Az utolsó cézár bukása

Luca di Montezemolo távozása, és ami mögötte van

2014.09.10. 17:04 Módosítva: 2014.09.10. 18:14

Nyílt háború volt ez a színfalak mögött az autóipar két óriása között. Luca di Montezemolo és a Sergio Marchionne FIAT-főnök kiásták a csatabárdot, de csak most lett nyilvánvaló, mennyire. Marchionne kemény szavai az Olasz Nagydíj után nem sok mozgásteret hagytak a Ferrari-főnök számára. Tán csak a lelépődíj mértéke képlékeny még. Illetve már valószínűleg az sem, hiszen a héten Montezemolo bejelentette lemondását a Ferrari elnöki székéről. Egy hónapja van még.

A milánói Corriere della Sera Montezemolót idézve csak egy korszak végeként emlegeti a történteket, majd elemző cikkében hozzáteszi, Marchionne és a Fiat új, családi vezetése eredményeképpen a Ferrari amerikanizálódni fog. A szó rossz értelmében. Hogy ez mégis mit jelent, hogyan jutott az utóbbi évek sikersztorija eddig, és vajon ez azt jelenti-e, hogy penne helyett hamburgert kell ennie a Forma-1-es csapatnak, önmagában érdekes történet.

A 60-as években az öreg Enzo erősen gondolkodott, hogy a márkát eladja a Fordnak. Mivel őt csak és kizárólag a versenyzés érdekelte, és az utcai modelleket csak a versenyzéshez szükséges bevétel megteremtőinek gondolta, ezért – miután eljátszott a gondolattal, hogy abbahagyja a sportot – tapogatózni kezdett a Fordnál, akik kapva kaptak az ajánlaton. Enzo azonban magához tért, és az utolsó pillanatban meggondolta magát. Ezen a Fordnál annyira felháborodtak, hogy be akarták bizonyítani: a Ferrari nélkül is tudnak csúcs-sportautót gyártani. Elkészítették a GT40-et, a többi pedig már legenda... De a Fordnál azóta sem fekszik jól a Ferrari.

A kilencvenes években Gianni Agnelli érdekes megállapodást hozott tető alá a General Motors-szal, amely későbbiekben (2005-ben) azt a furcsa helyzetet eredményezte, hogy a GM aranyáron vásárolta vissza saját részvényeit a Fiattól, csak el ne adja másnak.

GM/Fiat Powertrain és bukása

Talán jól emlékeznek még önök is, amikor az Alfa Romeókból eltűntek a Giuseppe Busso által még a hetvenes években tervezett V6-os motorok, és helyükbe léptek a GM/Fiat Powertrain Opel-motorjai. A világ legszebb hangú V6-osai után sírt a világ, a krómozott szívósort egy pillanat alatt a sírba tették. Nos, ez is ennek az együttműködésnek köszönhető. A GM és a Fiat részvénycsomagot cseréltek (10 százalék értéktelen Fiat részvényért adtak 5 százaléknyi GM-et), majd megalapították a GM/Fiat Powertrain-t. A részvénycsomagban azonban egy fia Ferrari-részvény sem volt, a korona ékkövét Agnelli nem adta, hiszen annak 90 százaléka az Agnelli család tulajdona volt, a maradék 10 pedig Piero Ferrarié, aki Enzo házvezetőnőjének fia.

Az egyezség alapján a Fiat szállította a modern turbódízeleket, az Opel a benzinmotorokat. Plusz közösen kifejlesztettek még egy-két típust. Azonban az együttműködés rövid életűnek bizonyult, ugyanis a Fiat a csőd szélére került a bukott Stilóval. Az alig hat éven át kínnal-keservvel gyártott Golf-konkurens iszonyatos veszteséget termelt (2003-ban 1,3 milliárd dollárt, 2004-ben 1,5-öt), akkorát, hogy 2004 végén már a GM-főnök Rick Wagoneer és Marchionne közös sajtótájékoztatón jelentették be, hogy csak két megoldás létezik:

- a GM 30 százalékosra növeli részesedését a Fiat márkában (magyarán tol bele egy rakás pénzt, kompenzálva ezzel a veszteségeket), ezzel azonban azt kockáztatja – mivel maga a GM is veszteséges volt akkoriban –, hogy összesen (a Businesweek szerint) 5,2 milliárd dolláros veszteséget jelent 2005 végén. Ami elfogadhatatlan.

