2015. végig fokozatosan elhagyja az európai újautó-piacot a Chevrolet. A márka Magyarországon sokáig sikeres volt, ezért rengeteg a használt Chevy a piacon. Mi lesz a tulajdonosokkal? Honnan lesz alkatrész? Érdemes még GM-féle koreai autót venni?

Szerelje ki a tolatóradart és a hátsó elektromos ablakemelőket, aztán engedjen még pár százezret az árból. Kizárólag ehhez hasonló telefonhívásokat kapott Gábor, amikor öt éve el akarta adni egynyolcas, benzines, 2005. decemberi Chevrolet Lacettijét. A majdnem minden rendelhető extrával ellátott autó nyolcvanezer kilométeres korában került a családhoz, a kezdetektől voltak vele gondok, ezért meg akartak tőle szabadulni.
Máig nem sikerült. Gábor évekig küzdött egy lefulladásos problémával, melyet végül sorozatos alkatrészcserék, és márkaszerviz-látogatások valamint félmillió elköltött forint után egy márkafüggetlen szerelő oldott meg. Csupán a megfelelő célszoftverre és egy valódi szakemberre volt szükség, hogy kiderüljön, a motorvezérlés elfelejtette az alapjárat helyes beállítását.
Ekkor már mindegy volt, minden hónap elején fizette a részleteket, de már rég nem bízott autójában. Az eredetileg 2,7 millió forintért vásárolt Lacettire 2007-ben 1,7 millió forint devizahitelt vett fel. Ebből eddig 3,4 millió forintot kifizetett és tartozik még 900 ezerrel. A családi Chevrolet értéke közben 4-500 ezer környékére zuhant, legalábbis ennyit ajánlottak érte amikor be akarta számíttatni egy Suzuki árába. Inkább megtartotta és használja, amíg megy. Azt mondja, most már több mint háromszázezer kilométer van benne, és az utóbbi időben kevesebbszer romlott el. Talán kezd végre összeállni.

A kocsi rengeteget fogyaszt, a városban lazán felmegy tizenkét literre az átlag, a motor egyszer csapágyas lett, és amikor egy kereskedésben átvizsgálták, kiderült, hogy jobb oldalát korábban összetörték. A példa több szempontból sem tipikus, és a kedvezőtlen hitelkonstrukcióról sem a márka tehet, de mindez részben magyarázatot adhat arra, hogy miért ennyire olcsók a pár éves Chevrolet-k.
A márka 2004-ben jelent meg Magyarországon, miután tulajdonosa, a General Motors felvásárolta a masszívan veszteséges Daewoo-t. Szerencsés időzítés, mert még évekig szárnyalt a hazai hitel- és autópiac, illetve sokan keresték az olcsó, de praktikus modelleket. A hazai importőr saját bevallása szerint 2013. végéig 39 ezer új autót adott át, de úgy tűnik a válság óta szopóágon van a cég, ezért 2013-ban mindössze 686 darab fogyott modelljeiből az országos dílerhálózat huszonhárom megmaradt kereskedésében.
Az importőr szerint ezek közül csak négy kizárólagos Chevrolet-díler, a többi Opellel is foglalkozik. Így a tulajdonosoknak nem kell arra számítaniuk, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnik a megszokott szerviz. Ha tényleg így lesz, talán nem maradnak hoppon, mint a folyamatosan el- és feltűnő márkák, például a Daihatsu vásárlói, akik sokat mesélhetnének, milyen úton jutottak alaktrészhez, miután egyik napról a másikra megszűnt a képviselet.
A Datahouse kimutatása szerint az itthon eladott Chevrolet-k többsége máig forgalomban van, ennél is érdekesebb, hogy elvileg a korábban valódi dömpingterméknek számító Daewook zömét, mintegy 68 ezer autót is használnak még, legalábbis a központi nyilvántartás szerint van rendszámuk. A legnépszerűbb Chevrolet az Aveo volt, a második a Lacetti. Előbbiből 11 ezer, utóbbiból kicsit több mint 10 ezer darab fogyott az évek alatt. Mindkettőt gyakran választották kispénzű családok és taxisok. Ezekben az autókban régebbi Opel-modellek technikáját találjuk lényegesen alacsonyabb áron és nem volt ez másként egyes korai Daewoo-k (Racer, Espero, Nexia) esetében sem, melyekben a nyolcvanas évekből átmentett műszaki alapokat találjuk.

