2012.08.23. 06:24

Mikor igazából elkezdtek érdekelni az autók, szinte csak az európai márkák léteztek számomra. Tizenévesként simán elhittem azt a kapitális marhaságot, amit a kilencvenes évek elején minden jól értesült tényként kezelt: a japán autókat 5-6 évre tervezték, addig nagyon jók, majd széthullanak.

Hatévesen öklömnyi rozsdarágta lyukak mindenhol, az alkatrészek ára anyagi csődbe borít mindenkit. Aztán hogy-hogy nem, az első autóm egy Mazda 323 lett. Pont hat éves. Semmi baja nem volt, rozsdának nyomát sem lehetett látni.

Aztán lett egy 626-om, egy Corollám, egy Galantom, egy újabb 323-am, egy Lancerem, apám is 626-ra, Galantra, majd Accordra váltott az első Sierra után. Valahogy nem igazolódtak be az általános rosszindulatú pletykák. És én nagyon megszerettem a japánok stílusát. A kapcsolókat, a műanyagokat, ahogy az autóikat megtervezték és összerakták. Nem mondanám, hogy sokan voltak akkoriban, akik hasonlóan gondolkoztak.

Jellemzően azért vettek japán autót, mert nyugaton lenézettek voltak, ezért fillérekért hajigálták az ember után a használt Hondákat, Mazdákat, Toyotákat –egy hasonló Ford, Opel, Volkswagen jóval többe került. Sajnos a rozsdásodási hajlamuk magasabb volt és az is igaz, az alacsonyabb piaci érték miatt kevesebbet is költött rájuk a tulaj.

Ma már árnyaltabb a helyzet, már nem hallani mindenfelől, hogy a japán autókkal csak a baj van (inkább olyanok hallhatók, hogy a nem Japánban készült japán autók nem annyira jók, mint a hazaiak). A régi kontinens és Amerika autóiparának rajongói azért gyakran mondják fölényeskedve, hogy a japóknak nincs történelme, mi már akkor autókat gyártottunk, mikor ezek még riksával gyorsultak lámpától lámpáig.

Ebben is van igazság, de azért aki nem csak felületesen szemléli a dolgokat, tudja, hogy a japánok már az 1900-as évektől gyártottak automobilokat, igaz, ekkor még alapvetően amerikai és európai gyártmányokon alapuló konstrukciókat. A második világháború előtt és alatt a katonai szükségletek miatt, utána az újjáépítés és gazdasági igények miatt a gyárak leginkább haszonjárműveket készítettek, de ahogy a gazdaság fejlődött, megjelent az igény a személyautók iránt is. A gyártók kihozták a japánban máig létező kategóriába tartozó Kei-carokat, amik épp csak egy picivel nagyobbak, mint a törpeautók, de már személyszállításra valóban alkalmasak, adózási szempontok miatt apró karosszériájukat pici, általában 360 köbcentisnél kisebb motorok mozgatták. Hogy mire képes egy ilyen aszfaltpattanás, Csikós Zsolt megmutatta a Japánból Budapestre saját lábán guruló Subaru 360 történetével.

Aztán egyre nagyobb autókat kezdtek gyártani, a világ minden tájára exportálták az olcsó japán autókat, a hatvanas évek közepe-vége felé már rendes, autószerű Nissan Sunnyk és Toyota Corollák gurultak ki a gyárakból. A termelés robbanásszerűen nőtt: 1965-ben még csak 100 000 autót exportáltak japánból, 1975-ben már több mint 1 800 000-et!

Tehát már az első Sunnyk és Corollák 46 évesek, de a gyártók már évtizedekkel korábban elkezdték ontani az autókat. Aki erre azt mondja, hogy nincs hagyománya a japán autóiparnak, az egész egyszerűen hülye. Azt meg különösen nem ér ilyenkor hangoztatni, hogy miket másoltak a japánok a korai időszakukban, mert a tanuláshoz ez hozzátartozott, a történelmi hagyomány része - a kínai autóiparnál most ugyanez zajlik.

Ha az ember régi japán autókkal foglalkozó oldalakat keres, nem tudja megkerülni a JapaneseNostalgicCar-t. Dedikáltan a 25 évnél idősebb japán autókra fókuszálnak, van fórumuk, blogjuk, nyomtatott kiadványuk, pólójuk-matricájuk. Sokat megtudhat az ember a japán autókról, a kultúráról, a japán motorsportról, autós és motoros fenegyerekekről, tuning stílusokról, hagyományokról. Hogy mennyire hatékony, amit csinálnak, kitűnően mutatja az, hogy a legnagyobb amerikai játékgyártó, a Mattel saját kisautó márkája, a Hot Wheels az utóbbi időben újabb és újabb régi japán autóval rukkol elő, köztük olyanokkal, amiken a JapaneseNostalgicCar logója is rajta van.

Kaliforniai utunk során sikerült a Toyotafestre is eljutnunk, ahol legnagyobb örömömre a JNC standjára is beköszönhettünk. Hogy milyen kicsi a világ: pár hétre rá Karotta a világhálóra szabadította a Toyota GT-86 tesztjének angol verzióját, amit teljes joggal kaptak fel a különböző autós fórumok. Pár nap kellett csak, hogy a JapaneseNostalgicCar is az olvasóinak figyelmébe ajánlja, egy nem éppen visszafogott címmel: Egy JNC pólós magyar megcsinálta a világ legjobb neo-hacsiroku videóját. Csak ezután tudták meg tőlem a srácok, azt a JNC pólót ezen a bizonyos Toyotafesten maguk csomagolták be, és mi hoztuk át Karottának a szuvenírt.

