150 ezer forint bírság, öt perc alatt
Egyetlen térfigyelő kamerával egy halom pénzt keres a Józsefvárosi önkormányzat, de sem a helyi hivatal, sem a Budapesti Közlekedési Központ nem fog enyhíteni a szabályokon? Amíg ott voltunk, öt perc alatt három autós futott bele az ötvenezres bírságba.

Álldogálunk az egy Baross utcai villanyoszlop tövében Pető Attila KRESZ-oktatóval, és nem értjük. Miért nem látták, amit mi? Miért kanyarodtak jobbra a Baross utcából, a Harminckettesek tere felől a József körútra, amikor az összes tábla szerint csak egyenesen mehettek volna tovább? Ez már megint a megállíthatatlan erő és a ledönthetetlen fal esete?
A környékbeli oktatók szerint évtizedek óta nem változott a tiltás, de ennek ellenére sokan éppen itt kanyarodnak a körútra. A Józsefvárosi önkormányzat rengeteg ötletet bevetett a probléma kezelésére. A Baross utcában összesen öt helyen jelzik, hogy a közelben hol (például balra, a Kisfaludy utca felé is) tilos kanyarodni és a táblák közt a két hosszú előre nyílat mutató tábla a besorolás rendjére figyelmeztet. Kitettek továbbá egy elkerülő útvonalat jelző táblát a Rigó utcához, amelyen jelzik, hogy aki a körútra tart az Oktogon felé, utoljára itt kanyarodhat jobbra, majd a József utcán jobbra és végül ki a körútra.
Felszereltek három, kötelező haladási irányt jelző táblát is, és a kereszteződés lámpájában szintén van nyíl, de ha ez sem volna elég, az aszfalton is ott a felfestés, bár az kopott. A féltucat jelzés közös tulajdonsága, hogy életszerűtlen helyzetet teremtenek, ezért eredményük a nagy semmi, ami viszont jól jöhet a nyolcadik kerületnek. Tavaly összesen 9053 autóst büntettek meg a térfigyelő kamera felvételei alapján. Ez óránként, átlagosan egy autó az év összes hónapjában, a napszaktól, évszaktól és a forgalom nagyságától függetlenül.

Mivel a kötelező haladási irány szabályának megszegéséért egy ideje 50 ezer forint közigazgatási bírság jár, és a bírságbevétel az önkormányzatok kasszájába kerül, a kerület tavaly 452 millió 650 ezer forintot kaszált a kanyarbírságokból. Nyugalom, még nem folyt be a teljes összeg, mert mint az a kerületi jegyző, lakossági kérdésre adott, Átlátszó.hu-n olvasható válaszából kiderül, ebből csupán 279 millió 596 ezer forintot sikerült behajtani. Ez is felfoghatatlanul sok pénz, főként ha ilyen összegekből tevődik össze. Aki megkapja a határozatot, annak harminc napon belül fizetnie kell, különben ügyét a rendőrséghez továbbítják, és újabb eljárás indul ellene.

Kicsit érthetetlen, hogy miért tiltják itt a jobbra kanyarodást egyáltalán, hiszen aki tévedésből kihagyja a Rigó utcai lehetőséget, átkeveredik a József körút túloldalára, ahol hosszú percekig tartó kacskaringózás kezdődik a kis utcákon, mire visszakeveredik a körútra, az Oktogon irányába.
Pető Attila szerint nehéz volna újabb táblákat felszerelni, hiszen a kötelező haladási irány kék alapon fehér "egyenesen" nyila eleve kizárja a kanyarodást. Úgy látszik ezt a táblát, talán a színe miatt inkább csak ajánlásnak tekintik, magyarul tojnak rá az autósok és ha nincs rendőr a közelben, befordulnak. Ha helyette kanyarodást tiltó táblát szerelnének fel, akkor abból rögtön kettő kéne mindenhová, hiszen a jobbra kanyarodás mellett külön meg kéne tiltani a balra kanyarodást is, ami már egy kicsit sok lenne a táblákból.

Az ügyben megkerestem a Józsefvárosi önkormányzatot, ahol azt a választ kaptam, hogy a körúti dupla villamosmegállóból a zebrára lépő gyalogosokat védik a tiltással. Nekik is pont akkor zöld a lámpa, amikor a Baross utca autósainak, és az önkormányzat, illetve a Budapesti Közlekedési Központ szerint balesetveszélyes lenne összeereszteni őket. Szintén a kerület véleménye, hogy nagy torlódást okozna, ha a kanyarodásra várakozó autók miatt nem tudna továbbmenni a troli és a busz.

Az a három autós, akik a szemünk láttára gyűjtötte be az ötvenezres büntetést, nem ütött el senkit és több mint valószínű, hogy bőven van olyan időszak mindennap, amikor felesleges a szigor, de mégis érvényes a szabály. A KRESZ-oktató szerint szinte lehetetlen megszüntetni ezt az autóscsapdát, de a 9 ezer ügyből idén lehetne mondjuk hat-, vagy akár négyezer, ha éjjel, vagy hétvégén, amikor kisebb a forgalom, egyszerűen feloldanák a tiltást egy megfelelő táblával. Azt is kiírhatnák, hogy KAMERA és akkor még kevesebben hinnék azt, hogy nincs kockázat. Kitehetnének még egy alternatív útvonalat jelző táblát is azoknak, akik már majdnem bekanyarodtak, de ha van más ajánlat, azt is elfogadják.

A BKK saját ötlete, hogy további kötelező haladási irány táblát szerelnek fel a Baross utcai lámpa bal oldalára, a helyi önkormányzat pedig újrafesti a nyilat a hepehupás aszfalton, aztán meglátják. Sajnos nincsenek illúzióink, mert a magyar autósok egy része jobban tart a hússzú bolyongástól a szűk utcák közt, és mivel nem látja a kamerát, inkább kockáztat. Így viszont marad minden a régiben és idén is meglesz a Józsefváros 400 milliója.

Egy olvasónkat is megbüntették itt, ő számolta ki, hogy a kerület 20 milliárdos éves költségvetésének 2,26 százaléka jön csupán a Baross utcai bírságokból. Egy ideig a József körút túloldalán sem lehetett jobbra fordulni a Baross utcára, de ezt a tilalmat megszüntették, mert még kevesebb értelme volt. Ha ott is volt kamera, nagy gesztust tett a kerület az autósok felé a tilalom feloldásával, hiszen további százmilliókról mondtak le ezzel. Ennél jobb hír most nincs, mert a megkeresett hivatalok egyike sem tervezi, hogy teljesen megszüntetik a főváros legjobban jövedelmező autós csapdáját. Azt sem nem árt tudni, hogy a közeli Király utcában is van egy hasonló tiltás.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