A Totalcar korábbi tesztjeiből és a Népitéletek zöméből is leszűrhető, hogy ezekben a koreai autókban nem különösen gyakoriak a súlyos és visszatérő hibák, de a korszerűtlen benzinmotorok literekkel fogyasztanak többet, mint mai társaik. A szerkesztőség közös tippje a viszonylag modern, kétliteres dízel, mert keveset fogyaszt és kulturált a járása.
Kápolnási Tamás, a Magyar Daewoo-Chevrolet Klub elnöke szerint mindez csak vezetési stílus kérdése, persze tény, hogy az ezerhatszáz köbcentis, vagy nagyobb változatok tulajdonosai gyakran szereltetnek gázszettet az autóikba. Szerinte inkább a kismotoros korábbi modellek, a Spark és a Matiz nyolcszáz és ezer köbcentis motorjai éhesebbek a kelleténél. Ezeknél városi menetben nyolc literes átlag is elképzelhető.
Mivel a Chevrolet szervizelését a jövőben a független műhelyeken kívül az Opel márkaszervizei látják el, a hazai tulajdonosoknak egy darabig elvileg nem kell alkatrészhiánytól tartaniuk. A GM a minden autógyártóra vonatkozó szabályok alapján tíz évig szállít alkatrészeket új modelljeihez. Ez egyúttal azt is jelentheti, hogy a régebbi autókhoz nem lesz gyári alkatrész, ha elfogynak a raktárkészletek. A régi Daewoo-k és Chevrolet-k esetében semmi nem kötelezi a gyártót ha letelt a tíz év és akkor még nem beszéltünk arról a pszichés hatásról, amely rendezett háttér ide vagy oda, nem kedvez a használtként történő eladáskor.

Az egyik budapesti Daewoo-Chevrolet-Opel alkatrészboltban megnyugtattak, egyelőre mindenhez van minden, ráadásul, ahogy látom éppen akciós az Aveo-ajtó, most csak 50-55 ezer forint darabja. Az eladó szerint csak az Espero és más régebbi, ritkább modellek esetén lehet fennakadás. Művész, aki tud új gyári hátsó lámpát szerezni a Ticóhoz, meséli egy másik kereskedő, és úgy hírlik, más Daewoo-típusokhoz is csak addig lesz gyári alkatrész, ameddig tartanak a készletek Koreában. Kincskeresők kedvence lehet a Chevrolet Captiva SUV motorházteteje és első lökhárítója. Esélyes, hogy ezeket egy törés miatt egyszer cserélni kell, csakhogy ritka típusokról lévén szó, nem nagyon van utángyártott, az eredeti pedig drága. Marad a bontó. Akit kicsit részletesebben érdekel a téma, olvassa el az olcsó autók töréskáráról szóló korábbi cikkünket és hüledezzen.

A Használtautó.hu-n kínált Daewook és Chevrolet-k szinte minden hasonló korú, és felszereltségű típusnál olcsóbbak és feltűnően sok köztük a keveset futott példány. A száz, egy időben hirdetett, sokszor tíz év körüli Kalosban sokszor kevesebb mint százezer kilométer van. Az egyiknek két tulajdonosa ennyi idő alatt összesen 66 ezer kilométert tett meg, vagyis az autó elvileg újszerű. A Chevrolet-kínálat ezt a sort folytatja: egymillióig akár Lacettit is vehetünk, és garantált, hogy abban sem lesz sok kilométer, hacsak nem volt taxi. Tulajdonosaik közt rengeteg lehet az egykori, vagy jelenlegi svájcifrank-hiteles, akiknek a törlesztésen felül nem volt pénzük benzinre, és így vagy úgy még azelőtt továbbadták az autójukat, hogy kifizették volna a hitelt.
A klubelnök szerint nem a korábbi tömegmodellek alkatrészbeszerzésével lesz majd gond, hanem azokéval, amelyekből eleve keveset adtak el, mert mire megjelentek, megszűnt az érdeklődés a márka iránt.

A Chevrolet hivatalos honlapján még semmi nyoma, hogy hamarosan eltűnnek a Föld színéről, sem jelentős árengedmények, sem egyéb, a megszűnéshez köthető akciók nem láthatók. Nem is itt kell szuperkedvezményes autókat keresni, hanem az apróhirdetések közt. A Cruze összes kivitele és motorváltozata ott sorakozik a márkakereskedők, használtautó-hirdetések közé szórt jajkiáltásai közt. Így egy hivatalos indulóáron még 4,4 millió forintért kínált, de 4,7 millióig extrázott Cruze Station Wagon LS+ valójában 3,7 millió forintért a miénk lehet, de ugyanígy óriási árengedményt adnak az összes többi modellre is.

Persze hasonlóan nagy kedvezményeket a stabil márkáknál is találunk, úgyhogy itt egy folyamat elejéről lehet szó. Akinek még ez az ár is magas egy kivonuló márka családi modelljéért, akár várhat egy kicsit. A raktárkészletek biztosan kitartanak néhány hónapig, és valószínű, hogy később még többet engednek majd az autók árából. Akinek nem gond, hogy olyan kocsit használ, amelynek gyártója két éven belül eltűnik az Európai Unióból, és számol a várhatóan magas értékvesztéssel, akár jó vásárt is csinálhat egy Chevyvel, és ahogy a klubvezető mondja, a továbbiak miatt sem érdemes túlságosan aggódni, hiszen Ukrajnában megmarad a képviselet az átalakulás után is.
Eltérő tapasztalata van? Mást gondol? Kommentáljon!

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