- vagy befejezik az együttműködést, a Fiat részvényeket pedig leírják a GM-oldalon, mint veszteséget, hiszen értékük nagyon alacsony lett. És ezt szintén nem szívesen tették volna.

A kanadai születésű Marchionne volt már ekkor a Fiat-főnök, hiszen Gianni Agnelli 2003 januárjában prosztatarákban elhunyt, a cég vezetését átvevő öccse – Umberto Agnelli – pedig 2004 májusában, 69 éves korában. Ezek után lett a sokak által jöttment olasznak tartott kanadai Marchionne a főnök. És terítette a kártyákat: a Fiat csődközelben van.

Hogy egyáltalán valahogy kimásszanak ebből a bajból, és legalább az olasz autógyártást jelentő Fiat S.p.A. (Fabbrica Italiana Automobili Torino) megmeneküljön, valamint kompenzálják a GM-et, ahhoz lényegében mindent el kellett adni, ami a Fiat-csoporthoz tartozott. A Sestriere-i síközpontot, a Fiat Aviazione többségi tulajdonjogát, visszahúzódtak a biztosítási és bankszektorban is, a Piaggio Aero 35 százalékos többségi részvénytulajdonát a Mubadala Development Company-nak adták el (ha valaha is érdekelte önt, hogyan kerül a Forma-1-es autókra a Mubadala felirat) és egyáltalán: mindent megtettek, hogy megmaradhassanak. Egy zseniális húzást viszont kieszeltek: a GM 5 százalékos részvénycsomagját aranyáron adták vissza az amerikaiaknak, akik mindent kifizettek, csak ne kerüljön más csoportok kezébe. A GM ugyanis a kisrészvényesek vállalata, öt százalék pedig már nagy érték egy kézben.

Azonban GM-től való elszakadás után is megfigyelhetőek a közös együttműködés és fejlesztés jelei, hiszen több olyan újabb motoron is osztoznak, ami jóval a 2005-ös szétválást követően mutattak be. Ráadásul éveken át támogatniuk kell egymást. Ezek a részletek azonban soha nem lesznek nyilvánosak.

Viszont a Ferrarit Agnelliék sosem engedték el, semmilyen üzleti megegyezésben nem merülhetett fel a Ferrari, mint márka. Teljesen független volt a Fiaton belül.

Luca di Montezemolót ők ültették 1991-ben az elnöki székbe. Megbíztak benne, hiszen 1974 óta Enzo Ferrari asszisztense volt, és mindent tudott a Ferrariról. Jó lóra tettek, mert Montezemolo a 348-as modell után csődközeli állapotba került márkából magasan nyereséges, csúcs-brandet épített. Mindezt úgy, hogy az évek alatt soha nem engedett a csábításnak, és a nehezebb utat választva lemondott arról, hogy új szegmensekbe lépjen a Ferrarival. Ezért sem készült Ferrari SUV vagy limuzin. A versenysportban az ő igazgatása alatt az utóbbi húsz évben hat egyéni világbajnoki és nyolc konstruktőri VB-címet gyűjtött a Ferrari a Forma-1-ben. A Schumacher-korszak a csúcsot jelentette a márka történelmében.

Ez az ember pár nappal ezelőtt, az igazgatósági gyűlésen két dolgot jelentett be: a rekordnyereséget és saját lemondását.

A daliás idők eljártak Montezemolo felett. Az Agnelli fivérek nincsenek, helyükbe a New York-i születésű John Elkann lépett, aki Gianni Agnelli lányának a fia, és Agnelli örököse, a Fiatot a kanadai Marchionne vezeti, és a Fiat sem Fiat már, hanem Fiat Chrysler.

