Ilyen autót vesz a magyar – igazából

A magán-autóeladások 2014-es sztárjai

2015.03.20. 06:14 Módosítva: 2015.03.20. 11:07

Szép dolog a statisztika, még szebb, ha árnyaltan kezeljük a bennük szereplő adatokat. Az autóeladási kimutatások mindig felkorbácsolják a kedélyeket, de talán tisztábban látunk, ha kicsit belenézünk abba a táblázatba is, amelyik a magánemberek autóvásárlásairól szól.

Magyarországon nagyon lassan, de nő az évről-évre eladott új autók száma, 2014-ben például már bő 67 ezer kocsi kelt el. Azt is tényként kezelhetjük, hogy e 67 ezer autó java része céges flottavásárlások, állami beszerzések részeként kel el, egy jó nagy adag – becslések szerint akár 15-20 százalék – külföldre történő reexportálás útján gyarapítja az egyre szépülő eredményeket, ám hús-vér magánzóból jó, ha összejön 18 ezer ember.

Ők 18 ezren azok, akik a saját pénzüket viszik a boltba, akik valóban maguk döntik el a hirdetések, a szomszéd ajánlása, a márkahűségük, a régi autószerelőjük, avagy a magánvéleményük alapján, melyik szalonban írják alá a szerződést. Hogy jobban érthető legyen: a többiek, azaz a maradék közel 49 ezer autóhasználó számára többnyire az állami beszerzési mutyigépezet, a vállalati flottaguru, vagy a külföldi cég központi policy-ja dönti el, mibe ül – tehát ők igazából nem számítanak egy olyan statisztikában, ahol az adott típusok kedveltségét az eladási sorrend hivatott a tudatalattinkba sugallni. Hiszen az összeladási sorrend nem annak a 67 ezer főnek az ízlését mutatja, ezeket az adatokat nagyon elhúzza alig pár száz vállalati és állami döntéshozó irányultsága.

Amit ezekből tudunk, és amit a média is megafonnal üvöltött a fülünkbe az elmúlt hetek során: a 67 ezer összesen eladott autóból vitathatatlanul a Škoda Octavia az éllovas a maga 3968 példányával. Őt követi a 2590-et elért Ford Focus, majd jön be harmadik helyre az Opel Astra a maga 2422-es eredményével, hurrá. Legalább tudjuk, mely márkák képviseletei állnak jól az állami szervekkel és a flottamenedzserekkel, mert ez nagyjából az a rangsor. Aztán következik a Dacia Duster, az Opel Corsa, a Suzuki Swift, a Volkswagen Golf, a Škoda Rapid, az Opel Mokka, ez az első tíz lefutottuk hát a kötelező kört.

Nekem azonban sokkal többet mond az a statisztika, amelyet a Datahouse Kft-től kaptunk, és amely a magánvásárlók szokásairól mesél. Lehet, hogy ők csupán 27 százalékát képviselik annak a torz struktúrának, ami a magyar eladásokból kirajzolódik – normális gazdaságú országokban a vállalati eladások vannak kisebbségben, jellemzően 20-35 százalékát jelentik az össz-számoknak –, de az ő 27 százaléknyi véleményük sokkal többet nyom a latban, sokkal jobban megmutatja, melyek azok a típusok, amiket a köz kedvel, mint a központilag erőltetettek, mint a 49 ezer többié. A számítások kedvéért egyetlen táblázatba tettem a hivatalos összeladási számokat és a datahouse-os magáneladásos számokat, akit érdekelnek az apró részletek, itt megnézheti az Excelt.

Következzenek hát a magáneladások hősei, azok az autók, Amelyeket 2014 Magyarjai Maguknak Kedveltek A Legjobban. Első helyre surran be nagy krómvigyorral, duci kerekein a Dacia Duster 936 példánnyal – és valóban látunk belőle sokat az utakon, tehát jogosan kap tapsvihart. Második, alig hat autónyival lemaradva tőle az Opel Corsa 929-cel. A régi magyar éllovas, a Suzuki Swift pedig még mindig jó erőben evez be a harmadik helyre 664 darabos eladással.

Hoppá, hol maradt a Škoda Octavia? Az nem lehet, hogy az összesített rangsor első helyezettje még az első három közé sem jutott be a magánlistán! Pedig nem, de baromira nem. Az Octavia – kapaszkodjanak meg – a 20. helyen áll a magánemberek által megvett autók sorában, a hivatalos összeladások 3968-ával szemben nála csupán szerény 291 névvel felcímkézhető vevőt látunk, tehát e kocsik 92 százaléka állami és céges csatornákon keresztül talált gazdára, s alig maroknyi illető döntött úgy, hogy a saját pénzét adja ki őrá. Még az összesítésben második Ford Focus is csak a 12. helyre tud itt fellépni a 2590-nel szemben mutatott 373-as magán-darabszámával.

