Ilyen autót vesznek a magyarok

2014.10.17. 06:29

Milyen autót vesz a magyar? Olyat, amit fenn is tud tartatni, vagy olyat, amire vágyik? Nyilván mindenki tudja a választ, aki látja, hogyan szaporodnak a régi BMW-k a lakótelepek parkolóiban. Az új autók piaca is bővül, de manapság az új autó szinte egyet jelent a cégautóval. Belföldön a helyzet változatlan: régi-Swift és régi-Astra. Ezek a legolcsóbbak, főleg ha át sem íratják őket.

Januártól szeptemberig több mint 70 ezer használt autó kapott magyar rendszámot, ami a tavalyi év azonos időszakánál negyvenegy százalékkal, a tavalyelőttinél nyolcvan százalékkal több. Az év eleje óta nemcsak a regisztrációs adó jelent nagy költséget a külföldi használt autók vásárlóinak, de a vagyonszerzési illeték is, melyet szintén meg kell fizetni az import szokásos költségein felül. Önmagában is százezer forint nagyságrendű tétel egy olyan piacon, ahol ötven-százezer forintokon dőlnek el üzletek.

Az emberek autóéhségét mindez kicsit sem csökkenti. A használtautó-import bővülése biztosan folytatódni fog, kizárólag az változtathat ezen, ha tényleg korlátozni fogják a tizenéves autók behozatalát, ezekből jön ugyanis a legtöbb. A korlátozás egyelőre csupán folyosói pletyka, de elég sok helyről hallani, igaz, nem tűnik kivitelezhetőnek EU-s piackorlátozó intézkedések nélkül.

De milyen autót vesznek most a magyarok? A Datahouse összesítéséből jól kiolvasható, hogy sokan érzelmi okokból döntenek, pedig alapvetően a gyerek-munkahely-otthon koordinátarendszer bejáráshoz kell a kocsi. A legnépszerűbb, használtként érkező típusok közt megingathatatlanul első helyen áll a BMW 3-as széria, ami nem éppen szükségmegoldás. Szükségmegoldás a régi Suzuki Swift, a régi Opel Astra vagy a Ford Escort lenne, de ezekből már eleve rengeteg példány van itt, ezért jellemzően belföldön adják-áveszik őket.

Használt autó Top 10 2014. január-szeptember (zárójelben az egyes típusok átlagkora)
1. BMW 3-as (13 év) 4255 db
2. Volkswagen Passat (13 év) 3358 db
3. Volkswagen Golf (15 év) 2828 db
4. Audi A4 (13 év) 2447 db
5. Ford Focus (10 év) 2230 db
6. Opel Astra (11 év) 2192 db
7. BMW 5-ös (10 év) 1567 db
8. Mercedes A osztály (13 év) 1516 db
9. Ford Mondeo (9 év) 1466 db
10. Audi A6 (10 év) 1244 db

Négyezer BMW-vel több

Szeptemberig közel négyezer használt BMW 3-ast hoztak be, többet, mint 2013-ban, és még nincs vége az évnek. A behozott autók átlagosan tizenhárom évesek, tehát nem az olcsóság és egyszerűség miatt elképesztően népszerű E36-os széria darabjaiból jön sok, hanem az újabb és előkelőbb E46-ból. Németországban már ezeket is odaadják 3000 euró körül vagy olcsóbban, és a Használtautó.hu kimutatása szerint a magyar vevők fejében most valahol 1,5 millió forintnál húzódik az álomhatár. Ennyi pénzből akarják kihozni az autócserét utazással, vásárlással, szállítással és forgalomba helyezéssel, átlagosan ennyit szánnak autóra akkor is, ha belföldön keresnek megfelelőt. A szervizelést zömmel alternatív módon oldják meg, a lehető legolcsóbb eszközökkel, illetve műhelyekben, mert márkaszervizek árait nem tudnák megfizetni. A helyzet abszurditása ott van a listán: az olcsó BMW-k vásárlói valójában a sokkal egyszerűbb Ford Focus fenntartását tudnák kigazdálkodni, és sokuknak nincs is többre szüksége.

