Visszakérni az autópályadíjat? Hogyan?
Az olvasói írt, mi pedig nyomozni kezdtünk. Nem kellett túl mélyre ásni, hogy kiderüljön, amit sokan nem tudnak: néhány esetben reális esélyünk van visszakapni a feleslegesen fizetett pénzünket. Ki a fene olvasgatja a díjrendeletet?

A hivatalosan az útdíjrendszer kiterjesztéseként emlegetett lehúzási akció első pillanatától izgatottan figyelem, mikor tör ki lázadás az autósok közt. Az egyszerűnek és kényelmesnek mondott megyei útdíjrendszer használata valójában nehézkes és értelmetlen, mellesleg pont azokról az utakról terelheti a lakott területekre a forgalmat, amelyeknek éppen a települések tehermentesítése volna a funkciója.
Bár a próbaüzem még zajlik, az már látszik, hogy az új rendszer gazdaságilag bevált, a napi.hu információja szerint január 18-ig 471 ezer megyei matricát vásároltak, a teljes mennyiség kétharmadát a Pest megyében közlekedők. Talán egy részük csak azért, mert ki akar menni néha a repülőtérre, azt pedig nem lehet máshogy, csak a már fizetős 4-es út érintésével. A hónap végén várható újabb rendszerátalakítás, de a fizetős szakaszok közül már az indulás előtt kikerült az eredeti elképzelésben még szereplő Megyeri híd. Talán további útszakaszok válnak ismét ingyenessé, ezért lesznek, akik vissza akarják kapni a pénzüket. Amíg ez kiderül, lássuk, mikor kaphatjuk vissza a befizetett útdíjat a most érvényes szabályok szerint, és mit kell tennünk.
1. Véletlenül kétszer váltottam meg az útdíjat ugyanarra az időszakra
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szerint a rendszer nem képes a vásárláskor jelezni, hogy feleslegesen váltjuk meg másodszor is a pályahasználati jogosultságot. Ez önmagában is elég kínos, hiszen a benzinkutaknál működő terminál és a mobiltelefonos rendszer biztosan képes a kétirányú adatcserére. A járműveket rendszámuk alapján azonosítják, és éppen pár hete tértek át a gyakori adatbázisfrissítésre, így már nem elég a használat napján, éjfélig fizetni, azonnal kell, különben megbüntetnek.

A feleslegesen befizetett pénz visszaszerzésére több esetben is van remény. Ha a két jogosultság kezdetének napja egybeesik és az időtartama is megegyezik, biztos a siker. Akkor is visszakaphatjuk a pénzt, ha a később megváltott e-matrica érvényességi ideje még nem kezdődött el, illetve ha már elkezdődött, az elöször megváltott pályahasználati jogosultság ez alatt végig érvényes volt. Azért örülni se örüljünk nagyon, mert egyrészt nekünk kell rájönnünk, hogy feleslegesen fizettünk kétszer, ráadásul a pénzvisszatérítés is egy szolgáltatás, 1470 forintba kerül. Különösen érdekes lehet ez egy 5 ezer forintos autós-motoros megyei esetén. Ha nem jelentkezünk, a feleslegesen befizetett pályadíjat elnyeli a rendszer, és sosem szól róla. Az ilyen ügyeket nem a vásárlás helyén, hanem elsősorban a NÚSZ ügyfélszolgálatain, személyesen intézhetjük, melyek minden nagyvárosban megtalálhatók. Itt a keresőfelület.
A cég szóvivője, Kibédi-Varga Lajos a fentiekhez hozzáteszi, hogy a hasonló problémák kezelésének gátat szab a tévesen megadott rendszám utólagos javításának lehetősége. Ez is egy szolgáltatás, legfeljebb három elrontott betűt vagy számot javíthatunk, de ez már karakterenként 1470 forint, és fel kell mutatnunk hozzá az autó forgalmi engedélyét.
