Ingyen tanított vezetni az állam

2016.04.25. 13:39 Módosítva: 2016.04.25. 17:17

Mókás, amikor tizen-huszonéves jogosítvánnyal bíró sofőröknek mutogatják el, hogyan kéne ülni a kormány mögött. A többség még a fékbe sem taposott bele rendesen; hogy sokaknak egyetlen délelőtt elég, hogy új szintre jussanak autójuk feletti kontrollban. Elmentünk és megnéztük, mit ad az NFM tapasztalt sofőröknek szánt ingyenes vezetéstechnikai tréningje.

Az átlagéletkor alapján a társaság már legalább húsz éve jogosítványérett. Saját bevallása szerint aktív sofőr mindenki, de tréningen még sohasem járt. Na jó, van egy szűk kisebbség, a vezetéstechnikaitréning-függők. Akad, aki egy ideje már automatikusan tréninget kér szülinapra a családtól, és persze lecsapott, amikor szembe jött ez az ingyenes lehetőség. A többség mögött viszont hiába a 30, 70 vagy 100 ezer kilométeres rutin, ezen a vasárnap délelőttön először rúgja meg a féket a bóják között. Sőt, legtöbben először csinálnak ilyet.

Jól Vezess. Ennél direktebb nevet aligha találhatott volna a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium február végén meghirdetett programjának. Az NFM 2014-2016-os közlekedésbiztonsági akciójának része ez az ingyenes továbbképzés, amiben több hónap leforgása alatt összesen nyolcszáz aktív sofőrnek szerveznek vezetéstechnikai tréninget. Ebben van autóbuszvezetői tréning, sima C kategóriás, de még a veszélyesáru-szállítással foglalkozó sofőröknek is kiírtak egyet. Az elosztás nagyjából összhangban van a közlekedők arányával, így a legtöbb hely az A és a B kategóriásoknak jutott.

Egy olyan kétszer kilencven perces autós tréningért, amire készülünk, 30-40 ezer forintot szokás elkérni a tanpályákon, annyira nem meglepő, hogy a február 25-i meghirdetéstől másfél órán belül betelt az összes hely a B kategóriában. Plusz 4000 fősre dagadt a várólista. A motiváció a kezdő tréningeseknél bevallottan közös: nem akarnak úgy leautózni egy életet, hogy sosem kerültek közel a határokhoz, illetve nem élesben akarják megtapasztalni először, milyen, ha odaérnek. Bár autóval bohóckodni azért jobb, mint felállni az munkaasztaltól és lépcsőházban rohangálni, olyan ez, mint egy tűzvédelmi gyakorlat: semmire se garancia, de javítja a túlélési esélyeket.

Négy modul fér a tréningünkbe, a vészfékezés előtt közös ülésállítgatással kezdünk. Aki ült már valaha olyan mellett, aki végignyomott legalább egy bármilyen vezetéstechnikai tréninget életében, tudja, hogy itt beleverik az emberbe a helyes testtartást. Mélyre kell ütni a trénernek, mert mit tanul mindenki jogsiszerzéskor? Ülj be úgy, hogy kiláss, állítsd magadra a tükröket, kösd be magad és indulás. Még el sem ér a rutinvizsgáig, már berögzül egyfajta kormánymarkolós, nyújtott nyakú, nagymamás testtartás. Ebből az önbizalommal párhuzamosan lesz egyre inkább egy mélyen ülős, kormányt alulról markolós póz. Pedig milliárdokból épített tanpálya se kell, elég volna az oktatónak megmutatnia ugyanazt, amit itt a tréner: az ülőlapokhoz simulnak a combok, az útra szinte merőleges a hát, a kormánytávolság pedig akkor jó, ha a kinyújtott kéz csuklóval érinti a kormány tetejét.

A vészfékezésnél aztán kijön, ki fekszik bele továbbra is az ülésbe, és ki tartja a tanultakat. Nem az a mutatvány, hogy pont a két bója közé érve kezd el fékezni az autót. A reflexfejlesztés amúgy sem egy egydélelőttös program. Tréningszűzként hülyén hangozhat, de itt tényleg annyiból áll az első modul, hogy 30-50-es tempóról nyomni kell egy satuféket. A satufék fogalma viszont elég tág, mert rálépni a fékre és rárúgni a fékre nem ugyanaz, utóbbihoz kell az ülésen megtámaszkodó derék és hát, hogy a gyors lábmozdulatban a lehető legtöbb nyomóerő legyen.

