Tetszhalott volt, nem múmia

Datsun és Infiniti jövőkép egy Los Angelesi Nissan-rendezvényen

2013.09.04. 06:29 Módosítva: 2013.09.04. 09:49

Fiatal csórótól bűzölgően gazdagig mindenkinek tartogat valamit a tarsolyában a Nissan. Előbbieknek a Datsunt, utóbbiaknak a közeli jövő Infinitijeit.

A fiatal csóró persze relatív fogalom, de tény: nagyon kevesen gyártanak ma hatezer dollár alatt megvehető autót. Kevesebb mint 1,4 millió forintról beszélünk, ami egy nyugat-európai polgár mércéjével a filléres cucc határát súrolja, nálunk erre a közepesen egészséges használt autókra vadászók már felkapják a fejüket, akik pedig jó tizenöt évre letettek az autóvásárlásról, mert csak újba hajlandók beleülni, most elmélyülve rágcsálni kezdik a HB-s Koh-i-Noor végét.

Emlegetett, hatezer dollárért adott autó a Datsun Go. A nagyon öregek most felkapják a fejüket – micsoda, Datsun? Hiszen az a márka megszűnt, vagyis, a fene tudja... Naja, 1981-ben a Nissan úgy döntött, hogy ezt az exportpiacokra kitalált nevet ejti, helyette pedig nem csupán Ázsiában, hanem az egész világon Nissanként árulja a termékeit, fokozatosan kivezetve a Datsun márkát. Ezért van az, hogy a Karotta Datsun 260Z-ként emlegeti a Hangyászt, nekem viszont Nissan 260Z marad, s ezen mindig döccenünk is egyet beszélgetés közben – ő európai forrásokból ismeri az autót, én, amikor új volt, épp Japánban láttam sokat.

De most... Datsun is back! Közel harminc év telt el a fiókban, de most leporolva, friss glazúrral itt csillog előttünk a név megtestesítője a Go formájában. Nos, khm, ez nem egy 240Z, de még csak 280Z se, csupán valami gyanús kisautó, ami emlékeztet valamire, csak itt valahogy minden valami másnak a helye. Bocsánat, egy kis URH-idézet mindig kellemesebbé teszi a délutánt.

A Datsun ugyanis a Nissan feltörekvő piacokra szánt, olcsó járműveket előállító brandje, nem az a high-tech dolog, ami régen volt. Koronagyémánt helyett sapkaswarowski, de attól még nagyon ígéretes. Amit itt látnak, az a régi-új márka első új modellje.

Ha azt mondom, a Go a Nissan Micra Indiában, Indonéziában, illetve Oroszországban gyártott mutációja, az évszázad üzletének tűnhet – mármint nekünk, vevőknek. De ezt az állítást azért finomítani kell: itt csak a lényeges mechanikai alapok jönnek a Micrából, a feeling és a hangolás azonban nagyon más skálán mozog. A Micra mostani legkisebb, 1,2-es benzinmotorját eleve kisebb teljesítményre, 68 lóerőre állították be, nyilván, hogy így tartósabb legyen, illetve hogy képes legyen rosszabb minőségű benzinnel is elpöfögni. 13-asok a kerekek, amelyek hosszú-hosszú rugóutakon mozognak, egyszerű a belső tér, kevés a cicoma. Nyilván a zajcsillapítás is minimális, a hátsó ülések egyben dönthetők csupán, ahol nem zavarja túlságosan a szemet, ott minden burkolatot eltávolítottak.

Akad néhány egyedi ötlet is a kocsi belsejében. Ilyen például a műszerfalból kilógó, esernyőkaros kézifék, amihez hasonló megoldást jellemzően még akkor láttunk autóban, amikor a rádió hangszórójából Buddy Holly legfrissebb száma szólt. Magas emelvényen lakik a váltórúd is, nem véletlenül. Ha megnézik, az első ülések között ebben a kocsiban nagyon kicsi a hely, szinte összeérnek. Azoknak, akiknek az imént rémlett az esernyős kézifék, most feldereng egy másik kép is – bizony, az egybepados autóké. Az az egybepad pedig nem kizárólag azért volt azokban a régi kocsikban, hogy elhagyatott parkolókban gyakorolni lehessen rajtuk a gyerekcsinálás örömeit, mielőtt élesben kell majd, hanem eredetileg azért, hogy hárman elférjenek rajtuk.