Amikor az öreg BMW-kre gondolnak, ne gondoljanak garázsos, megkímélt, jól felszerelt autókra, inkább valamilyen valamilyen szerényen motorizált, benzines 316, illetve 318i-re, kevés extrával. A harminchatos és negyvenhatos generáció közt nagy különbség, hogy az utóbbihoz drágábbak az alkatrészek, műszakilag összetettebb, ezért ha elromlik, nem annyira egyszerű talpraállítani, mint az öregebbeket, melyekhez több a bontott alkatrész is.

Most nem a hitelfelvétel kockázatát vállalják sokan, hanem a korral játó műszaki kockázatokat. A magyarországi autópark átlagkora 13 év, ami nem dráma, a dráma inkább a karbantartatlanság, és az addig használjuk, amíg megy szemlélet, de erről nehéz volna statisztikát készíteni.

A használtautós toplista második helyén álló Volkswagen Passat is magyar kedvenc lett, ebből is a tizenhárom év körülieket a legkelendőbbek. A B5 generáció mindent visz, mert formája vállalható, nincs szegényautó-jellege, amit a magyarok akkor sem vállalnak szívesen, ha valóban szegények. Pedig az igazán olcsón üzemeltethető Passat szintén az eggyel régebbi generáció volna, melyről részletesen megírtunk minden fontos tudnivalót.

Hasonló elvek szerint dönthetnek sokan a Golf IV mellett, mert az átlagautós megítélése szerint még az sem esett át abba a kategóriába, ahol az előző, sokkal egyszerűbb hármas Golf tart éppen - vagyis nem lett belőle melósautó. Csakhogy ez a kompakt Volkswagen esetében már tizenöt éves átlagkort jelent, ekkor volt a generációváltás.

A Top 20-ban továbbra sincs sem francia, sem japán, csak német gyártmány, kilenctől tizenöt éves korig. A francia autók hiába kaphatóak sokkal olcsóbban a német húzómodelleknél, tartanak tőlük a magyar autósok, a japán modelleknek pedig tizenévesen nincs presztízsük. Sok nagyon rozsdásodik, ha pedig mégsem, nem elég olcsó. Kint is csak attól akarnak tömegek szabadulni, amire költeni kéne. Nyugat-Európában nem az autókért, hanem a szolgáltatásokért kell rengeteget fizetni, kevesebb a számla nélkül dolgozó zugműhely, ezért egyszerű fejszámolással eldönthető, hogy nem éri meg a lakatolás és a nagyjavítás, ha az ember megengedhet magának egy új, garanciális autót is.

A napi.hu szeptemberben arról írt, hogy 150 ezer devizaalapú élő autóhitel van még, összértékük 162 milliárd forint. A hitelszerződések száma igen, a kihelyezett hitelállomány nem haladja meg a lakáshitelekét, tehát valamit ezekkel is kezdeni kell. Hiába változtak meg teljesen a konstrukciók, és hiába tájékoztatnak sokkal alaposabban a bankok a szerződésekben, a magánvásárlók többségében fel sem merülhet egy új autó részletfizetése egy olyan országban, ahol idén a nettó átlagkereset havi 154 ezer forint és 3,3 millió ember él szegénységben. Korábbi cikkünk pénzügyi tanácsadó-szerzője szerint legfeljebb három-hathavi jövedelmünket szabadna autóvásárlásra költenünk.

Így az új autók piacán maradnak a céges és állami flottabeszerzések, magánemberek szinte nem is vásárolnak új autót Magyarországon. A céges és állami autóbeszerzések aránya körülbelül a teljes piac nyolcvan százaléka, ami rekord, és ritkaságszámba megy az Európai Unióban. A magyar vállalkozások egy része évekig tartó halogatás után, idén döntött az autóflotta cseréje mellett. Ezért is ilyen jelentős ez a szám, míg a kishaszonjárművekből azért fogy most sokkal több, mint tavaly, mert a növekedési hitelprogram pörgeti a kategóriát.

