2014.03.19. 06:21 Módosítva: 2014.03.19. 07:19

Dr. Friedrich Nitschke egy kellemes, kicsit szórakozott bácsi látszatát kelti, ahogy bennyhillezik az ásványvizes flakonnal, amellyel körbekínálta azt a pár újságírót, akik a Genfi Autószalon idején leülhettek vele beszélgetni a BMW-stand egyik elkülönített szegletében.

A valóságban persze karakán ember, tiszta célokkal, melyeket el is ér. Abszolút üzletember, de szerencsére tisztában van, honnan jött a cég, amelyet vezet, és tudja jól, mik azok az értékek, amelyeket mindenképpen át kell menteni a jövőbe. Az pedig, hogy időközben M-logóval díszített egyéb dolgok is csomagolódtak a vegytiszta élményautó-portfólióhoz... nos, az számára a túlélés záloga.

Nagyon-nagyon óvatos ember amúgy, nyilatkozataiban kínosan igyekszik kerülni a forró témákat, ezt a krumplit rendszeresen átpasszolja a kőkemény Carsten Priesnek, aki az M GmbH. termékfejlesztési igazgatója, egyben az az interjúalany, akin látszik, hogy hat méter vastag vasbeton arc mögül válaszol olyan halkan és olyan hanghordozással, mint egy profi bérgyilkos. Szürkéskék szemével közben húsdarabokat tép ki a testünkből, és mi a világ átellenes csücskébe kívánjuk magunkat, csak ne kelljen ezzel a kellemetlen jégcsappal beszélgetnünk.

És persze megmagyarázza, mert profi. Dr. Nitschkével nem volt gond, de Pries kemény dió volt, olyannyira megfagyasztotta a levegőt, hogy a jelenlévő hat újságíróból csupán ketten beszélgettünk velük végig. Egy lengyel srác és én. A többiek vagy nem tudtak angolul, vagy csak jegyzeteltek. Nem hagytuk magunkat, de fogást még kellemetlen, célzott kérdéssel is alig-alig lehetett találni rajtuk. Amiről Dr. Nitschke szeretett beszélni, arról örömmel nyilatkozott. Amint azonban kicsit is besűrűsödött a levegő, azonnal Pries felé nézett, az pedig gyilkolt. Kemény biznisz, kemény emberekkel.

Na jó, és hová lett az M-es BMW?

- Dr. Nitschke, itt, alattunk áll a pódiumon az első BMW, amely a hajtott első kerekeit kormányozza. Nyilvánvalóan nagy siker lesz, pláne a háromhengeres motorokkal. Az emissziós normák elleni harc egyik remek eszköze lesz, de mennyire kötik meg az M GmbH. kezeit a tervezett CO2-határértékek, melyekről nemrégiben a Daimler-Benz elnöke, Dieter Zetsche is úgy nyilatkozott, hogy lehetetlen lesz tartani őket?

- Ez egy folyamat, melyet el kell fogadni. És ez - mint minden változás - nehéz. Halljuk a hangokat, minden egyes generációváltásnál tisztában vagyunk a reakciókkal. Ez azonban a dolgok velejárója. Ugyanígy megéltük, amikor a négy- és hathengeres M-modellekről váltottunk a hat-nyolchengeresekre. Most a V10-V8 vonalról tértünk vissza a 6-8 hengerhez turbóval. Erre szükség volt. Amíg garantálni tudjuk, hogy az új típusok erősebbek-gyorsabbak, mint a régebbiek, nincs baj. Ugyanakkor figyelnünk kell a minél optimálisabb üzemanyag-felhasználásra, minden trükköt be kell vetnünk a fogyasztás optimalizálásának érdekében. A BMW-n belüli szerepünk azonban hagy némi mozgásteret ebben. (Itt nyilván arra célzott, hogy a gyártóra kivetett kvóta egészben érvényes és a jövőbeli háromhengeres modellek majd kigazdálkodják az M-autók magasabb CO2-jét. – a szerk.)

- A Mercedes az E63 AMG-modellekhez már kínál összkerékhajtást, és ezzel elég sok vevőt talál magának. Elcsábul majd az M-divízió és enged, vagy megmarad tisztán hátsókerék-hajtásúnak? És mi a helyzet a kombi kivitellel?

- Vizsgáljuk ezt a lehetőséget is, hiszen az amerikai piacon az E63 AMG-vásárlók 75-80 százaléka összkerékhajtással veszi az autóját. De egyértelmű döntés még nem született. Elsősorban az összkerékhajtás plusz súlyt jelent, az autó precizitást veszít. Nyilván vannak előnyei, de közel sem annyi, amennyi miatt megérné mindezt feladni. Ha a jövőben fel is merül ennek a lehetősége, az biztos, hogy csak és kizárólag az M5-M6 következő generációjánál lehet szó ilyesmiről. Privát véleményem szerint egy igazán sportos autó hátsókerék-hajtású. Ez elvi kérdés. Az M3 pedig biztos, hogy mindig ilyen is marad.

(Carsten Pries) – Agilisnak kell maradnia, ez kulcsfontosságú. Mindent megteszünk, hogy az ötös BMW – mindamellett, hogy egy teljes értékű prémium-szedán – megmaradjon élvezeti cikknek is, akárhogyan is alakul. Az összkerékhajtás legfeljebb opció lehet, eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy az M5-vásárlók éppen a tisztán hátsókerékhajtás miatt is választják a típust. A kombival pedig úgy vagyunk, hogy ha elég nagy lesz az érdeklődés, bármikor készen állunk előhozni.

