Létezik az, hogy egy profi sebességmérő készülék nagyobb és nehezebb, mint a korábbiak? Ráadásul folyamatos működési zavarokkal küzd, rettenetesen tükröződik a kijelzője és még mindig fejlesztik a szoftverét.

Na, kezd már jól működni?
Spontán kérdés egy kétcsillagos rendőrtől a gépkezelő kollégája felé, csütörtök reggel a Gyömrői úton, ahol újságírók jelenlétében mérték az autók sebességét. Magyarországon nagyon fontos tevékenység a traffipaxolás, és nem csak azért, mert a gyorshajtások okozzák a legtöbb közlekedési balesetet.
Azért is, mert minél több helyen mérnek, annál több pénz folyik be a költségvetésbe, esetenként minimum 30 000, maximum 300 ezer forint a sebességtúllépés mértékétől függően.
És a válasz a kérdésre:
megint újraindult.
Gondolom sem az ARH Zrt, az új szupertraffipaxok gyártója, sem az Országos Rendőr-főkapitányság nem így tervezte ezt a reggelt.
Ekkor még csak húsz perce ácsorogtam a szembe tűző napon, öt autónyi rendőr társaságában, három kényszerű újraindítás után. Bár egyenes az út, és nincs lámpa a közelben, ugyanakkor pokoli rossz a burkolat, ezért sokan eleve nem kínozzák nagy tempóval a kocsijukat.
Használói eléggé eltérően értékelik az vadonatúj, magyar gyártmányú lézeres sebességmérők minőségét, de amikor érzik, hogy végre ki kéne mondani, ami egyértelmű, Kiss Csaba alezredesre, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának munkatársára hivatkoznak, aki mindjárt megérkezik, és minden kérdésünkre válaszol. Én nem bánom a késést, mert a kollégái igazán fesztelen és barátságos embereknek bizonyultak.
Az új eszköz akár fél kilométerről kiszúrja a gyorshajtókat, majd amikor száz méteren belülre érnek, fotósorozatot készít róluk. Ezután mobilnetes kapcsolattal elküldi a mérés paramétereit a központba, és a nap végén letöltik a memóriájából a felvételeket. Így a rendszer elvileg manipulálhatatlan és gyors, már amikor minden klappol.
Arra a kérdésre, hogy Habony Árpád mikrobuszát látná-e a rendszer, nem kaptunk egyértelmű választ,
de a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság autóit állítólag szintén bemérhetik. Vezetőik utólag igazolhatják, hogy azért mentek gyorsabban a megengedettnél, mert bevetésre siettek. Ilyenkor villognak és szirénáznak is, a habonyos kérdést pedig mindenki maga döntse el. Az új gépek később másfajta szabálysértések kiszűrésére is alkalmasak lesznek, de ezeknek a funkcióknak most még nyoma sincs. Szerencsére, jegyzem meg magamban, mert jobb volna előbb tökéletesre csiszolni az alapfunkciót. Sok programfrissítést vizionálok és ez az egész dolog a félkész géppel kicsit olyan, mintha az új rendőrségi Mercedesek váltjója most csak háromsebességes lenne, és későbbre ígérik a negyedik, ötödik és hatodik fokozatot, becsszó.
A rendszeres leállások, adat- és műholkapcsolat-vesztések, illetve fagyások szüneteiben kiderült, hogy az S1 típusú gép elméletileg képes akár 3-6 autót is bemérni, mert a nagy dobozban komoly ipari PC működik, de sajnos a világ egyik legjobban tükröződő kijelzőjével készült és a kezelőfelületét szokni kell. Egy olyan olcsó tabletre gondoljanak, amely a fölé szerelt napellenző ellenére elsősorban a mögötte álló rendőr fehér ingének tükörképét veri vissza, ráadásul a kijelző fényereje nagyon kicsi. Biztosan mások az elvárások ebben a műfajban, de ezek a használatot nehezítő problémák eléggé mellbevágóak egy olyan gépen, amelyet mostantól jó tíz évig biztosan használni szeretne a rendőrség.
720 millió forintot költöttek a mobil traffipaxok legújabb generációjára eddig, a beszerzést az Unió támogatta és már javában telepítenek további több tucat fix sebességmérő eszközt a főutak mentén. Egy százados szerint
az új rendszer, a látottak ellenére egyesíti a korábbi traffipaxok összes előnyét.
Amikor rákérdeztem, melyek ezek az előnyök, azt felelte, hogy Kiss Csaba alezredes úr válaszolhat erre kérdésre. Fél tizenegy után öt perccel úgy döntöttem, hogy távozom. Egy kollégája ekkor, négyszemközt elárulta, hogy a tizenéves, szintén magyar Fama Laser különböző generációival jobban boldogultak. Talán elhívása volt a főnöknek, más helyszínre riasztották, ezért nem érkezett meg, mondta szintén ő.
Az ország összes rendőrségi traffipaxát egyszerre bevetették, mert tegnap és ma húsz EU-s ország részvételével zajlott a Tispol Speedmarathon akció. Hát itt kellett volna nagyot alakítaniuk az új, változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrző pontoknak. Nem kétlem, hogy kevesebb volt a gyorshajtás ezekben a napokban és biztosan javulnak a baleseti statisztikák is. Ebben nemcsak Magyarország húsz éves útfelújítási lemaradása segít, de az is, hogy a rendőrök tényleg mindenhol ott vannak mostanában, ahol új autóikat és az új traffipaxokat sokan láthatják. Sajnos tavaly romlott a helyzet az utakon, mert míg 2013-ban 591-en vesztették életüket közlekedési balesetben, addig ez a szám 2014-ben 626-ra nőtt.
A Gyömrői úti ellenőrzésen reggel nyolctól fél tizenegyig tíz autót állítottak meg, az egyik rendőr kezében tartott, indigós jegyzőkönyvbe, a települési naplóba rögzítette a gyorshajtó autók adatait, amikor a szél nem cibálta ki a kezéből a papírt.
Ha jól láttam, a listán szereplő rekordert 81 kilométeres sebességgel mérték be, az intézkedésnek magunk is tanúi voltunk és annak is, hogy a gép néha fotónként külön mappába mentette az adott autóról készült sorozatot. Ez állítólag csak beállítási probléma, de nem is baj, mert így könnyebb kiszűrni a készülék véletlen bemozdulásakor lőtt hibás felvételeket.
Egy ilyen mértékű gyorshajtásért amúgy 45 ezer forint bírság jár, de az ötvenes sebességkorlátozás ellenére csak a hatvankilenncel, vagy még gyorsabban hajtó autósokat büntetik meg.
A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek legfőbb oka valóban a gyorshajtás, más kérdés, hogy ezeknek az eseteknek csak kisebb része vezethető vissza az abszolút gyorshajtásra, vagyis amikor az autós gyorsabban megy a megengedettnél. Gyakoribb a relatív gyorshajtás, tehát amikor nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel megy a későbbi áldozat. Ezek ellen nem véd a traffipaxolás, pláne ez a mostani nem, mert a legújabb készülék még nem is készült el teljesen, csak már használják.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