A JNC főszerkesztőjét, Ben Hsut kérdeztem

Mióta létezik a JNC, és mi motivált titeket a létrehozásában?
2006-ban hoztuk létre a JNC-t, mert a neten nem találtunk régi japán autókkal foglalkozó oldalakat. Egyes márkák, típusok rajongóinak voltak fórumaik, de nem létezett olyan felület, ahol az összes gyártó típusaival foglalkoznának, a történelmükkel, és ami még fontosabb általában a japán régiautós kultúrával.

Kik készítik a JNC-t?
A világ számtalan pontján (USA, Japán, Ausztrália, Dubai, Európa) vannak szerzőink és közreműködőink. Mindenkinek más és más feladata van, fotósként, szerzőként, grafikusként, moderátorként együtt, csapatként működtetjük a JNC-t.

Hogyan lettél te veterán japán autó-rajongó?
Régen egyáltalán nem kedveltem a japán kocsikat. Én amerikában születtem és nőttem fel, apám csak amerikai autókat használt, 65-ös Mustang, Chevelle Malibu, International Harvester Scout, Cadillac Fleetwood Brougham váltották egymást a családban. A nyolcvanas években az amerikaiak általában ellenségesen fogadták a japán autókat, ezt a hozzáállást a magazinokban, újságokban lépten-nyomon tetten lehetett érni.

Általános szemlélet volt, hogy ezek nem is igazi autók, csak lélektelen háztartási gépek. A régi, klasszikus japán autókat sehol nem említették, már a szókapcsolat is nevetségesnek tűnt: „japán klasszikus”. Mivel az internet még nem létezett, esélyünk sem volt, hogy tudomást szerezzünk olyan autók létezéséről, mint a Skyline GT-R vagy a Mazda Cosmo Sports. Aztán pár dolog alapjában változtatta meg a hozzáállásomat.

A kilencvenes évek elején egy tengerentúli utam során a Norita reptéren kellett átszállnom. Az amerikai piacon kapható Toyotákat és Hondákat ismertem, és eddig a pillanatig azt hittem, Japánban ugyanezeket az autókat látni. Hogy mekkorát tévedtem! Minden más volt. Az illatok, a hangulat. Olyan típusokat láttam, amiket még soha. Aztán az autók sárvédőjén a visszapillantó kocsányon lógott, mint egy csiga szeme! Az egész olyan volt, mint mikor kiderül, hogy a kedvenc együttesednek van egy általad sosem hallott lemeze.

Később láttam egy fotót, amin szerintem a világ legszebb autója volt látható, a Toyota 2000GT. Ámulatba ejtett, hogy úgy éltem le az életemet, hogy ennek a kocsinak még csak a létezéséről sem tudtam. Hogy fordulhatott ez elő? Hiszen a Toyota ugyanolyan kommersz márka, mint a Chevrolet, de az amerikai gyerekek többet tudnak a Corvette generációiról, mint az Egyesült Államok elnökeiről. Éreztem, van még mit tanulnom a japán autókról.

Mindkét eset akkoriban történt, mikor a japán gyártók olyan világszínvonalú autókat kezdtek el gyártani, mint a Honda NSX és a Z32-es Nissan 300 ZX. Az örökös fikázók már nem jöhettek azzal, hogy micsoda hitvány kocsik ezek, a tények őket cáfolták, ezért elkezdtek arról beszélni, hogy ezeknek nincs semmi hagyományuk. Csakhogy én ekkor már hallottam a Nissan Skyline GT-R-ről, a a Mazda Cosmo Sportról, a Honda S800-ról, az Isuzu Bellett GT-R-ről, meg a többiekről. Világos volt, hogy komoly információhiány van ezen a területen, ezért már akkoriban elkezdtem a JNC gondolatával játszani. De ez még jóval azelőtt volt, hogy valóban nekiláttunk volna.

Mi volt az első autód?
Egy 1987-es Buick Regal volt. Ahogy mondtam, a családunkban mindenkinek amerikai autója volt.

A JNC szerzői és munkatársai közt sok az ázsiai származású. Van ennek köze a japán-autós kötődéshez?
Tudod, az a vicces, hogy egyikünk sem japán származású. Az ázsiai gyökerekkel rendelkező tagjaink mind kínai leszármazottak. A kínaiak között még mindig nagy az ellenérzés a japánokkal szemben a második kínai-japán háború óta. Ez is az oka annak, hogy az apám sosem vásárolt japán autót. Talán az, hogy bár kínai származású, de amerikaiak illetve ausztrálok vagyunk, eltávolít minket ettől a sérelemtől

Ha már itt tartunk, érdekes volt megfigyelni a Toyotafesten, hogy az autók adattábláin általában ázsiai vagy spanyol neveket láttunk. Van ennek valamilyen különös oka?
Igazából csak tippelni tudok. Talán az hat rájuk, hogy ott, ahonnan származnak, a japán autók igazán népszerűek. Lehet, hogy ők, vagy a szüleik ilyen autókhoz kötődnek.

Ben és elkötelezett barátai tovább viszik a Japanesenostalgiccar-oldalt, ezzel is tágítva a világ angolul (is) beszélő részének benzinvérűinek horizontját. Olvashatunk náluk a különböző japánautós rendezvényekről, a japán autósport történelméről, és olyan filmrészletekkel találkozhatunk, amiket látva Csikós önkívületi állapotban sikoltozik, mert mikor kicsi korában, Tokióban volt kénytelen rádió-távirányítású modellekkel játszani, a tévében ilyen filmek mentek:

Kommentelné? Itt lehet!

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

3 órája
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14