Új sorozat a Totalcaron. Rengeteg, autósokat érintő jogi kérdésre kaphat választ a D.A.S Jogszerviz szakértőinek segítségével. Mostantól nem kell aggódnia, ha megállította a rendőr, tudni fogja mihez van joga, és mit tehet a hatóság, ha rendszeresen olvas minket. Lélegezzen fel, a jog lehet ilyen egyszerű is.

Vezetés közben, hosszabb úton, vagy akár a dugóban a járművezető gyakran elcsábul és úgy dönt, jobban telik az idő, ha az utazás során intézi el fontos hívásait. A vezetés közbeni mobiltelefon használat azonban veszélyes lehet, hiszen elvonja a figyelmet és így könnyebben kerülhet balesetveszélyes helyzetbe az autós. Ezt figyelembe véve természetesen jogszabály tiltja a kézben tartott mobiltelefon használatot gépjármű, valamint kétkerekű, és gépkocsinak nem minősülő háromkerekű járművezetés közben.
A jogszabály nem csupán a mobiltelefonálást tiltja, de azt is rögzíti, hogy a vezető kézben tartott „mobil rádiótelefont” nem használhat.
1997-től szabálysértésnek minősült a vezetés közbeni telefonálás, melynek elkövetőjét az intézkedő rendőr figyelmeztethette, helyszíni bírságolhatta, vagy feljelentést tehetett vele szemben. Később a vezetés közbeni mobiltelefonálás átkerült az objektív felelősség hatálya alá, azaz fix összegű bírság kiszabására számíthatott, aki a volánnál telefonált. A jogszabály különbséget tett az elkövetés súlya szerint, hogy a mobiltelefont lakott területen belül, azon kívül, vagy autópályán használták-e, és a bírság összege is ehhez igazodott.
Ma már újra szabálysértésnek minősül az elkövetés, vagyis az intézkedő jelenleg újra három szankció közül választhat. A legenyhébb, ha a gépjárművezető megússza egy figyelmeztetéssel. Helyszíni bírság kiszabása során az elkövető 5000,- Ft-tól 50.000,- Ft-ig terjedő bírságra számíthat. Amennyiben azonban feljelentés alapján eljárás indul, a bírság felső határa 150.000,- Ft-ra emelkedik. Igen ám, de mi van akkor, ha a rendőr állítása szerint telefonáltunk vezetés közben, mi viszont határozottan úgy emlékszünk, hogy nem?
Az ilyen szabálysértések bizonyítása nem egyszerű, hiszen felvételek nem készülnek, azt csak az intézkedő rendőr észleli. Amennyiben azonban az észlelést követően a rendőr jegyzőkönyvbe foglalja, hogy mobiltelefon használat történt, az egy hiteles közokirat, amely az elkövetést igazolja. Amennyiben a gépjárművezető vitatja az ellene felhozottakat, célszerű pontosan rögzíteni az intézkedés időpontját, és indítványozni a hatóságnál, hogy kérjék ki a mobilszolgáltatótól az adott időszakra vonatkozó hívásadatokat. Ezekkel igazolni tudjuk, hogy nem követtünk el szabálysértést. Amennyiben a szolgáltatói adatok alátámasztják a gépjárművezető igazát, mely szerint adott időpontban nem használta a mobiltelefont, sikeresen lehet kifogást benyújtani a szabálysértési határozattal szemben.
Természetesen ilyenkor sokat segíthet egy esetleges bizonyítási eljárásban az is, ha tanúk vannak a kocsiban, akik szintén alá tudják támasztani vallomásukkal, hogy a vezető nem használta a mobiltelefonját.
A D.A.S Jogszerviz itt érhető el.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