Új autó Top 10 2014. január-szeptember
1. Skoda Octavia 2946 db
2. Opel Astra J 1897 db
3. Ford Focus 1790 db
4. Volkswagen Golf 1421 db
5. Dacia Duster 1399 db
6. Suzuki Swift 1312 db
7. Opel Corsa (kifutó modell) 1279 db
8. Skoda Rapid 992 db
9. Suzuki SX4 (kifutó modell) 948 db
10. Ford Mondeo 913 db

Összességében az újautó-piac is túl van a mélyponton, de a használtakéhoz hasonló, lakossági irányból induló jelentős növekedésre 2020-ig egyetlen szakértő sem számít. 2014. első kilenc hónapjában majdnem 50 ezer új autót adtak el. Tizenhárom százalékukkal sosem találkozunk majd a magyar utakon, vagy akár később a használtautó-hirdetésekben. Csak rövid időre regisztrálják őket, majd ki is vonatják a forgalomból, hogy egy szomszédos országban adják át az első tulajdonosnak. A jelenség neve reexport, és csak az importőrök statisztikáit húzzák felfelé egy kicsit. Mindez nem ma kezdődött, ezért kevés is itthon a négy-hatéves eladó használt autó. Abban az időszakban kerültek mélypontra az eladások, és ezt a hiányt nem tüntethetik el a lecserélt cégautók sem.

Új autó egyenlő cégautó, esetleg állami

Az új autók népszerűségi listáján is a flottalogika dominál. Abszolút vezető típus a Skoda Octavia, amelyből közel háromezret adtak át idén eddig, nem kis részüket állami intézményeknek, kormányzati szerveknek. A második helyen, szintén az alsó-középkategóriába tartozó, jelenlegi Opel Astra J áll. Vélhetően ezt az Opelt is a cégek szeretik, mint ahogy a Ford Focust és a Volkswagen Golf VII-est is. A felsorolt alsó-középkategóriás modellek mindegyikét legfeljebb középvezetői beosztásban lévőknek adják, esetleg ügyintézői autók lesznek. A drágább Volkswagen Passatból, Audi A6-ból és a Ford Mondeóból egyenként már kevesebb, mint ezer fogyott, ezek a tipikus felsővezetői kocsik.

A Ford Focus legkisebb választható motorja mindössze ezer köbcentis, háromhengeres. A downsizingnak, vagyis motorméret-csökkentésnek nevezett jelenség a teljes kompakt kategóriában általános
A Ford Focus legkisebb választható motorja mindössze ezer köbcentis, háromhengeres. A downsizingnak, vagyis motorméret-csökkentésnek nevezett jelenség a teljes kompakt kategóriában általános

Mit vesznek az emberek?

Mivel a magán- és céges vásárlások arányáról az egyes típusokra lebontva nincsenek pontos adataink, csak sejthetjük, hogy a szeptemberig forgalomba helyezett hétszáz Fiat 500, vagy a körülbelül 1400 és 1300 darab Dacia Duster, illetve Suzuki Swift lehet most a magánvásárlók választása, persze más-más okból. A Fiat eléggé reexportgyanús, de ez inkább csak megérzés, mert az egyes márkák nem szívesen nyilatkoznak arról, hány autó fut úgy át a rendszerükön, hogy eleve nem magyar tulajnak szánják.

A kevéske autóvásárló készpénzzel megy a szalonba, esetleg magas indulórészletű hitelt választ, de ez kevésbé jellemző. A Fiat 500 jól megcsinált, minőségi retro miniautó nem túl drágán, a Suzukizásnak itthon múlhatatlan történelmi hagyományai vannak, ráadásul most is rendszeresen hirdet akciókat a cég. Soha nem lesz már olyan népszerű modell, mint 2005. előtt és körül, viszont az esztergomi gyárnak ott vannak a nyugati piacok, ahol sikereket ér el.

A Dacia Dustert nemcsak az önkormányzatok kedvelik, a típus a kisember szabaidőautója is, amiben egyébként hasonlítunk az Európai Unió gazdagabb országaira, ahol a nyugdíjasok kedvence a Duster. A román SUV magyar szemmel nagy méretű, az úton jól észrevehető, és valamiféle vagányságot sugalló típus, viszont nagyon olcsó, az alapmodellt ezerhatszáz köbcentis motorral adják, de csak 2,790 millió forintba kerül. A Duster terepjárónak tűnik, de többnyire elsőkerékhajtással rendelik, a rohamtempóban pusztuló magyar úthálózathoz így is optimális.

