Három napja, Budapest belvárosából, a térfigyelő kamera tövéből loptak egy egy 20-30 millió forint értékű Porsche terepjárót. Az ügyben megkérdezett rendőrségi és gépjárművédelmi szakemberek szerint az eset tipikus, akinek úgynevezett aktív kártyás autója van, pontosan ugyanígy nem érezheti biztonságban járművét.
Amikor az ember már a sokadik videofelvételt nézi végig egy modern autó ellopásáról, óhatatlanul arra gondol, hogy a gyárak az utóbbi tíz évben sokkal többet foglalkoztak az új típusok kényelmével, a menetbiztonsággal vagy éppen a motorok teljesítményével és a környezetvédelmi előírásokkal, mint azzal, hogy megnehezítsék a tolvajok dolgát.
Nézzük meg alaposan a főváros VI. kerületében, a Káldy Gyula utcában felszerelt térfigyelő kamera felvételét, amely március 13-án, este 11 órakor rögzítette, ahogy két férfi ellop egy Porsche Cayenne terepjárót. Egy ilyen autó újonnan 20-40 millió forintba kerül a motorváltozattól és az extráktól függően: az egyik, a keyless go nevű, kulcs nélküli ajtónyitást és motorindítást lehetővé tevő rendszer sok olcsó autóban is elérhető. Aki megrendeli a kényelmi szolgáltatást, akár a zsebében tartott slusszkulccsal, csupán a kilincshez érve nyithatja ki autóját, amely egy gombnyomásra el is indul. Hogy miért gond ez a nagy kényelem? Lássuk a jelenetet és egy biztonságtechnikai szakértő magyarázatát.
A felvétel elején a két férfi egyike elsétál az autó mellet, majd eltűnik a képről. Mellén kis, álló formátumú táskát visel, ez még később fontos lesz. Itt megvágták a videót, de legfeljebb néhány perc telhetett el, mielőtt egy másik férfi bukkan fel a Porsche mellett, majd egyre közelebb jön a kamerához, végül visszafordul, és az autóhoz lép.
Felhívtam Okrutay Zsolt, az Oky Autoguard szakértőjét, aki szintén megnézte a videót és segített értelmezni a következő jelenetet. A második férfi először a csomagtérajtóhoz fordul, és vélhetően megérinti a rendszámtábla fölött lévő nyitógombot. A Cayenne riasztórendszere az irányjelzők villogásával jelzi, hogy kikapcsolt, az összes zár nyit, a férfi beszáll és elhajt.
Egy megkérdezett rendőrségi informátorunk szerint az is lehetséges, hogy az autó be sem volt riasztva, mert már akkor blokkolták a kulcs és az autó kommunikációját, amikor a tulajdonos kiszállt. Ebben az esetben csak a csomagtér nyitása miatt villantak az irányjelzők.

Okrutay szerint kétlépcsős kódlopás történt. Az első férfi valószínűleg követte a tulajdonost, miután az leparkolta a Cayenne-t. A nyakában lógó kis táskában az úgynevezett kódlopó egység lehetett. Ez a szerkezet egyszerűen érzékeli a kulcs rádiójeleit és lemásolja az ezekből visszafejthető számsort, amikor a tulajdonos nincs az autónál. Egy-két méternyi közelség és néhány másodperc tökéletesen elég a kód megszerzéséhez.
Csak 30 dollár a kütyü?
Egy tavalyi cikkében részletesen foglalkozott az autónyitó kódok lopására alkalmas kütyüvel a Tech Insider. A cikk szerint mindössze 30 dollárba került annak a rádióadó-vevővel ellátott kütyünek az előállítása, amellyel a kiszemelt autó közelében egyszerűen ellopható egy érvényes nyitókód. Amikor a tulajdonos be akar szállni, a rendszer elvágja a kommunikációt az autó és a kulcs közt, de rögzít egy érvényes kódot. Amikor a tulajdonos ismét próbálkozik, beengedi az autójába, de a tolvajnak lesz egy nyitókódja, amelyet később bármikor felhasználhat. A cikk szerint több autógyártó kulcs nélküli rendszerével is működik a trükk, mindössze egy gyártó tartotta elég nagynak a problémát ahhoz, hogy az elméletileg korlátlan ideig felhasználható nyitókódokról áttérjen fix lejárati idejű kódolásra.
Az éppen érvényes nyitó- és indítókódot a Porsche biztonsági rendszerének matematikai képlete alapján generálja a kulcs, majd változtatja meg minden nyitáskor és záráskor, ezért nevezik ugrókódos indításgátló rendszernek. A képletet az autóban lévő jelfogó ismeri, és az ez alapján generált számsort érvényesként fogadja el akkor is, ha azt nem a kulcs, hanem egy teljesen más eszköz sugározza.
Így a második tolvajnak csupán annyi volt a dolga, hogy a tulajdonostól az első eszközzel ellopott kódot felmásolja a nyakában lógó második egységre. Majd ezt adó üzemmódban a Porsche közelébe vigye, így az autó egyszerűen azt érzékelte, hogy visszatért a tulajdonos. A Cayenne kulcs nélküli indítási rendszere mindaddig szabad utat enged a tolvajnak, amíg a nála lévő jeladó a közelben lesz, és az érvényes nyitókódot sugározza majd, mintha csak egy valódi "kulcsról" lenne szó.

