Az előző napi teszten még egy kicsit feszélyezve éreztük magunkat, mikor az ebédlőasztalunknál megállva tanácsokat adott Michelisz Norbinak a fékerőállítást illetően. Mégis csak a WTCC-mezőny legnagyobb neve cimbizik itt velünk az asztalnál.

Aztán este, az aznapi vacsoránál – talán az elfogyasztott, csodás portói hatására – már mindenki lazább lett, másnap pedig bőven volt időm beszélgetni a Mesterrel, a JAS Motorsport kiürült konferenciatermében. Természetesen csak az után, hogy otthagyta addigi társaságát: három-négy, jó karban lévő negyvenes olasz nőt.
- Mr. Tarquini, látom, azért a hölgyek gyűrűje az évek folyamán nem tágult maga körül. Ugyanolyan szoros, mint volt.
- Ó, szerencsére, minden bizonnyal a kopaszságom vonzza őket.
- Nyilván, mert maga is beérett, mint a bor...
- Ó, naná!
- És vajon egy ilyen beérett - ne sértődjön meg - öreg róka, hol talál még egyáltalán inspirációt arra, hogy csinálja? Mi lehet még harminc év után a motorsportban érdekes annyira, hogy ott legyen, hajtsa magát? Pláne úgy, hogy végigharcolta a hőskort.
- Nagyon egyszerű: nincs rajtam nyomás. Most érzem csak igazán jól magam, hiszen – ellentétben a fiatalokkal – én már túl vagyok a bizonyítási fázison, nem kell hajtanom és igazán felszabadultan vezethetek, nincs rajtam nyomás. És ezt nagyon élvezem.
- De meddig még? Mennyire maradt még lendület?
- Na igen, a versenyzői karrier furcsa fintora is éppen ez: amikorra már túl vagyunk a nehezén, mire kiharcoljuk a helyünket, addigra megöregszünk. Én sem fiatalodom, de két-három év még bőven benne van. És – remélhetőleg – legalább egy bajnoki cím.
- És milyen volt akkor, amikor – hogy az ön szavaival éljek – ki kellett harcolni a helyét a nap alatt? Barátokból vagy ellenségekből szerzett többet?
- Teljesen más. Akkoriban az ellenségeskedés – mint olyan – jelen volt ugyan, de leginkább csak a pályán, ritkán jutott el a boxutcáig. A hangulat és az egész milliő oldottabb volt. Nem volt benne annyi pénz és szponzor, annyi követelmény, nem éreztük annyira, mint manapság, hogy a pénzen múlik minden. Persze valamennyire igen, de messze nem ekkora mértékben.
- Hosszú karrierje során melyik volt a kedvenc versenyautója? Most ketten ülünk itt csak, nem hallja senki...
- Minden bizonnyal azt kéne válaszolnom, hogy a Forma-1-es autó. Valahol igaz is lenne, hiszen a Forma-1 volt a leggyorsabb, az jelenti a pályaversenyzés csúcsát, de ha őszinte akarok lenni, akkor a 155-ös ITC-Alfa. Nagyon-nagyon erős és könnyű, nehezen vezethető de iszonyatosan gyors autó volt, egy igazi kihívás. Én ezt szeretem a legjobban, amikor van az ember körül karosszéria és ha kell, nulla a távolság a két autó között.

