Mit szabad a rendőrautónak, és mit nem?
Nincs olyan hónap, amikor nem kapunk legalább egy olvasói levelet, amelyben szabálytalankodó rendőrautóról írnak. Itt az ideje, hogy kicsit átvegyük, mit tehet meg a rendőr a szépen felmatricázott autójában, és mi az, amiért még őt is megbüntetik.

A legutóbbi levélhez fényképeket is kaptunk. A képek néhány hete a budapesti Lechner Ödön fasorban készültek, ahol egy olvasónk hosszas parkolóhely-keresés közben észrevette, hogy van hatékonyabb megoldás, mint körözni és várni, hogy valaki kiálljon a helyéről: le kell támasztani az autót oda, ahol véget ér a sor.

Összesen két fotót kaptunk a rendőrségi Astráról, és mivel úgy tűnt, a másodikon képen világít a piros-kék fényhíd, vissza kellett kérdeznem. Olvasónk többször is állította, semmilyen megkülönböztető jelzés nem működött az autón miközben a megállni és várakozni tilos tábla tövében hagyták a járőrök, a második képen is csak a nap világította át a fényhidat. Az állítás igazságtartalmát nem tudjuk ellenőrizni, de induljunk ki abból, hogy minden úgy történt, ahogy leírta. A rendőr szabálysértése nem számít, rendőr a rendőrnek nem vájja ki a szemét? Ideje utánanézni egy kicsit a rájuk vonatkozó előírásoknak. Jó sok van belőlük, a belső utasításokat nem is mind ismerjük.
A rendőrségi, mentő és tűzoltóautókra szerelt kék-piros villogók és szirénák használatára vonatkozó alapvető szabályokat KRESZ 49. paragrafusában találjuk: az ilyen járművek megkülönböztető jelzéseit csak akkor kapcsolhatják fel a rendőrök (mentősök, tűzoltók, stb...), ha sürgős feladatot látnak el, a személy-, élet és vagyonbiztonság, továbbá a védett személyek és kíséretük biztonsága ezt indokolja.
Ebben az esetben is csak olyankor, ha ez szükséges egy adott forgalmi helyzetben. Például nem lármázhatja végig az éjjel kiürült várost a rendőr vagy mentős, csak mert nincs kedve körülnézni egy kereszteződésbe érve. Ugyanígy nem szirénázhat országrészeken át a miniszterelnöki konvoj, és a tűzoltóknak sem kötelező állandóan vijjogni, csak ha így gyorsabban jutnak el az égő házhoz.
A vonatkozó KRESZ-szabályt többször módosították az utóbbi években, és új fejlemény, hogy a fény és hangjelzés együttes használatával a vasúti átkelők jelzéseit és egy másik rendőr karjelzéseit kivéve a legtöbb közlekedési szabályt figyelmen kívül hagyhatja, aki ilyen autót vezet. Ha csak a villogókat kapcsolják fel, a sebességkorlátozásra nem kell figyelni, a többi szabályra továbbra is igen.
Ha egy megkülönböztető jelzésekkel felszerelt autó tilosban parkol, be kell kapcsolnia a fényjelzéseket, mert csak így mentesül a megállásra és várakozásra vonatkozó szabályok alól. Ezt segítik a modern, ledes fényhidak is, amelyek órák alatt sem merítik le a kocsi akkumulátorát, szemben az összes korábbi megoldással.
Erre költik az adódat
Az adóhatóság csodalámpái csökkentik a fogyasztást, de darabonként egymillió forintba kerültek. Neked.