Nem gondolom, hogy a Nissan explicit módon arra buzdítaná a leendő vevőit, hogy oda embert ültessenek, hiszen nemcsak öv nincs ott, hanem aki előrebukik, annak az arca mindenféle szúrós bottal találkozik. De azt sem hinném, hogy a Go bármelyik tervezője örülne annak, ha elvesztené az állását, mert kihagyott egy ilyen geget és más csinálta meg. Vegyük úgy, hogy táskák, egyéb cuccok tárolására találták ki azt a középső részt, de tudjunk róla, hogy Indiában egy régi Maruti is nem ritkán hétfőnyi család szállítására szolgál – és abban középen van a kézifék és a váltó. És ezzel az új Datsun tervezői is tisztában voltak.

Ahhoz képest, milyen olcsó, egészen autószerű a 3,8 méter hosszú, 1,6 széles és 1,5 magas Go. Először is: a mostani évszázadnak megfelelő stílusban domborított, homorított lemezei vannak az oldalán, ezért nem néz ki úgy, mint a gáztűzhelyek csomagolásáról modellezett konkurenseinek többsége, a Tata Nano, a Mahindra Verito vagy a Suzuki Wagon R+. A fényszóró is eléggé tagolt, ráadásul a kocsiba rendelhető lesz klíma, központi zár, kormányszervo, első villanyablak meg egy spéci rádió. Utóbbi ugyan végtelenül egyszerű, s még cédét sem fogad, viszont van rajta AUX- és USB-bemenet is, ráadásul az egyik részén telefontartó is kilóg az előlapjából, hogy ne kelljen a fél autó belsejét behálózni kábelekkel, ha kintről visszük bele a zenét. Sajnos kesztyűtartóval nem készültek Datsunék, pedig az a Go célországaiban igen fontos kellék.

Rossz hír, hogy nemcsak a nyugat-európaiak, de még a mi útjainkat sem veszélyeztet majd a Go tömeges felbukkanása: a márka egyelőre csak indiai, indonéz, orosz, illetve dél-afrikai vevőknek szállít, másnak nem. Hol is láttam ennyiért azt a jó kis ötéves Suzuki Swiftet, ötvenezer kilométerrel?

A Gót egyébként egy Los Angeles, pontosabban Irvine mellett tartott giga-rendezvényen láttam kiállítva, beleülni sajnos nem lehetett, de a csomagtartóját egyszer nyitva felejtették, amit lehetett, kinyújtott kézzel lefényképeztem onnan, hogy lássák. Ám az elhagyott katonai reptéren felállított hatalmas, könnyűszerkezetes épület, ahol az előadásokat tartották, más érdekességet is rejtett. Ott volt például a Nissan három tanulmányautója, az Extrem, a Friend-Me és a Resonance, de ezek mind megvannak már régebbi szalonokról.

Az Infiniti stand (tudják, ez a Nissan Lexusa) sokkal érdekesebb volt. Az igazán érdekes újdonságot, a Q30-as crossover-kupé-ferdehátút ugyan nem hozták el, ami egy ilyen drága rendezvény esetén szarvashiba, de legalább meg lehetett tapogatni, szagolgatni, sőt, egy kivételével ki is nyitni három másik, kissé lejárt szavatosságú prototípust. Gondoltam, ha már ott vagyok, készítek néhány közeli képet róluk, mert nem emlékszem, hogy azokon a régi szalonokon, ahol fellebbent róluk a fátyol, ilyen nyugalomban lehetett volna őket fotózni.

Személyes kedvencem a 2009-es Essence tanulmány, amely olyan, mintha egy darab rozsdamentes acélból faragták volna. Hosszú elejű, rövid utasterű, elöl kicsi, hátul nagy túllógású autó, aki véletlenül a Ferrari 250 GTO arányait látja bele, nem biztos, hogy rossz helyen keresi a rajzolói inspiráció forrását. Gyönyörű jármű, impozáns maszkkal, felfoghatatlan pontos kidolgozással, ilyennel soha, senki nem menne utcára, az biztos.

Hibrid hát, mi más lenne, az orrában ott a sokszorosan díjnyertes, V6-os Nissan szabványblokk, most 3,7 literrel és két turbóval 440 lóerőt teljesítve, hozzá pedig egy 160 lóerős villanymotor kapcsolódik, mintegy jobb kézként.