Marchionne amerikai stílusú menedzsmentet épített és hozott a cégbe, Elkannal együtt egy teljesen új, rámenős, éhes-aggresszív cégvezetést rakott össze. Az új emberek idén októberben mutatkoznak be New Yorkban. Mivel az 500-as óta a Fiat nem tudott nagyobb sikereket elérni, ezért mindennél fontosabb, hogy a Ferrari, a Maserati és az Alfa Romeo presztízse jó kiinduló helyzetbe hozza az FCA (Fiat Chrysler Automobile) - részvényeket az amerikai tőzsdén, ahová nemsokára belépnek. Többek között ezért is erősítik a haldokló Alfa Romeót olyan méregdrágán gyártott réteg- és presztízsmodellekkel az utóbbi években, mint a 8C vagy a 4C, ezért is szélesítik a Maserati-palettát a Ghiblivel, SUV-val. Jelenleg még nem dőlt el, Marchionne amerikai menedzsert állít-e a Ferrari élére, vagy ő maga veszi kézbe a cég irányítását, az azonban száz százalék, hogy a modellpaletta bővülni fog.

Ezek a gigantikus háttér-viharok állnak a jelenleg harmatgyenge formát mutató Forma-1-es csapat sikertelensége mögött is, ahol csak a két pilóta (Alonso/Räikkönen) zsenialitása tartja őket a középmezőny felett egy picivel. Ráadásul a befektetők aggódva figyelik a történéseket, hiszen amint a Ferrari elveszíti a Fiattól való függetlenségét, azonnal érzékenyebbé válik a piaci változásokra. És ahhoz túl kicsi gyártó – még ha a presztízse óriási is –, hogy megingás nélkül vészeljen át nagy viharokat. Kivéve, ha a versenypályán jól teljesít. Viszont ha ott sem jönnek a győzelmek, akkor bizony a részvényesek könnyen úgy dönthetnek, ideje kiszállni a Forma-1-ből. Ahogy a Toyota, a BMW vagy a Honda tette annak idején. Az egyetlen csapatnak, amely a Forma-1 kezdete óta nem hagyott ki egyetlen szezont sem.

Montezemolo eddig küzdött ez ellen, küzdött az új, fiatal és mohó menedzsmenttel, de nincs már talaj a lába alatt, nincs merre lépnie. Mint egy igazi maffiaregény. Egyik oldalon az öreg főnök, aki érti a Ferrarit, aki sikerre vitte és felemelte a porból, mert ebben nőtt fel, és tisztában volt a márka üzenetével és eszmei értékeivel. Ezért nem kapható a mai napig a Maserati Kubang SUV, pedig már készen van, és bemutatták: Montezemolo eddig húzta, és övön alulinak tartotta az olcsó pénzt, amit egy SUV piacra dobása jelentett volna.

De veszített. Lesz Maserati SUV, a Ghibli platformját használja majd az Alfa Romeo a csúcsmodelljéhez, és szinte biztos, hogy hamarosan felröppennek a hírek a kicsi, négyhengeres Ferrarikról és a négyajtós kupékról is. A Fiat jelenleg nem tud másból pénzt csinálni, csak a Ferrariból. És a fiatal cápák felfalják a márkát, Montezemolóval együtt. Nekik ez csak egy sikeres és eladható brand, és még többet akarnak, hiszen nincs más, amit a Fiat kirakhat a kirakatba, csak a Ferrari. Az aranytojást tojó tyúk, mindegy, milyen formájú tojást tojik a Maseratival egyetemben, sok hasznot hoz majd. És ez a lényeg.

És mi lesz Montezemolóval, a Ferrari utolsó emberével, akit még Enzo Ferrari hozott a cégbe, és aki 1975-ben és 1977-ben két világbajnoki címet szerzett neki Niki Laudával? Nem tudni. Felajánlották neki az Alitalia vezetői székét, de nem valószínű, hogy elfogadja. Az olasz autóipar utolsó cézárja úriemberhez méltóan távozik majd.

És Fernando Alonso?

Montezemolo távozása árnyként borul a Scuderia Ferrarira is, hiszen a spanyol világbajnokkal éppen a 2017-19-es szerződésén dolgoztak. Nem tudni pontosan, mennyi pénzről van szó, de a McLaren Honda évi 30 millió eurós ajánlata azért utal arra, hogy Alonso kevesebbért nem vállalta volna a további ferraris éveket. Viszont ha a híresen fukar Marchionne (akit odahaza csak kanadai-ként emlegetnek) veszi át a márka irányítását... nos, akkor könnyen meglehet, hogy Alonsónak új hely után kell néznie.

Az oldalról ajánljuk

Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07