Ha lekapcsolt lámpákkal hagyja az autót a rendőr a tilosban, ugyanolyan szabálysértést követ el, mint ha a képeket küldő autós tette volna, csak a büntetése sokkal súlyosabb. Egy rendőrségi forrásunk szerint ilyenkor kettős szankcióra számíthat az érintett. Míg egy parkolási szabálysértésért a civil autósok 10 ezer forint helyszíni bírságot kaphat egy civil autós, és 20 ezer forint büntetést kell fizetni, ha az ügy feljelentéssel végződik, a rendőr ezeken felül fegyelmi eljárással számolhat.
Az ilyen eljárásokat akkor indítják meg, ha a rendőrség szervezetén belül működő ellenőrzési osztály valahogy megtudja, hogy egy kolléga szabálytalankodott. A rendőrség belső ellenőrei nem a közlekedési szabályok áthágását vizsgálják, hanem a rendőrök szolgálatellátásának szabályszerűségét. Ebbe a közlekedési magatartásuk is beletartozik, de messze nem csak az. Másfelől akkor is vizsgálat indul a rendőrrel szemben, ha szolgálaton kívül követ el szabálysértést.
Most maradjunk a közlekedésnél. Nemcsak a szokásos gyorshajtás, záróvonal átlépése, vagy a tilosban parkolás miatt kerülhet nehéz helyzetbe egy rendőr, hanem azért is, ha nem köti be a biztonsági övét, vagy a kezében tartott mobiltelefonnal vezet. Sokat veszíthetnek a rendőrök egy ilyen fegyelmi eljárással, mert a minimális büntetés, az írásbeli fegyelmi örökre ott marad a személyi anyagukban, így a későbbi felettesei tudni fognak róla, hogy egyszer hibázott. Súlyosabb esetekben csökkenthetik a rendfokozatát, és ezzel a fizetését, sőt, akár elbocsáthatják és megfoszthatják minden rangjától. Ebben az esetben gyakorlatilag nem tud majd elhelyezkedni más rendvédelmi szervnél sem, de a közlekedési ügyek ritkán végződnek ilyen súlyos büntetéssel.
A villogók és a sziréna használatának amúgy is szigorú belső szabályai vannak, ráadásul nem minden jogosítvánnyal rendelkező rendőr vezethet szolgálati autót, közülük is csak azok kapnak engedélyt a megkülönböztető jelzések használatára, akik pályaalkalmassági vizsgát tesznek, és rendszeresen meg is újítják. Bizonyos típusokra is külön vizsgáznak a rendőrök, akiknek rendszeresen tartanak vezetéstechnikai tréningeket, néha kifejezetten az éles helyzetek gyakorlására.
Ha egy rendőrautó vezetője egyszerre kapcsolja be a szirénát és a villogókat, arról bejegyzést kell készítenie az autó menetnaplójába, és nagy bajba kerülhet, akiről kiderül, hogy magánügyben száguldozott vagy parkolt a városban, csak éppen nem volt kedve betartani a szabályokat. A jelzések használatát általában az ügyeletes tiszt engedélyezi, ha valahová gyorsan kell kivonulni, így például egy egyszerű családi vitához már nem mehetnek szirénázva a járőrök.
Az Országos Rendőr-főkapitányság összesítése szerint tavaly 734 fegyelmi eljárást folytattak le szabálytalanul közlekedő rendőrökkel szemben, az úgynevezett Hszt. (vagyis a rendvédelmi dolgozók jogviszonyáról szóló törvény) alapján. A közlekedő rendőröket nem a többi rendőr ellenőrzi a forgalomban, hanem a már említett belső ellenőrök, akik többnyire nem is rendőrautóval portyáznak. Így nem igaz, hogy puszta kollegialitásból elsimíthatják egymás közt ezeket az ügyeket. Joggal tehetik fel a kérdést, hogy a rendőröket is bemérhetik-e a most felszerelt komplex közlekedési ellenőrzőpontok egyikén: természetesen igen. és a válasz az, hogy természetesen igen.

Mi következik ebből? Egyrészt a rendőrautó nem felejtheti bent magát az autópálya belső sávjában, ha a középső és szélső nem telített, nem fordulhat vissza egy villantással az éjszakai Rákóczi út dupla záróvonalán, csak mert nem akar a környező kis utcákban visszafordulni, nem száguldozhat kedve szerint, hacsak nincs éppen sürgős hívása, vagyis békeidőben pontosan ugyanúgy kell közlekednie, mint bármilyen más autónak. Egy apró kivétel azért ebben is van: a buszsávokat néhány éve nemcsak megkülönböztető jelzésekkel használhatják, hanem enélkül is, de ha pirosra vált a lámpa, meg kell állniuk.
Fontos, hogy a rendőrök jó példát mutassanak a többi autósnak, de az is, hogy senki ne fotózgasson a kedvünkért úgy, hogy közben maga is fittyet hány a forgalomra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
