A tullni börzét ki ne hagyd!

Oldtimermesse Tulln, 2015

2015.05.12. 06:19

A fél Puchomat innen építettem fel. Sosem látott kincseket újítottam anno a BSA-motoromhoz. Barátaim csak prospektusokban látott, zsíros extrákkal a csomagtartóban tértek rendszeresen haza, amiből itthon szépen profitáltak. Mindez Bécstől alig negyven kilométerre, egy lassan hömpölygő, hatalmas börzén történt, ahol minden van. És lesz is, most a hétvégén.

Az olvasók mindig panaszkodnak, hogy előre szóljak, ha rendezvény van, ne utólag, mert akkor már nem tudnak rá elmenni. Oké, akkor most előre mondom, bár netje mindenkinek van - a tullni börze most lesz, hétvégén...

Mert szép-szép Magyarországon börzére járni, de egy idő után az ember rájön: miután átgázolt a Pannónia-csoportfogaskerék-tengeren, meghempergett a rozsdás Jawa-oldaldekni-mocsárban, átverekedte magát az újragyártott Csepel-kipufogódobokon, megkapaszkodott egy kis pihegésre a szépen kiglancolt gömbölyű Trabik és nyalka Zsigulik oldalában, ráalkudott tizenhat korrodált Verhovinára és ismerősként üdvözölte az imolai börzékről három éve ingyen elhozott, itt meg papír nélkül, 150 ezer forintért árult, és azóta Komar-alkatrészekkel indíthatóvá tett, hatvanas évekbeli, porrá rohadt olasz kismotorokat... szóval akkor rájön – itthon néha szorít a cipő, ha nem Orwocolorban, hanem Kodachrome-ban szeretne veteránozni valaki.

Persze, a saját nosztalgiánkhoz sok minden megvan, s valóban erőn felül jók, sőt, folyamatosan egyre jobbak a magyar börzék, aztán meg Pannóniát baromi nehéz építeni például Kanadában, itthonról viszont sima ügy. De aki már járt valami nevesebb külföldi börzén, pontosan tudja: egy olyasféle veterángyár elsőre úgy vágja mellbe a gyanútlan kirándulót, hogy köpni-nyelni nem tud. Mert sajnos a mi börzéinken nagyon is látszik: abban a korszakban, amiben a ma veterán járművei születtek, Magyarországon monokultúrás volt a gépkínálat, miközben Nyugaton, azon az akkor még őrjöngve vágyott Nyugaton viszont már nyakig lubickoltak az emberek a jóban.

Nem kell okvetlenül Európa legnagyobb börzéire gondolni, Imolára, Essenre, Beaulieu-ra, mert azok kivétel nélkül ezer kilométernél messzebb vannak, egyik sem egy kiruccanás, hanem inkább rövid nyaralás. Egy mégoly közeli Münchennel is (amely egyébként nem is túl nagy, mellesleg drága) minimum egy, de inkább két ott alvós éjszakára lesz szükség, sok-sok benzin el is fogy közben, ha pedig valami olyat veszünk, amit azonnal nem tudunk elhozni, szinte kizárt, hogy pár nap múlva csak úgy, visszaugorjunk érte. Tullnba viszont lehet.

Micsoda baromi mázli, hogy Bécs ennyire Ausztria Magyarországhoz közel eső részén fekszik. Merthogy nyilvánvalóan a bécsi közelség miatt volt értelme megtartani Tullban (ami szinte Bécs külvárosa) azt az első Oldtimermessét 1988-ban, akkor, amikor a veteránosok még igen fura szerzetnek minősültek, nem egy fergeteges, már szinte néphobbinak mondható szórakozásforma művelőinek. Mert Tullnba egy hajnali keléssel kiruccan az ember, shoppingol egy jót – most 16-án és 17-én lesz a börze – aztán már otthon vacsorázik, fektet gyereket, fallabdázik a haverjával este.

Amikor huszonhét évvel ezelőtt azt az első börzét megrendezték, összesen 40 kereskedő, két autó és egy szem motor állt a placcokon, de az ötlet helyességét mutatta, hogy a következő évben már 20 jármű és sokszorta több alkatrészes vonult fel. A többi már történelem: 2014-ben 750-en igényeltek kiállítói standot, ezen felül 90 klub és 5 múzeum tette jelenlétét, míg látogatóból 30 ezer volt.

Aha, most értettem meg valamit. Hogy miért is érzem mindig olyan emberi léptékűnek Tullnt, és miért tűnt (ugyan nem kevésbé emberi hangulatúnak) oly nyomasztóan töménynek Essen. Ott ugyanis 190 ezer látogató van, és ha ezt akár meg is felezem, mert Essen négynapos, nem kettő, mint Tulln, akkor is bő háromszoros ott a látogatótömeg. Tulln hangulata emiatt pont olyan, mint a magyar börzéké, laza, mászkálós, dumálós, itt egy kávé, ott egy wurst, hopp, találtam végre egy balos hattyúnyakat a kocsimhoz típusú. Csak ezerszer annyiféle dolog van, mint itthon.