Ezzel a módszerrel a luxusterepjáró a legkisebb fizikai sérülés, vagy elektronikai károsodás nélkül simán elvezethető. Azt is tudjuk, hogy mi történik a lopott autóval ezután. A Magyarországon eltűnt, nagy értékű autók pályafutása nem ér véget, ritkán bontják szét őket a tolvajok. Miután az autó vészjelzés nélkül, a saját kerekein elmegy egy műhelybe, ott van idő a Porsche indítási rendszerének újratanítására. Vásárolnak hozzá egy nyers és üres kulcsot 10-20 dollárért valamelyik kínai elektronikai webáruházban. Az eredetivel egyező héjhoz szükség lesz még egy megfelelő chipre, amelyet fel lehet tanítani az autó vezérlő számítógépével való kommunikációra. Egy másik webáruházban kicsit több mint 300 dollárért kínálnak ilyet, kifejezetten a mai Porsche modellekhez, és ha ezek is megvannak, az autóval pontosan ugyanúgy lehet közlekedni, mintha a miénk volna.
Persze ezek mind szakértelmet igénylő műveletek, nem olyan egyszerűek, mint ahogy itt leírtam, de miután nemrég megírtuk, a magyar rendőrség nem rég mintegy száz, nyugat-európai autókölcsönzőkből származó drága német autót talált meg, tudjuk mi mozgatja a tolvajokat. Az ikresítés módszerével, egy hasonló autó alvázszámának felhasználásával könnyedén újra eladható lesz a lopott kocsi és lehet, hogy soha nem derül ki, hogy Európa két pontján két autó közlekedik ugyanazokkal az azonosító számokkal.
Magyar-román rekord az autólopásban
Még mindig rengeteg magyar autózhat nyugat-európai kölcsönzőkből lopott kocsival. Nézze meg ön is a slusszkulcsot, ha német autóval jár.
Vissza a Porsche ügyéhez. Az új kulcs feltanításához és az autó számítógépének feltöréséhez alkalmas eszközt szintén az interneten rendelhetünk. Ezeket a célszámítógépeket eredetileg szervizek számára, diagnosztikai célokra fejlesztették ki, viszont klónjaik száma végtelen, a szoftvereikből is rengeteg alváltozat létezik, így például könnyedén vissza lehet tekerni velük a kilométer-számlálót, ahogy ezt egy nepper néhány hete meg is mutatta nekünk.
Kilométeróra-csalás a kameránk előtt
Ezzel a módszerrel csapják be a legtöbb magyar autóvásárlót, a kár autónként több millió forint is lehet. Az óratekerés pofonegyszerűen megy, börtön jár érte, de lebukni nehéz, meséli az óratekerő.
Megkerestem az Autóvadász egyesület vezetőjét, Vezda Lászlót is, aki szintén sok hasonló esetet látott már. A lopott autók keresésével foglakozó szervezet vezetője szerint azok a tulajdonosok, akik a gyári rendszereken kívül semmilyen extra védelmi megoldást nem építtetnek az autójukba, pontosan ugyanolyan kiszolgáltatottak, mint az amúgy olasz rendszámú Cayenne egykori gazdája.

Aki kicsit többet szán a biztonságra, az manapság műholdas gépjárműkövető rendszert is rendel, hogy egy távoli központban állandóan figyeljék az autója helyzetét. Ezzel viszont az a gond, hogy az ilyen rendszerek mobilnetes és műholdas kommunikációs csatornáit egy úgynevezett erős jelet kibocsátó eszközzel, a jammerrel teljesen össze lehet zavarni, így az autó egy pillanat alatt eltűnik a jáműkövetők térképéről.
Teljesen biztonságos megoldás nem létezik, legfeljebb csökkenthetjük a lopás esélyét, ha egyszerre többféle elektronikus védelmi rendszert, indításgátlót és riasztót használunk, ha beépíttetünk egy titkos kapcsolót az autónkba, amelynek a helyét és működését csak mi és a szerelő ismeri, illetve fokozzuk ezek hatásfokát valamilyen fizikai védelmi eszközzel, például váltózárral. Ezeket külön-külön szintén meg fogják támadni, ha el akarják vinni a kocsinkat, de minél hosszabb ideig tartana a lopás, annál valószínűbb, hogy inkább egy másik autót választanak majd a tolvajok.
Egy olyat, amelynek tulajdonosa 20-40 millió forintot képes rábízni a kulcs nélküli indítási rendszerre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