Nagyon vegyes a csoport autóparkja. Vagyunk páran, akik még a nyári gumit sem tették fel, alattam a szervóbajos, ABS-mentes Ford Fiesta még a gyér mezőnyben is gyenge láncszemnek számít, de amikor végre sikerül egy határozott mozdulattal padlólemezig taposnom a fékpedált, az olyan, mint kiadni egy beragadt tüsszentést. Tényleg ördögi a technika, ami után autós pályafutásom minden nem nyújtott lábas, hátból támasztós vészfékezése egy polcra került a fejemben tinikorom megszeppent, lágykezes kézfogásával. Ha már vadászpilóták reakcióideje nem elvárás a közlekedés szereplőitől, annyit mindenki megtehet, hogy ezzel ad néhány plusz centit az autója elég ugró élőlényeknek.

A ma érintett modulok a tapadásvesztés, kikerülés és a vészfékezés szentháromságára épülnek. Minden alapszintű vezetéstechnikai tréning erről szól; három olyan körülmény vagy élethelyzet, ami nagy arányban végződik balesettel, pedig mindhárom kimenetelében fontos tényező a tapasztalat. Az oktató szerint kifejezetten gyengén teljesít a csoport fékügyileg, de ez szerintem szándékos önbizalomkoptatás, hogy ne lankadjon a fegyelem. Minden modulra autónként nagyjából hat próbálkozás jut, egy-egy nekifutás között négy-öt percig állunk a zsámbéki szélben.

A kikerüléssel folytatjuk csúszós felületen, vízoszlopok között. Nem mondom, hogy műgyantára és szivattyúkra költsön minden mezei rutinpálya eu-s milliárdokat, de ez is olyan, mint a satufék: legalább egyszer a rutinpályán mindenkivel végigcsináltathatná szárazon, bójákkal az oktató, hogy az alapok meglegyenek fejben, mire valaki önállóan vezet. Hogy az egy kör mennyivel több, mint a semmi, az egy tréningen könnyen követhető. Az első nekifutásra a kilencfős társaság egyik fele alvázmosást csinált a vízoszlopokkal, a másik fele megijedt tőlük, és nagy ívben csinálta a szűkívesnek szánt feladatot. Másodjára már mindenkinek sikerült a szűken venni a mesterséges akadályokat, mert össze tudta rakni fejben azt a három határozott kormánymozdulatot, amiről a kikerülés bármilyen helyzetben szól: elrántás az akadály elöl, visszarántás a sávba, majd egyenesbe korrigálás.

Nagyon rossz gumikon és/vagy bármilyen hátul hajtóssal egy átlagos körforgalomban modellezhető legegyszerűbben az, ami a körpálya modulon zajlik. Ezen a nyolcvan méter átmérőjű körpályán egy körön belül tapasztalható az alul- és a túlkormányzottság, a különböző tapadású borítások közt cikázva végteleníthető itt az erőszakpárbaj a fizikával. Nagyon sok közlekedési vészhelyzet jön egyikből vagy másikból, de egy szűk körpályán, ahol még nagy tempó sem kell, hogy valamelyik tengelyen elmenjen a tapadás, felbecsülhetetlen érték, hogy másodperceken belül tapogatható újra és újra a csúszáshatár. Amikor már mindenki sejti, mit fog tenni, ha legközelebb megindul a havas kapubeálló felé az autója, jön ugyanez a feladat, de kilenc százalékos lejtőn. Szintén fellocsolt műgyantán, emelkedős kanyarral a végén, de tíz kör után körpályán ez már nem kihívás senkinek.

Körülbelül húsz perc aktív vezetést jutott mindenkinek a négyórás tréning alatt, ami önbizalomügyileg és vészhelyzet-tapasztalatilag felért pár évnyi főúton autózással. Azzal viszont vélhetően az NFM is tisztában van, hogy attól nem javulnak majd látványosan a baleseti statisztikák, ha nyolcszáz önszántából javulni akaró sofőrt megtanítanak vészfékezni. Siralmas képet kaphatnánk, ha minden hazai autóst végigküldenénk az alap modulokon, de ez úgyis csak fikció. A Jól Vezessben együttműködő Közlekedéstudományi Intézet munkatársa azt mondja, figyelik a külföldi mintákat, és nem kizárt, hogy belátható időn belül sikerül valamiképp beültetni ezeket a tréningeket legalább a járművezetői képzésbe. Ha máshogy nem, jogosítványszerzés után egy-két évvel kötelező lenne elvégezni egy ilyet, amikor az önbizalom már nem feltétlen arányos a vezetői rutinnal.

Az oldalról ajánljuk

Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

2 órája
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06