Az autónak a külsejénél talán csak a belseje csodálatosabb – a két ülés különböző színű, bőr borítja még a műszerfalat és a középkonzolt is, oly mértékben, hogy az utóbbin elhelyezett nyomógombok, mint mitesszerek a bőrből, úgy kukucskálnak ki a szélükre nőtt réteg alól. Hozzá kell tennem: bár a mitesszert nem tartom szép jelenségnek, ez valahogy mégis az.

Aztán ott vannak a pőrén álló, műanyag membrános hangszórók az ajtókban, a fémkulisszás automataváltó kar, no meg a műszeregység. Hát annál tényleg megnyalja az ember a száját és rögtön utána el is felejt többet levegőt venni. Jól csinálták az infinitisek: legnagyobb konkurensük, a Lexus már megcsinálta ezt a karóra-szerű műszeregységet a régi IS200-ban, csak túlságosan olcsó, műanyag környezetbe tették az egészet, majd elfelejtették továbbvinni a következő modellbe.

Sebaj, így az Infiniti most a közvetlen koppintás vádja nélkül viheti tovább a design-elemet. Persze rögvest látszik, hogy nem működő jármű ez, mert az összes LCD-s visszajelzés valami virtuális haladási állapotba belefagyva jelez mindenfélét.

Mellesleg nézzék meg a tükrök helyén, elegánsan kikukkantó kis kamerákat, a szoborszerű felniket – az Essence nagy dobás volt 2009-ben.

Mellette balról ácsorog az Emerg-e, amelynek már az arányaiból is látszik, hogy középmotoros. Ezt alig másfél éve vezették elő a Genfi Autószalonon, ráadásul működik is, abban az évben, a Goodwood Festival of Speeden ment is. Alapja a Lotus Evora, hajtását pedig két, összesen 408 lóerőt és 1001 Nm-nyi nyomatékot tudó villanymotor végzi, ezekkel (szoftos használatban) 50 kilométer a hatótáv. Ha elfogy az elektron, jöhet az évmilliós plankton: az akkut ugyanis tölteni tudja a beépített, 1,2 literes, háromhengeres, 48 lóerős benzinmotor. Az milyen vicces lehet, ha bekapcsol.

Ezt a kocsit elvileg vezetni is lehetett, de már reggel betelt az a kevés hely, ahova jelentkezni lehetett rá. A bent álló példányt nem is hagyták nyitva, ezért inkább nem is írok róla többet – ilyen.

Az Essence-től jobbra álló, fehér Etherea a legfrissebb, bár a reflektorfényt már szintén fél éve felejtgető prototípus-matuzsálem az idei genfiről. Ahogy illik, ez is hibrid, van neki működő, 2,5 literes, kompresszoros, 244 lóerős benzinmotorja, illetve 33 lóerős villanymotorja. Kicsit aránytalan ezzel a nagy orral, keskenyedő farral, bár aki látta forgalomban, azt állítja, mozgás közben már egész jó.

A belső tér itt is zúzza az agyat: az a vonal, amellyel négy évvel előtte az Essence indult, csak itt nem bőrre, hanem fehér fényezésre, lila csíkokra (az Infiniti brand-színe) és alumíniumra alapozva, igaz, bőr van itt is csordaszámra, csak fehér.

A műszeregység megint tömör gyönyör, igazi, húzott alu fordulatszámmérő, elforgó lapokat imitáló LCD hagymakarikákkal körülötte. Sajnos kicsit olyan, mint a stopper a thaiföldi olcsó Breitlingen: a mutatók, a kijelzések monoton unalomban, folyamatosan száguldást mutatnak. Ettől még szép.

Ezek közül

Ha valami, hát ez az Etherea áll legközelebb az új Infiniti-stílushoz, amelyhez a Q30 is igazodik. Jellegzetes márkaelem a negatívban meghajlított ív az utolsó oldalablak végénél, jellegzetes törekvési irány, hogy az autó minden vonala úgy hullámozzon, mintha hirtelen befagyott volna a háborgó tenger.

Dicséretes a törekvés, már csak az kéne, hogy a kedves designer-szan legközelebb egy valamivel kevésbé viharos napot válasszon ihletet meríteni, mert ettől a sok hullámzástól, így, az Ethereánál már tengeribeteg leszek, ahogy szerintem kicsit sok jutott belőle a Q30-ra is. Bár azt még csak képről láttam.

Az oldalról ajánljuk

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

50 perce
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16