És akkor most következzen a hét legbonyolultabb indoklása: képzeljük el, hogy valaki tévedésből a mi rendszámunkra vált pályamatricát, miközben mi is vettünk. Az illető felfedezi a tévedését, majd korrekciót kér és kap. Ilyenkor a rendszer a mi jogosultságunkat is törli, pontosabban a karakterek módosítása után átvezetik az illető autójára. Minket megbüntetnek, pedig eredetileg váltottunk pályahasználati jogosultságot, és erről van bizonylatunk vagy visszaigazoló sms-ünk is. Állítólag ilyen is előfordulhatna, ezért nem szüntetik meg a kettős vásárlás lehetőségét. Amúgy egy ideje Android és iOS mobilapp is létezik a vásárláshoz és on-line is lehet vásárolni.

A cég adatai szerint 2014-ben a 10 millió eladott e-matricára mindössze 1000 kettős vásárlás jutott, ez az összes vásárlás egy század százaléka, vagyis ritka az ilyesmi. Erre viszont joggal mondhatjuk, hogy idén nem csak a matricavásárlások száma és a matriaszükséglet, illetve a matricák fajtáinak száma sokszorozódott meg a megyei útdíjrendszer miatt, de valószínűleg a téves fizetéseké is. Főleg, ha a nagy finomhangolás és az erős vidéki polgármesterek elérik, hogy egy-egy városi elkerülő, vagy fontos autópályaszakasz ismét ingyenessé váljon.
A NÚSZ szerint sokkal gyakoribb, hogy valaki először sms-ben vásárol e-matricát, de nem kap visszaigazoló sms-t, ezért betér egy benzinkútra és ott is megváltja a jogosultságot. A visszaigazoló sms-ek késése miatt nemcsak a kettős vásárlások gyakoriak, de az is, hogy valakinek nem kerülnek be az adatai a rendszerbe a mobilhálózat túlterheltsége miatt, mégis felhajt a pályára, majd megbüntetik. Ilyenkor sajnos fizetnie kell a pótdíjat. Ez, D1, D2 és U (azaz utánfutó) kategóriában harminc napon belül fizetve 14 875, ezen túl 59 500 forint.
2. Éves matricát vettem, de eladtam az autót
Az éves országos matrica nem a vásárlástól számított 365 napra szól, hanem január elejétől a következő év januárjának 31. napján éjfélig. A megyei éves matrica szintén a vásárlás napjától érvényes szintén a következő év januárjának végéig. Ez azt jelenti, hogy hiába nem autózom pályán az év egy bizonyos pontjáig, nem tudok időarányosan kevesebbet fizetni, vagy a következő évbe átnyúló éves matricát váltani. Buta a rendszer? Úgy tűnik. Így akár januárban, akár májusban váltom meg mondjuk az éves D1-es e-matricát, az mindig 42 980 forintba fog kerülni.
A NÚSZ kimutatása szerint az autósok tényleg az év év első negyedében váltanak éves matricát, majd folyamatosan hónapról hónapra csökken ennek darabszáma, de még áprilisban, sőt májusban is van akat aki vett, pedig akkor már érdemesebb havonta venni egy havit, ugyanis attól függően, hogy váltalánánk-e amúgy éves matricát a következő januárban, legfeljebb májusig éri meg az éves matrica, utána olcsóbb, ha nyolc-kilenc havi matricával oldjuk meg a közlekedést.
Ha az autót év közben eladom, de nem szeretném vele adni a drága pályajogosultságot, két lehetőségem van. Ha nincs másik autó, amelyre átíratnám a meglévő e-matricát, visszaváltják. Ehhez az eladásról szóló adásvételi szerződés, okmányirodában hitelesített példányát, vagy az autóhoz fűződő jogviszony megszűnését igazoló más okiratot (pl. rendőrségi jegyzőkönyv a lopásról) kell bemutatnom a NÚSZ ügyfélszolgálatán. Ha egy céges autón lévő jogosultságot szeretnék átvinni egy magánautóra, a cég igazolására lesz szükség. Ilyenkor a matricaváltás eredeti időpontja óta eltelt időszakra kell váltanom egy olcsóbb, heti vagy havi matricát, a többi pont viszont visszafizetik. Illetve mégsem teljesen, mert ez a gesztus is 1470 forintba kerül.