- Évekkel ezelőtt – még Bernd Pischetsrieder idején -, jelentette ki maga a BMW-főnök, hogy nem lesz összkerekes M BMW, sem elsőkerékhajtású BMW. Mostanra pedig van X5M, X6M, itt pedig az Active Tourer. Tudják, volt ez a kormányzott kereket hajtani-kampány... elképzelhető, hogy a jövőben mégis készüljön elsőkerékhajtású autó az M GmbH-nál?

(Carsten Pries) – Hogy mit nyilatkozott a cégvezetés a múltban, arról mi nem tudhatunk. Az a múlt, egy másik korszak. Most annyi bizonyos, hogy a márkán belül elfoglalt pozíciónkat megerősítettük. Igaz, a BMW-eladások két százalékát teszik ki csupán a mi autóink, ez mégis rekordeladásokat jelent. M5-ből önmagban több, mint ötezer darabot adtunk el tavaly, ami túlteljesítette az elvárásainkat. Soha nem mondjuk, hogy soha, ez butaság lenne. Egyelőre 300 lóerő körüli a teljesítményhatár, amit még egy elsőkerekes autó le tud adni az útra úgy, hogy közben még élvezetesen vezethető is maradjon. Számunkra ez még nyilván nem elég, de ki tudja, hová fejlődik még a technológia? Talán egyszer előrukkolnak a mérnökeink egy olyan megoldással, amely mögé már oda lehet képzelni egy M BMW-t. Legfontosabb feladatunk azonban jelenleg egyértelműen a súlycsökkentés. Az erőnk megvan, az M3/M4 új - S55-ös - motorja igazi vadállat.

- Az egyes modellek fejlesztése során mennyire veszik figyelembe az önök (M GmbH) igényeit?

- Mi egy új típus fejlesztésének meglehetősen korai szakaszában lépünk be. Amint a dizájnerek előjönnek a koncepcióval, és a mérnökök elkezdenek dolgozni magán az autón, minket már bevonnak a fejlesztésbe.

- Említették az amerikai piacot, amely mindenképpen fontos és nagy. A lehetséges összkerekes M5-ön kívül mivel próbálják meg még inkább kiszolgálni? Készül esetleg M7, amelyről már egy ideje csiripelnek a verebek?

- Nem, az M7-et egyértelműen cáfolnám, semmi ilyesmit nem tervezünk a jövőben. Nyilván az Audi és a Mercedes erős, nagy limuzinjaira gondol, de mi nem szándékozunk beállni ebbe a sorba. Akinek erre van szüksége, annak ott az M6 Gran Coupe. Az amerikai piac amúgy sajátos: sehol nem adtunk el annyi fekete autót bézs belsővel, mint ott.

- Ha már az imént a teoretikus jövőképekről volt szó, mindenképpen meg kell kérdeznem, hogy mennyire valós a horizonton feltűnő négyhengeres M BMW képe?

- Egyelőre valószínűtlen. Azzal, hogy visszaléptünk a soros hathengeres és a V8-as motorokhoz elértük azt a szintet, amelyben vannak még tartalékok, úgy károsanyag-kibocsátás, mint teljesítmény terén. Azonban 500 köbcentiméteres hengertérfogat ideális ezekhez a feltöltött motorokhoz, így – természetesen – egy kétliteres, négyhengeres motort is tudnánk készíteni. Ezzel mindössze annyi a gond, hogy jelenleg nehéz beilleszteni az M-portfólióba. A háromliteres hathengeres bizonyosan sokáig megmarad még.

- Dr. Nitschke, ön szerint meddig lehet még húzni a három német konkurens közötti teljesítmény-háborút? Mennyi az az erő, amit még a vásárlók kezébe mernek adni?

- A kérdés nem az, hogy mennyi erőt tudunk a kezébe adni, hanem hogy hogyan. Csinálhatnánk mi is 7-800 lóerős autókat, de ez még önmagában kevés ahhoz, hogy egy autó gyors legyen. A maximális végsebesség csak egy szám, nem mutatja a valós képességeket. Az igazán gyors autó persze erős kell, hogy legyen, ugyanakkor ehhez az erőhöz kellenek fékek, egy potens futómű. Az autó minden alkatrészének komplex, jól kiegyensúlyozott rendszert kell alkotnia ahhoz, hogy jó legyen vezetni. Az erő nem minden...

- Mr. Pries említette, hogy fontos célkitűzés lett a súlycsökkentés, ami mindenképpen jót tesz a sportos autóknak. Tehát nyugodtan kijelenthetjük, hogy a jövőben ez kerül előtérbe? Mi a fontosabb, az erő vagy a tömeg?

- A tömeg. Egyértelműen.

- Tehát ön is úgy gondolja, hogy a jövő M BMW-inek csak jót tenne, ha egyre könnyebbek lennének?

- Azok lesznek. Erre mérget vehet.

Az oldalról ajánljuk

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
7 millás, elektromos pickuppal (és kabrióval, SUV-vel, illetve furgonnal) támad Jeff Bezos cége
  • Hírek

7 millás, elektromos pickuppal (és kabrióval, SUV-vel, illetve furgonnal) támad Jeff Bezos cége

A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.

8 perce
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25