Lássuk magáneladások sorrendje szerinti első húsz típust 2014-ből (zárójelben az összeladások szerinti helyezések szerepelnek, összehasonlításképpen):

1 (4.) Dacia Duster 936 db
2 (5.) Opel Corsa 929 db
3 (6.) Suzuki Swift 664 db
4 (18.) Toyota Yaris 523 db
5 (3.) Opel Astra 512 db
6 (29.) Dacia Sandero 478 db
7 (32.) Suzuki Splash 444 db
8 (10.) Suzuki SX4 S-Cross 435 db
9 (15.) Kia Ceed 432 db
10 (9.) Opel Mokka 409 db
11 (25.) Dacia Logan 393 db
12 (2.) Ford Focus 373 db
13 (13.) Opel Zafira 368 db
14 (19.) Renault Fluence 352 db
15 (36.) Opel Meriva 346 db
16 (20.) Volkswagen Polo 328 db
17 (16.) Nissan Qashqai 320 db
18 (37.) Mazda 3 315 db
19 (7.) Volkswagen Golf 295 db
20 (1.) Škoda Octavia 291 db

A magáneladások 2014-es márkasorrendje pedig (zárójelben az összeladások szerinti helyezések):

1. (1.) Opel 2938 db
2. (6.) Dacia 1973 db
3. (5.) Suzuki 1823 db
4. (7.) Toyota 1359 db
5. (2.) Ford 1208 db
6. (10.) Kia 1012 db
6. (4.) Volkswagen 1012 db
7. (8.) Nissan 908 db
8. (9.) Renault 869 db
9. (3.) Škoda 661 db
10. (17.) Hyundai 644 db

Ha az össz- és a magáneladások közti különbségeket tovább böngésszük, adódnak még még érdekességek. Rögtön a Fiat 500-at tartalmazó rubrikánál homlokra szalad a szemöldök – összesen 1176 fogyott belőle, ám a Datahouse csupán 78 magánvevőt tudott hozzá összegereblyézni az eladási ügyiratokból. Hoppá, ez azt jelenti, hogy minden 15-ből csupán egy kisfityót vett meg Csapodi Andi és Wermer Béla, a többi valamilyen Bt., Kft., Rt. eszközkészletében landolt, avagy ahogy még inkább gyanítom, azóta német, avagy osztrák rendszámmal rója ma már a mieinknél simábban aszfaltozott utakat a gemütlich házikók között.

Táblázatunk adatai szerint az 500-as Fiatok nagyjából 7 százaléka landolt magánvásárlóknál, a többinél nem embernév került a forgalmi engedély üzembentartói rovatába. A Fiatnál azért is érdekes ez az óriási eltérés, mert nem tipikusan cégautó.

Ne hagyjuk lankadni lelkünkben a zokni bolyhait az esti film mellett tépkedő mániást, mert további böngészéssel könnyen találunk hasonlóan kirívó magán/céges eladási arányt mutató típusokat. Ezek ugye, amelyek nem az átlagember szimpátiája miatt szerepelnek jól az eladási statisztikákban. A csupán 5-10 százaléknyi (tehát kirívóan kis arányú) magánerős vásárlást felmutató típusok körébe tartozik a:

Created with Highcharts 4.0.12014-es gépkocsieladások magán-céges viszonylatban90909090909191919292929393939494959710101010109998887776653Hyundai i40Opel InsigniaSeat AlhambraSeat IbizaSeat LeonAudi A7Renault LagunaVolvo V70BMW 6Citroën C4CactusŠkoda OctaviaAudi A4Fiat 500Škoda YetiAudi A6VolkswagenPassatŠkoda SuperbPeugeot 50805101520253035404550556065707580859095100105

Fentiek azok az autók, amelyeket leginkább hideg fejű flottamenedzserek, állami döntéshozók erőltetnek azokra az áldozatokra, akik kénytelenek cégautóban tengetni napjaikat, s nem élvezhetik például egy barna, veterán Škoda S100 napi használatának minden örömét és báját a rakparti dugóban. Ettől még egyáltalán nem biztos, hogy rossz autók lennének ezek, sőt. A flottamenedzser szakember, ő a szervizszámlák, újraeladhatósági ráták nyers adatait masszívan figyelembe veszi a rá bízott járműpark összeállításánál, nagyon mellé nem nyúl. De az is valószínű, hogy az érzelem, mint érv nála az utolsó utáni helyen kullog a döntéshozatalban.

Gondolatmenetünk végén pár okosságot még leszűrhetünk:

– a tipikus vevőnek jellemzően nincs pénze flancolni Magyarországon, ezért kicsi, olcsó autót vesz. Ezt sejtettük, de most látjuk is a Duster, Corsa, Swift, Yaris, Astra, Sandero, Splash, SX4, Ceed és Mokka első tízes helyezése alapján,

– a cégek, nagyobb vállalatok és állami szervek elsősorban a Porsche Hungária, másod-, harmad- és sokadsorban a Ford, a Mercedes, a BMW (Mini) és a PSA-csoport (Peugeot, Citroen) autóit választják,

– a magánvásárlók szíve a Mitsubishi, a Dacia, a Hyundai, a Honda, a Toyota, a Mazda, a Suzuki, a Kia, a Subaru és az Alfa Romeo márkákhoz húz – ezeknél ugyanis a legmagasabb a valódi vevők aránya.

Az oldalról ajánljuk

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

6 órája
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott


Bezárás