Az autóhitelek harmada visszajár?

Mire számítsanak az autóhitelesek?

2014.07.15. 06:44 Módosítva: 2014.07.15. 09:03

Szinte biztos, hogy ősszel lesz elszámoltatás, amelynek végén a bankok fizetnek majd a korábbi ügyfeleknek, illetve csökkentik a még aktív hitelek törlesztőrészleteit. Akár a felvett összeg harmada is visszajárhat a devizában felvett autóhitelek után.

Download (5)
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Többéves hitegetés után úgy tűnik, jelentős és széles körű segítséget kapnak a devizahitelesek. A kormány elszámoltatást ígér és türelemre int, miután a Kúria kimondta, a bankok tisztességtelenül jártak el a devizahiteles ügyfeleikkel szemben – innen már nincs visszaút, és biztos, hogy fizetnek majd a bankok. A kérdés, mi után és mikor. Várhatóan még az őszi önkormányzati választások előtt, leghamarabb szeptemberre meglesz, kinek mennyi jár vissza már rendezett hiteléből, illetve milyen mértékben csökkennek a törlesztőrészletek a még aktív hiteleknél. Jelenleg minden ezzel kapcsolatos számítás csak kormányzati kommunikációra épülő erős sejtés.

Suzukit vettek BMW-áron

Ma a devizahitelesek nagyjából harmada problémás ügyfél, olyan, aki késedelemben van a törlesztésekkel. Ennél is többen lehetnek azok, akik bár kigazdálkodják a megemelkedett törlesztőket, a mozgásterük nagyon kicsi, az opciós szerződés lejártáig pedig autójuk értékesítésével sem próbálhatják meg csökkenteni vagy kifizetni tőketartozásukat. A gépjárműhitelesek aránya jelenleg nagyjából 7:3 a lakáshitelesekkel szemben. Jóval többen vannak tehát, akik autóra, esetleg motorra vettek fel hitelt, és nem ingatlanra. Az elmúlt hetekben a gépjárműhitelesekről kevesebb szó esett, pedig a Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete (BHKE) szerint tavaly óta jelentősen nőtt a bajba jutottak száma.

A BHKE szerint a jónak tűnő konstrukciók tekintélyes része mostanra jutott el abba a stádiumba, hogy a gépjárművek jelenlegi értéke aránytalanul kicsi a fennálló hiteltartozáshoz képest. A törlesztők nem ritkán közel duplájukra emelkedtek, a járművek piaci értéke és a fennálló tartozás mértéke pedig távolról sem relevánsan követték egymást. Ezek azok a helyzetek, amikor az ügyfelek úgy fogalmaznak, „Suzukit vettek, de egy BMW árával tartoznak”.

Mennyi járhat vissza?

Árfolyamrés? Kamatemelés?

A devizahitelek kapcsán két kulcsfogalommal nem árt tisztában lenni, ha a visszafizetésről esik szó: árfolyamrés és a kamatemelés. Az árfolyamrés a bankok által folyósított hitelek és a törlesztőrészletek közti árfolyamkülönbséget jelenti. Ez a gyakorlatban akkor problémás, ha a hiteleket erős eladási árfolyamon folyósították bankok, míg a törlesztőrészleteket gyenge vételi árfolyamon számolták. Például ha valaki felvett egy svájci frankos hitelt 180 forint/svájci frank áron, akkor azt lehet, hogy 190 forintos árfolyamon törlesztette vele a bank, ezért a PSZÁF 2010-ben úgy döntött, a Magyar Nemzeti Bank középárfolyamát kell használni a számításoknál. Az árfolyamrés a két kulcsadat közül a kisebb tétel, de az már biztosnak tűnik, hogy ez visszamenőleg teljes mértékben visszajár mindenkinek.

2008 végén meredeken emelkedni kezdtek a törlesztőrészletek, melynek egyik oka volt, hogy a forint nagyot zuhant a svájci frankkal szemben. Ez a devizahitelek esetén közismert kockázat, de az emelkedés mögött volt még egy érték, ez pedig a kamatemelés volt. Az Index.hu vonatkozó szájbarágója szerint a bankok látván, hogy nagyot nőtt az ország csődkockázata, és az ügyfeleik kockázata is, egészen keményen emeltek kamatot a korábban éppen az alacsony kamat miatt igazán vonzó devizahiteleknél. Várhatóan a kamatemelés után is visszajár valamennyi. Nem kizárt, hogy teljes mértékben kárpótolják az ügyfeleket az így kialakult különbözettel. 