Ez kell a szegény autósoknak

Ha a belföldi használtautó-kereskedelem alakulását nézzük, sokkal óvatosabbnak kell lennünk, mielőtt következtetéseket vonunk le abból, milyen kocsikat adtak-vettek. Régi Swift és Astra százezerszám szerepel a nyilvántartásban és ez még sokáig így is marad. A két típus átlagára folyamatosan csúszik lefelé, mára az igazán szegény emberek autói, akik már nem is gondolkonak importban. Egy tizenéves Swift átíratása több mint 60 ezer forintba kerül, miközben az autó körülbelül 300 ezer forintot ér, az egy mérettel nagyobb Opelek zömét is félmillió körül kínálják. Mindenki tudja, hogy aránytalanul költséges az átíratás, ezért sokan eleve elvetik. Ennek ellenére idén eddig 321 ezer autót írattak át hivatalosan, és az utóbbi két évben évi tíz százalékkal nőtt a belföldi átíratások száma.

Egymillió lakosra jutó újautó-regisztrációk száma Európa egyes országaiban
(2014 január-augusztus, darab)
Németország 25043
Olaszország 15213
Csehország 11904
Lengyelország 5240
Románia 2300
Magyarország 4489

A kispénzűektől kispénzűeknek szóló hirdetésekben továbbra is nagyon jellemző megjegyzés, hogy az autó akár üzembentartóival is eladó. Az üzembentartói megállapodás nem jár ugyan a tulajdonjog átruházásával, ez ma a szegény ember átíratása. Aki ezzel a módszerrel vásárol autót, később csak a mostani eladó közreműködésével tudja majd továbbadni, galibát okozhat az illető halála, és az is, ha tartozásai miatt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal teszi rá a kezét az ingóságaira. A forgalmi engedélyben ugyan valóban az üzembentartó adatai szerepelnek, és köthet kötelező biztosítást is, de meg kell tartania a kapcsolatot az eredeti tulajdonossal, mert ha a fenti forgatókönyvek egyike valósul meg, esetleg eltűnik az autó bejegyzett tulajdonosa, nehéz helyzetbe kerülhet az új, aki 60-80 ezer forint helyett egy húszast fizetett az üzembentartóiért.

Élet a hitelkorszak után?

Az újautó-piacon bóklászó kevéske magánvásárlónak is csak egy egészen kis hányada gondolkodik manapság részletfizetésben, ha autóvásárlásról van szó. Ők nem a korábban megszokott hitelkonstrukciók, hanem a forint alapú autólízing-ajánlatok közül választhatnak. Ezekben közös, hogy az autó a futamidő végéig a bank tulajdonában marad, és ennek végén az ügyfél új megállapodás alapján dönthet, miként rendezi megmaradt tartozását. Varsányi Ferenc, a CIB Csoport autófinanszírozási szakértője szerint az idei első féléven 10 ezer új, és 12 ezer használt, de nem túl öreg autót finanszíroztak valamilyen banki konstrukcióban. Az előbbi esetben a finanszírozott összeg átlagosan 3 millió, használt autók esetén 1,8 millió forint volt, a jellemző futamidő 48 hónap, az önrész pedig 40% körül alakult. A 2013. év első félévében a teljes autófinanszírozási piac 40 milliárd forintot tett ki, ez idén 52 milliárdra nőtt, ami elsősorban a kishaszonjárművekre igénybe vehető növekedési hitelnek tudható be. A növekedési hitelt legfeljebb 2,5 százalékos kamatra adhatják a bankok.

Parkoló Parádé VI.

Október 18-án szombaton délután kettőtől ötig az utolsó Parkoló Parádé a Hungexpón! Gyere!

Parkoló Parádé VI. UCCSÓ!

Mindez rejtett válságtünet Magyarországon, nem csak a szegénység bizonyítéka, de egyúttal azt is jelenti, hogy a magyar autósok nem számolnak bizonyos kockázatokkal. Mennek míg beindul az autó, nem íratják át, mivel nem tartanak a következményektől, és nem a legegyszerűbb típusokat választják, hanem amiben ott a jobb élet illúziója, és megakad rajta a szomszédok szeme. A magyar használtautó-vásárlók a pillanatnak élnek, nem tervezik a jövőt, mert nem hiszik, hogy egyszer jobb lesz.

Az oldalról ajánljuk

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

tegnap, 17:44
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
Neked ajánlott