Például az összes utángyártó: ülésszövet-anyagok, gumiszigetelések, tükör-lámpabura-kapcsolóárusok, Bosch-szakstand, restaurálási segédletárusok lépten-nyomon, bemutatókkal, oktatással, akkora klubstandok, amilyet itthon már márkatalálkozónak szokás hívni. Angol motoralkatrész-, német motoralkatrész-, olasz motoralkatrész-árus, vespás stand, Puch-cuccok, és még csak a kétkerekűekről szóltam. Aztán az opelesek, a steyresek, a fiatosok, a mercisek – itt tényleg térdig gázolsz a jó cuccban, igaz, az árakat is megkérik. Persze, nem is annyira, Tulln ugyanis jóval olcsóbb, mint München, mint Imola, de sokszor az e-baynél is, ráadásul, ha van egy kis mázlid, egyszerre mindent be tudsz szerezni.

Elég az ömlengésből, szeretem Tullnt, na. 1999 óta én is oda járok, tudom, miről beszélek. A belépőjegy (ha írok róla, én újságíró-igazolvánnyal szoktam bemenni, bibi) 13 euró felnőttnek, 4 euró a 6-15 éves gyerekeknek, s van egy úgynevezett Insiderkarte is, amellyel szombaton, hajnali 5.30-tól, mindenkit megelőzve behatolhatunk a keleti kapunál, s az összes későn ébredőt megelőzve lerabolhatjuk a ropogósan friss kínálatot. Nekem például így lett óriási mázlival ős-Puch motorházfedelem vagy tíz évvel ezelőtt. De volt az tizenkettő is.

Eladni is lehet, bár a standok árai inkább nyugatiasak, tükrözve azt az indexes cikkben is elemzett tényt, hogy aki dúsgazdag Magyarországon, az csak a csórók közé tartozna Ausztriában. Autót árulni a szabadpiacon 130 euróért lehet (két napon át, de csak 1985. december 31. előtt gyártottat), a nyitott területen 50 euróért, az 1-es, 2-es, 8-as pavilonokban pedig 100 euróért bérelhető 5×3 méteres, bolhapiacozós stand. Van még a 18 eurós kiállítói jegy, amivel nem zavarják ki az embert az este 6-os zárásnál és beengedik már a reggel 9-es nyitás előtt. Aztán meg a kiemelt kiállítói csarnokokban is lehet helyet venni négyzetméterenként 23 euróért.

Az Oldtimermesse Tulln azonban nemcsak börze és jármű-szabadpiac, hanem egyfajta kiadós múzeumi séta is. Mint ilyen, mindig akad jó néhány, koncepcióra felfűzött nagy kiállítás is, ilyenből idén összesen hét lesz.

Ha sejtéseim nem csalnak, a legszínesebb ezek közül a Kustom-Kulture (ez a Custom Culture kissé korabeli amerikai szlengesített változata) lesz, ahol az ötvenes évektől elindulva számtalan járművön, technikai eszközön, s nyilván divatosan öltözött mindenkiken keresztül mutatják be az USA évtizedekkel a mait megelőző autóspeckózó-korszakát.

Egy másik biztosan masszív szakaszt a kultusz-traktorok adnak ki, annak sztárjai között már biztos, hogy lesz Lanz Bulldog, Porsche Master és Steyr T80-as is – utóbbi állítólag valami extra legenda, de hogy miért, az nekem már nagyon bel-osztrák infó, mindenesetre biztosan megnézem ott helyben.

Na meg az évfordulós kiállítások: a Lancia Beta Montecarlo 40, a Matra Djet 50, a Puch MC 50 szintén 50, a Citroën DS 60 éves. Ezen túlmenően (erre vagyok nagyon kíváncsi, mit sikerül ide elhozni) egy blokkban felvonultatnak egy csomó monoposto (azaz együléses) Formula-versenyautót 1959-től kezdve. Hoppá, készülhetek tartalék elemmel.

De a listát már egy hete írom.

– Pontonhoz hátsó ütközőre középső krómpánt,
– Ponton alapméretű, használt, négygyűrűs dugattyú (bár ilyet nem hiszem, hogy találok),
– Steyr-Puch ülésbe spéci kampós gumicsíkok (ez adja a rugózást az ülésnek),
– Puch hátsó fékdobok (amiknek még jók a ricnijei belül),
– Puch egydobos kipufogórendszer (bár félek, drága lesz egyben, inkább itthon gyártatom),
– ha találnék jó állapotú, bontott 500-as Puch hengereket, dugattyúkat, istenem, az csodás lenne,
– Puch kábelkorbácsot (ha ki bírom fizetni),
– Puch hosszú tetőt rögzítő két alumínium hurok és a bőrszíj,
– NSU OSL 251-hez lámpafejbe épített, bovdenes fényváltó kapcsoló,
– NSU OSL 251-hez működő sebmérőkihajtás...

Majd meglátom, mire telik ötven euróból. Oké, csak vicceltem, majd kicsit feljebb szívom magam. Találkozunk ott, úgyis kell a kilométer a Vasfogba.

Az oldalról ajánljuk

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

1 órája
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38