújítással, és ami eddig három autó parkolója volt, most egyetlen rokkant hely lett.

Rokiparkoló háztájiban
Mit tehet az ember? Jelzi az önkormányzatnál, hogy kissé szopatós a mozgássérült-parkolók jelzése vagy elmegy a boltba és megveszi a festéket?
Azon már nem is akadtam fenn, hogy nincs felfestve, tudjuk, hogy nem kötelező, éppen ezért csak azt kértem a kerületi közterületfelügyelet telefonos munkatársától, hogy mondja meg nekem, mekkora hivatalosan egy rokkant parkolóhely. Akkor még azt gondoltam, biztosan kisebb lesz a hivatalos méret, mint ez a 8 méteres (!) hely, ahol hárman parkoltunk, így a fotók alapján erre hivatkozva fellebbezek majd, hogy mérsékeljék a büntetésem 15 ezerre a parkolási rend be nem tartása miatt. A közterületfelügyelet munkatársa azonban nem tudott választ adni, azt mondta, az általam kért információ benne van a KRESZ-ben. Nem találtam, ezért felkerestem Pető Attilát, a Kreszprofesszort, segítsen megtudni, mekkora is egy rokkant parkoló hivatalosan. Tőle a következő választ kaptam:
„Sajnos a KRESZ nem említ a mozgáskorlátozott hely méretével kapcsolatban semmit, bár azt sem írja elő, hogy csak személygépkocsival szállítható ilyen személy, akár teherautóval is lehet érkezni, akár parkolni is. A VIII. kerületi közteresektől egyszer kértem egy félhivatalos állásfoglalást, ők azt írták, 6 métert tekintenek számítási alapnak. Ez megfelel egy mai átlagos személykocsi méretének, plusz annyi helynek, hogy be is, ki is tudjon állni.”
Ekkor vált világossá, hogy nincs értelme a fellebbezésnek. Hiába a 8 méter hosszú hely, ha nincs felfestés, a rokkant hely addig tart, ameddig a közteres megítéli. Fellebbezés esetén ha a rendőrség is szabálytalan parkolást állapít meg, ráadásul 50 ezerről 100 ezer forintra ugrik a büntetés.
Egy parkolás: százezer
Nettó pénzbeszedés, maffiás módszerekkel. Annyira megéri, hogy éjszaka is érdemes strázsálni, hátha beáll egy balek.
A következő napokban figyeltem, és jellemzően három autó állt itt, rajtuk az általam már jól ismert kis papírral. Ez napi 150 ezer forint, csilingel a kassza. Aztán észrevettem, hogy az út túloldalán is született egy fel nem festett párhuzamos rokkantparkoló, ahova eddig szintén halszálkába állhatott két autó. Az ilyen helyek a mozgáskorlátozottak érdekeit sem szolgálják, mert hiába a sok begyűjtött büntetés, nekik még ettől nem lesz szabad parkolóhelyük.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