A penzcentrum.hu-n július 3-án megjelent egy cikk, és benne egy számítás, mely szerint a felvett hitelek akár harmada visszajárhat. Ők a kamatemeléssel és az árfolyamréssel kalkuláltak. Példaként egy 2007 júniusában felvett, kétmillió forintos és ötéves futamidejű, svájci frank alapú autóhitelt vettek. A jegybanki adatok alapján ebben az időszakban kétszer történt kamatemelés: 2008 közepén, majd 2009 közepén. A kamatok így kilenc százalék alól tizenhat százalék fölé emelkedtek, a törlesztőrészlet pedig 94 százalékkal nőtt, melyből a kamatemelés 24 százalékot tett ki. Emiatt a kétmilliós hitel a törlesztés végére 4 millió 779 ezer forintba került az ügyfélnek.

A Pénzcentrum szerint az ismert jegybanki adatok alapján, a konkrét példánál az árfolyamrésből 68 ezer, míg a kamatemelésből 601 ezer forint járna vissza. Megkérdeztük erről az MNB-t, ám szerintük ez csupán túlzó szélsőértéknek tekinthető. Véleményük szerint minden becslés erősen bizonytalan, mivel a hitelek átszámítására vonatkozó pontos módszertan meghatározására csak ősszel kerül sor.

Suzuki-Esztergom-2013-09-m%C3%A9retezett-1024x681
Fotó: MTI

Ráadásul sok egyéb tényező van. Az sem mindegy például, hogy a pénzintézetek meg tudják-e, illetve mekkora arányban tudják megvédeni a kamatemeléseket. További nehézség, hogy a gépjárműhitelezés nagyrészt pénzügyi vállalkozásokon keresztül zajlott, amelyeknél a banki adatokhoz képest lényegesen szűkebb információs halmaz áll rendelkezésre mind a kamatokról, mind az árfolyamemelésről. Bizonytalanságról beszél a BHKE is. A visszajáró összeg mértéke számukra sem egyértelmű a törvénytervezet alapján, ezért őszig ők sem akarnak merész latolgatásokba kezdeni.

Hogyan járhat vissza pénz?

Azok az ügyfelek, akik már visszafizették a hitelüket, valószínűleg egyben megkapják majd a megállapított összeget. A még életben lévő hitelek esetén várhatóan csökkenő törlesztőrészlettel számolhatnak majd az ügyfelek, míg a már kifizetett törlesztéseik után visszajáró összeget előreláthatólag a tőketartozásból vonnák le. Nagyon fontos, és egyelőre szintén megválaszoltan kérdés, hogy a már visszaszolgáltatott, kényszerértékesített gépjárművek utáni követelések, melyek jogi útra terelődtek, hogyan mentesülhetnének a jogtalannak tűnő fizetési kötelezettség alól a törvénytervezet értelmében – jegyzi meg a BHKE.

Hogy az őszre várt szabályozás hány évre visszamenőleg terjed majd ki, azt várhatóan az ötéves elévülési idő határozza meg. Ez azt jelentheti, hogy a 2009 előtt lejárt kölcsönök után nem jár vissza semmi. Az ennél korábbi devizahitelek törlesztési idejének java még a válság előttre esett, így az árfolyamrés és a kamatemelés mértéke itt amúgy sem volna számottevő.

Lesz kiút?

Szülessen bármilyen döntés ősszel, nem kérdés, sokan maradnak, akiknél a csökkentett hiteltörlesztő csak enyhít a szorításon, de nem hoz megoldást. Számukra továbbra sem látni kiutat. Az utóbbi időben egyre több panasz érkezik a BHKE-hez az ügyfelek részéről, hogy az opciós időszak lejártát követően egy-egy pénzintézet egyoldalúan zálogtárggyá minősíti a finanszírozott gépjárművet, ezzel teljesen ellehetetlenítve azokat, akik a megtakarításaikból és a gépjármú értékesítéséből befolyt összegből végtörleszteni, lezárni kívánnák szerződésüket.

A BHKE szerint a bajba jutott ügyfelek egy része számára szimpatikusabb megoldás lenne a tavaly elhangzott kormányzati terv, miszerint akik visszaadnák a gépjárművet a pénzintézetnek, mentesülhetnének a további terhek alól. Ha  veszteségek árán is, de sokaknak ez jelentene teljes megkönnyebbülést.

Az oldalról ajánljuk

A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

tegnap, 16:45
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49