Mobiltelefonnal az óratekerés ellen
Néhány hete harcot indítottunk az autók kilométer-számlálójával kapcsolatos csalások ellen, mert tarthatatlanná vált a helyzet a használtautó-piacon. Lassan végéhez ér egy teljesen új autós adatlekérdező alkalmazás fejlesztése is, amelyet ezúttal egy Android operációs rendszert futtató telefonon próbáltam ki.
Egy budapesti okmányirodában töltöttem a múlt keddemet, hogy végre nekem is legyen némi közöm az elektronikus közigazgatás működő vívmányához, az ügyfélkapuhoz. Az évek óta létező állami szolgáltatást mindenki használhatja weben vagy okostelefonon. A személyes regisztráció gyors volt, az Ügyfélkapu.hu-n elérhető szolgáltatások egy része. Bizonyos okmányok igénylése ingyenes, másokért pénzt kérnek, és előbb-utóbb biztosan szükségem lesz rá, ha lejár valamelyik személyi iratom. A legújabb, 2016. március 7-től elérhető mobilos alkalmazásban, az Autoszkópban indított adatlekérdezések alkalmanként 600-1200 forintba kerülnek, ez is egy ügyfélkapus szolgáltatás, én most ezért regisztráltam.
Tavaly óta néhány kattintással ellenőrizhető a magyar rendszámos gépjárművek (autók, motorok és haszonjárművek) műszaki vizsgán és átíratások alkalmával az utóbbi négy-öt évben rögzített kilométerszámláló-állása. Az autók piaci értékét jelentősen befolyásoló adatokat eddig csak a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, a KEKKH oldalán működő Gépjármű-adatlekérdező szolgáltatással lehetett elérni a weben, de idén ez megváltozik, mert itt az Autoszkóp, amelyet egy állami cég, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. készített el.

Az új applikáció fejlesztéséről évek óta tudtunk, mert közünk volt hozzá. Ha telefonunkra telepítjük, az Android és iOS mobil operációs rendszereken működő programban a KEKKH és a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatbázisában szereplő kilométeróra-állásokat ellenőrizhetjük, így hamar kiderül, ha egy nekünk tetsző használt autót az óraállás változtatásával fiatalítottak meg.
Az Autoszkóppal megtudhatjuk az autó színével és a nyilvántartási állapotával kapcsolatos legfontosabb dolgokat vagyis is, hogy például nem körözik-e vagy nem vonták-e ki a forgalomból. A programindítás után egyszerűen meg kell adnunk a kiválasztott jármű rendszámát, majd a rendszer átirányít az OTP Bank oldalára, ahol kártyaadataink megadásával 625 forintot kifizetése után visszajutunk az appba, és már látjuk is a lekérdezés eredményét. Ha tovább olvasgatnánk, egyetlen gombnyomással a Totalcar Népítéleteihez juthatunk, így a lakosság elbeszélései adhatnak támpontokat az autóválasztáshoz. Ez utóbbi lehetőség természetesen ingyenes.
Tudom, mit gondolnak most, én sem értem, hogy az állami adatbázis lekérdezése miért kerül pénzbe, ha Szlovákiában ugyanilyen gyorsan és egyszerűen adja ki a hivatal a kocsik adatait úgy, hogy ott még a korábbi műszaki vizsgákon lőtt fényképek is feljönnek. Ez egyelőre nem fog változni, nincs mit tenni. Az Autoszkóp nemcsak az állami nyilvántartásra lát rá, hanem az Eurotax, nemzetközi gépjármű-értékelő rendszerrel is összekötötték. Ez a rendszer minden, az utóbbi évtizedekben gyártott autótípust pontosan ismer, sőt listázza a modellváltozatokat, felszereltségi szinteket és az autók újkori árát is.
Az Autoszkópban 1200 forintért gyors Eurotax-árfelmérést indíthatunk, ha megadjuk az autó márkáját, a pontos modellt, az évjáratot, illetve a futott kilométerszámot, és persze azt, hogy milyen motorral szerelték. Az így kapott értékelés egyszerűsített, általában alapfelszereltségű kocsira vonatkozik, ezért nem szabad nagyon meglepődni, ha a rendszer következetesen 10-20 százalékkal alacsonyabb árat dob ki, mint amennyiért manapság az adott autót megvehetjük. Egy ilyen irányadó árkalkuláció mégis jól jöhet, mielőtt megvetetnek velünk egy nagyon megkímélt, de valójában félmillió kilométeren is túlkergetett Audi A6-ot. Az értékelésről részletes, nyomtatható, olvasgatható összefoglalót kapunk, pdf-ben. Ezt utólag is bármikor olvashatjuk, vagy továbbküldhetjük magunknak e-mailen.
Amikor az Autoszkópot először kipróbáltam, még nem volt tökéletes. Nem talált oda minden modellgeneráció esetén a megfelelő népítéletekhez, az Eurotax sem mindig ismerte az egy adott modellhez egykor kínált összes motorváltozatot.
Amikor viszont telitalálatom volt, megtudtam, hogy múlt pénteken eladásra kínáltak egy kilencvenes évek elején gyártott, régi magyar rendszámos 5-ös BMW-t. A KEKKH adatai szerint még két éve is csak 123 ezer kilométer volt benne, és most is kevesebb mint 130 ezer kilométernél tart a számlálója. Ez jó jel, az autó a képek alapján eléggé egyben volt. Lehet, hogy léteznek még csodák a magyar autópiacon? Nem tudom, néhány keresést és pár ezer forintot viszont biztosan rászánnék egy-két lekérdezésre, ha most vennék használt autót. Az applikációt ma szabadon elérhetővé tették a Google Play áruházban és az iTunes-on. Töltsék le, használják és legyenek óvatosak az autóvásárláskor.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
