Amennyi zajártalmat én már embertársaim fülére zúdítottam, ideje, hogy vezekeljek. Kezdeném egy beismeréssel: rájöttem, hogy igazi, rendes gatyaszárlobogtató zenét csak autóba érdemes építeni. Tudom, már késő, több szempontból is. Meg is kaptam a büntetésem.
Gyónnék. Tizensok éven át trombitáltam, napi fél-egyórás otthoni gyakorlással. Négy motorom volt, és használtam is őket, sokszor városban - a legbűnösebb egy Honda CB350 Four volt, két rikoltozó nyitott csővel. Herélt sportkipufogómat a BMW-mre saját satupadomon hegesztettem össze, de még azt is túlharsogta a szívóhang, amit a négy nyitott tütén át hörgött a világba. És ami pénz megmaradt a benzinégetésből, azt erősítőre és hangfalra költöttem. Kevés lesz ide a két Miatyánk.

Közben térdemet csapkodva kacagtam a suhancokon, akiknek rezgett a hátsó rendszámkerete a mélyláda csörömpölésétől. Én inkább a motorhangot hallgatom, amikor a koncertre megyek, hazafelé meg úgysem hallok már semmit, csak a tompa csengést a koponyaüregemben. Otthon, nyugalomban jó zenét hallgatni, az autóban az autóval kell foglalkozni, hatezer-kétszáznál a teljesítménygörbe konyulását meghallani, a felfényesedett fehér aszfaltra kenődő gumicafatok hangját élvezni. Ilyen és hasonló hangzatos, radikális érveim voltak. Tévedtem.
Többen, többször próbálták felhívni erre a figyelmemet, nem ritkán vörös fejjel, hasonló decibelértékkel, mint amit én borítottam rájuk. Meg sem hallottam, hiszen szánalmas, korlátolt, szemellenzős pöcsök. Nem értékelik a művészetet. Meg a sornégy bódító hangját. Nem tudják, mi a jó. Elnézést, így utólag.
A korral járó hülyülés hozadékaként már én is a hangos kipufogóra károgók népes táborába tartozom. Levettem a visszadurrogó Yoshimurát, feltettem a gyári dobot. Otthon már csak egy szolid szatellites rendszerem van. És nagyon vágyom egy jó hifire az autóban. Mert máshol nem illik feltekerni a hangerőt.

Aki tanyán lakik, sorolja magát a szabályt erősítő szerencsés kivételesek közé. A családi ház már necces, legfeljebb egy jól hangszigetelt pince adhat oltalmat a szomszédok repeszgránátjai elől. Lakásban egyértelmű türhőség zenét hallgatni, még Beethoven csellósai is lépcsőházi beszélgetésekre fogják kárhoztatni az embert. De az autó még a miénk. Ha ki is hallatszik valami, az csak egy elsuhanó dübörgés lesz a kívülállók számára. Hadd csapkodják a térdüket, ha zörög a rendszámkeret.
Amúgy is rengeteg időt töltünk benne, sokszor halálos unalomban, ugyanazon a kopott aszfaltcsíkon fel-alá szaladgálva nap mint nap. Holtidő. Otthon mikor érünk rá? Vacsora után, ágyba dőlés előtt? Fülhallgatóval? Bocsánat, az nekem nem felszabadító élmény.
Bezzeg az autóban. Ott aztán a megfelelő kombináció valódi veszélyforrássá is válhat. Gondolok itt például egy hosszú kallódás után előkerülő Prodigy CD-re és egy kihalt hegyi szerpentinre. Egy Paco de Lucia koncertfelvétel és egy éjszakai autópályázás is költséges lehet. Vagy Chopin az iparterületen. Ízlés- és hangulatfüggő.

Az autó plusz zene, felrázva, olyan hatásokat tud kiváltani, mint külön-külön egyik sem. Ezért érdemes inkább ide tenni a pénzt, mint valami 28+1-es házimozi rendszerbe. Sajnos nem olcsó szórakozás, de a szobahifi sem az. Ahelyett, hogy egy-egy gagyit vennénk ide meg oda, inkább érdemes egyszer kiköhögni egy rendes cuccot az autóba, amit ráadásul költöztetni is lehet a következőbe, ha jól találtuk ki. Mai fejemmel azt mondom, nem hülyeség, sőt. Talán az egyetlen reális lehetőségünk a zenehallgatásra.
Amikor mások a rendszámkeret-zörgetős korszakukat élték, én fejegység helyett ikerkarburátorokat vettem. Pedig akkor talán még sokkal jobban mozgatott a zene, mint ma. Most, amikor sokszor kínnak érzem a budapesti közlekedést, és hallgatnék valami új zenét, már teljesen kiestem a szcénából. Évek óta nem vettem CD-t, haverokkal sem nagyon cserélgetek már, és nemrég világosítottak fel, hogy a Punnany Massif nem egy albán pornóparódia, hanem egy pécsi banda. Tudom, ciki. Ez az én büntetésem: amikor lehetett volna, lefitymáltam, most, amikor vágynék rá, és tudom, milyen jó, már késő.

Késő, leginkább azért, mert ma már teljesen irreális veszteségmentes adathordozókat cipelni. CD-album az autóban? Ugyan, már az USB is kihűlt kávé. Bluetooth-streaming az iPhone-ról, az a menő. Csakhogy nekem a tömörítés megöli a zene lényegét, kiradírozza azokat a részleteket, amelyek kedvéért százezer dolláros hangrendszert építenék az autóba. Ez az igazi kitolás. Ma már talán nekiállnék bitumenlapokat simogatni a padlólemezre, hogy szépen szóljon az autóban a zene, de nem tudnám miről hallgatni. Ki vesz ma már CD-t? Az mp3 korát éljük. A minőség halott, éljen a youtube-diszkó. A 128 kbps mocsarában a flac az egyetlen reménysugár, de az autóhifi háttéripar nem kívánja felvirágoztatni a veszteségmentes tömörítés bimbózó hajtását.
Ma már talán fejegységet vennék, nem ikerkarburátort, ha választani kéne. A Weberek amúgy is mocskosul megdrágultak, benzint égetni pedig félek, nem menő. CD-t hallgatni talán az lehet még, a maga oldszkúl bájával, ahogy a kompakt lemez megjelenésekor divatba jött a bakelit, hiszen a digitális csak utánzat, az analóg az igazi.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