- Ön, mint a WTCC rangidős pilótája, érzékeli a tiszteletet? Vagy csak a legendás Tarquini-feketelistának köszönhető mindez? (Az az elterjedt infó, hogy Tarquini egy csíkos füzetlapra vezeti fel azok nevét, akik a pályán aljas trükkel keresztbe tesznek neki és nem feledi mindezt.)
- Ugyan, dehogy, nem létezik semmiféle feketelista. Gondoljon csak bele, ha folyamatosan azon járna az agyam, hogy másnak hogyan ártsak, akkor a saját versenyemet tenném tönkre, hiszen nem a győzelemre koncentrálnék. A cél pedig a világbajnoki cím, erre kell figyelni, semmi másra.
- Szóval ott, a fejben sem létezik ez a lista?
- Természetesen mindenki raktároz és jegyez meg dolgokat, de célzottan azért, hogy bosszút vegyünk, azért versenyautóba ülni nem szabad, mert könnyű nagy balesetet okozni. Persze erős mezőnyben néha előfordul, hogy menni kell, régen ezzel mindenki tisztában volt, de azok más idők voltak...
- És a tisztelet? Érzi, hogy esetleg önnel máshogyan viselkednek? Jobban vigyáznak magára mondjuk a fiatalok?
- Az értelmes fiatalok, mint amilyen pl. Norbert is, jól mérik fel a helyzetet és tudják, hol a helyük egy új bajnokságban. Tisztelnek minket, egyszerűen azért, mert tapasztaltabbak vagyunk.
- Félrehúzódnak, mert jön Tarquini?
- Remélem, nem és nem is szeretném, hiszen nekem is nagyon jó felmérése ez annak, mennyire vagyok még versenyképes. Az értelmes és gyors, fiatal pilótákat szeretem, akik meghallgatnak és akikkel versenyhelyzetben küzdeni tudok, ha kell. Akkor van baj, amikor a mi (ti. idősebb versenyzők) kárunkra szeretnének bizonyítani a világnak. Mert azt nem hagyom.

- És a híres aggresszivitás? A rámenősség? Erre odafigyelnek, számba veszik, amikor éppen odaér mögéjük?
- Ismeri azt a mondást (Ayrton Senna mondta), hogy ha nem akarsz első lenni, akkor nem vagy többé versenyző. És én nyerni akarok, meg akarom nyerni a bajnokságot. De ki nem? Ha nem a cím érdekli őket, akkor mi?
- Mennyire érzi a helyén magát a mezőnyben? Hol van Gabriele Tarquini helye? Ő a rutinos félisten vagy a vicces senior?
- Ó, dehogy, én remekül megvagyok a srácok többségével. A mezőny nyolcvan százalékával már régen ismerjük egymást, ilyen-olyan sorozatokban, eseményeken már találkoztunk.
- Azt tudom, hogy mindennél fontosabbnak tartja a családját, de tud elég időt szakítani rájuk?
- Egy időben – ahogy szinte mindenki – pörgettem az üzletet, forgattam a pénzt, de ma már semmivel nem foglalkozom, csak a versenyzéssel. És persze a családommal, a farmunkkal és a kislányommal pláne. Ez most már így jó, kialakult az ütem, tudok velük lenni eleget.
- És mit mond majd, ha gyermeke ön elé áll és kijelenti, hogy versenyző akar lenni?
- Mit mondanék? Legyél és én támogatlak!
- Régi cimboráival tartja valamilyen szinten a kapcsolatot még?
- Hogyne! Rendszeresen együtt töltjük a családi hétvégéket Nicola Larinivel, Alessandro Nanninivel. Remek barátok vagyunk.
- Az olasz összetartás látom, megvan...
- Így van ez, összetartunk, segítünk is egymásnak, mint egy nagy család...
És ezzel a Don Corleonés végszóval elköszönünk egymástól, sok szerencsét kívánva, megígér még egy interjút a Hungaroringen, aztán fejébe csapja a baseball-sapkát és kisétál az ajtón. Beül a dízel, kombi Accordba és hazautózik, hogy vacsorára otthon legyen, nincs rohanás, nyugi van. És ha beáll mellé az izgága kiscsávó a tuning-Puntóval? Az egyik még bizonyítani akar, a másiknak már nem kell. Vajon mi történhet?
Nem kell túlmisztifikálni, ő is olyan, mint bárki közülünk. Azzal a különbséggel, hogy ez az ember végigjárta szinte az egész túraautó-színuszgörbét: felemelkedéstől a bukásig és újra felemelkedésig. Remek, laza fickó és igazi, olasz, villámgyors profi: Tarquini.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