3. A meglévő mellé vettem egy második autót
Ha másik autót vettem és erre szeretném átvezettetni a meglévő jogosultságomat, elég régi autó eladásáról szóló adásvételi hitelesített másolatát és az új autó forgalmi engdélyét bemutatni és máris átírják a rendszerben a régi rendszámot. Ha nem adtuk el az egyik autót, de mostantól csak a másikkal szeretnénk autópályázni, a két forgalmi engdély is elég a változtatáshoz, ilyenkor természetesen azt is ellenőrzik, hogy a két autó ugyanabba a díjkategóriába esik-e, vagy az egyik személyautó, a másik haszonjármű, ezért különböztetet kell fizetnünk, esetleg visszajár némi pénz. Ez a változás is fizetős, szintén 1470 forintba kerül.
Arra is rákérdeztem, hogy miért nincs külön havi, és éves, illetve megyei tarifa motorosok számára, de ez jogalkotói hatáskör, vagyis a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban dől el az ilyesmi. Egyelőre itt is, és az autopalya.hu megfelelő menünpontjában is azt válaszolják, hogy a motorosok a már évek óta létező, féláron kívánt heti (valójában 10 napos) kedvezményes árat kapják, egyéb esetben annyit kell fizetniük, mint az autósoknak a D1 kategóriában. További érdekesség, hogy miért büntetik mondjuk egy furgon kialakítású, valójában egészen kicsi és nagyon is személyautós felépítésű Fiat Panda Van tulajdonosát arra, hogy a sima autóknál kétszer drágább D2-es e-matricát váltsa meg. Erre vonatkozóan még várom a magyarázatot az NFM-től, mint ahogy arra is szeretnék választ kapni, hogy miért éppen hét személynél húzták meg a határt az autó-mikrobusz univerzumok közt, ha a Kreszben amúgy a vezetővel együtt kilenc személy szállítására alkalmas, legfeljebb 3,5 tonna megengedett össztömegű járművet vezethetünk autójogosítvánnyal.
Amint ezekre megérkezik a válasz, kiegészítem a cikket. Addig igyekezzenek nem eltéveszteni az utazásaik során érintett megyék határát, vagy az autójuk kategóriabesorolását. Ha már megtörtént a baj, próbálják meg visszaigényelni a pénzt a fenti módszerek egyikével.
A Népszabadság ma reggel cikkében azt írják, a tegnapi kormányülésen napirendre került az új útdíjrendszer szükséges változtatása. A budapestiek számára talán legfontosabb, hogy várhatóan eltörlik a 4-es számú főút díjkötelességét a Liszt Ferenc repülőtérig, és akik igazolni tudják, hogy csak ezért a rövid szakaszért váltottak 5-10 ezer forintos megyei matricát, visszakaphatják a pénzt. A NOL.hu-n azt is írják, hogy azok a nagycsaládos mikrobusztulajdonosok, akiknek négy, vagy ennél több gyerekük van, kedvezményt kapnak a D2-es matrica árából, mely amúgy kétszer annyiba kerül (5950 a heti/10 napos országos, illetve 10 ezer forint az éves megyei), mint a D1 és azokra a gépjárművekre kell megváltani, amelyekben a vezetővel együtt hét személy ülhet.
A cikk kitér arra is, hogy a kormány fontolóra veszi, hogy az egyes megyei főutak, például a Hende Csaba Honvédelmi miniszternek oly kedves 86-os út, ne legyen fizetős amíg el nem éri az autópályát. Hasonló megoldásra lehet számítani egyebek mellett az M9 és M8 jelzésű utakról is, melyek szintén ingyenesek lehetnek amíg el nem érik az M5, illetve az M6-os autópályákat. További részletek a Nol.hu-n, ezen a linken.
Egy mai sajtótájékoztatón Fónagy János államtitkár a fent idézett cikk minden állítását megerősítette. A felsorolt engedményeken túl, az összes magyarországi Dunahídon elegendő lesz egy matrica akkor is, ha a híd éppen megyehatáron van, mint például a Szekszárdon lévő. Az államtitkár azt is elmondta, hogy a többi megyehatáron az első lehajtóig lesz érvényes egy-egy megyei matrica, így az autósok nem hajthatnak át véletlenül olyan szakaszra, ahová nem váltottak jogosultságot. Az útdíjból a kisbusszal közlekedő nagycsaládosokon kívül a fogyatékkal élők is kedvezményt kaphatnak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
