Nagyot változik a tanulóvezetők élete
Jövőre új szabályok szerint vizsgáznak majd a forgalomban az autós tanulóvezetők. Négy éve összevonták a rutin- és forgalmi vizsgát, de ez új problémát vetett fel. Most csökkentik a manőverezési feladatok számát, de így is marad egy probléma, ami miatt akár kilenc hónapig is tarthat a jogsiszerzés. Pető Attila a budapesti Mosolyzóna autósiskola vezetője, autós oktató mondja el a részleteket.
Négy éve szűnt meg az autós képzések végén addig szokásos rutinvizsga. Azóta a tanulók csak forgalomban vizsgáznak és ott kell bemutatniuk, hogy mennyire tanultak meg például parkolni vagy szabályosan megfordulni.

A rutin- és forgalmi vizsga összevonása rengeteg fejtörést okozott az oktatóknak, mert az előírt 50 percben kellett megtalálniuk az egyes gyakorlatok elvégzéséhez szükséges helyet és sokszor már ezzel elment a vizsgaidő jelentős része, miközben a tanuló még nem mutatta meg, képes-e felismerni az átlagos forgalmi helyzeteket. A helybéliek sem mindig örültek annak, hogy a vizsgázok az utcákon mutatták meg, mennyire mennek a manőverek, és vizsga sokszor a néha a forgalmat is feltartotta.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság ezért a jövő év elejétől az eddigi négy manőverezési feladat helyett már csak kettőt ír elő a vizsgázóknak. A parkolási feladatok közül a járda mellé előre vagy hátra beállás, illetve a merőleges jobbra előre, jobbra hátra vagy balra előre manőverek közül kell egyet elvégezni, de lesz egyívű, vagy egy Y-forduló is.
A kevesebb manőverezési feladat mellett talán több idő marad az autóvezetés egyéb fogásainak felmérésére, tehát időben és térben több forgalmi helyzetben derülhet ki, hogy a tanuló kaphat-e jogsit, vagy sem. Ez persze lehet rossz hír is, hiszen így a gyakorlás során sokkal több útvonalat kell majd bejárni, és a vizsga időtartama sem változott.
A másik gond, hogy bár a változás jelentős, de ez valószínűleg mégsem oldja meg az autós tanfolyamok jelenlegi problémáit. Miközben még mindig kevés az oktató, egyre többen iratkoznak be az autósiskolákba, és a rendeletekben szabályozott előírások (a kötelező 580 kilométer vezetési gyakorlat, vagy, hogy az oktatók munkaideje maximum napi 10 óra lehet) miatt, aki ma jogosítványt szerezne, átlagosan kilenc hónapig elhúzódó tanfolyamra számíthat, legalábbis Budapesten és környékén.
Hiába indították újra három éve az oktatóképzést, a szigorú feltételek miatt évente körülbelül százötven, frissen vizsgázott oktató lép munkába, de ugyanennyien abba is hagyják, mert kiöregszenek a szakmából vagy nem tudnak megélni ebből a munkából.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
