Hogy kerül egy zalai srác a Porschéhez?

Interjú Varga Péterrel

2012.06.01. 06:17

Csikós hónapokon át üldözte, hogy interjút készítsen vele, miután megtudtuk, hogy ő rajzolta az új 911-est, de diplomatikusan elhajtották a retekbe. Hiába, nagy ember lett Péterünkből. Kész szerencse, hogy a Porsche vidámpark-napján a Hungaroringen ő volt a sztárvendég – így aztán sikerült leszervezni egy villáminterjút a magyart már német akcentussal beszélő, halk szavú sráccal.

– Amikor bemutatták a 991-est, a nagy extázisban senki sem kérdezte, ki rajzolta a Porschéhez képest merész idomokat. Mindenki a hosszabb tengelytávon meg a villanyszervón lamentált, aztán egyszer csak felbukkant egy youtube-videó, rajta a felirattal: Peter Varga, exterior designer. Mi magyarok meg csak néztünk, honnan jött ez a srác, akiről eddig semmit sem hallottunk? Péter, hogyan lesz valakiből Porsche-formatervező?

– Világ életemben autódizájner akartam lenni, ilyen egyszerű. Zalaegerszegen érettségiztem 1996-ban, és miután végiggondoltam, hogy milyen lehetőségeim lennének itthon, úgy döntöttem, inkább kimegyek Németországba. Először lehúztam két évet egy autóipari beszállítónál, és csak ezután iratkoztam be a pforzheimi egyetemre. Rá kellett jönnöm, hogy diploma nélkül ebben a szakmában sem lehet továbblépni, bármilyen ügyes vagy.

– És hogy kerültél a Porschéhez?

– Szakmai gyakorlatra jelentkeztem hozzájuk, és felvettek. Aztán úgy alakult, hogy a diplomamunkámat is ott csináltam, és onnan már minden simán ment. Miután lediplomáztam, gyakorlatilag azonnal elkezdtem dolgozni a Panamerán.

– Nocsak, a Panamerában is benne van a kezed?

– Mondjuk úgy, hogy 40%-ban az enyém. Egy idősebb kollégával dolgoztunk rajta együtt.

– Aztán szóltak, hogy meg kéne rajzolni az új 911-est?

– Valahogy úgy. A Porsche kicsi, összesen nyolc külső dizájner van a cégnél. Először készül négy terv, abból kettő továbbjut, végül az elnökség dönt, melyik az igazi. Szerencse vagy tehetség, nem tudom - az én tervem nyert.

– Ezek szerint a Porschénél nincs egy Adrian van Hooydonk, aki végigsétál a stúdión, és megmondja a tutit?

– Talán azért is van ez így, mert nálunk egy dizájner legfeljebb osztályvezetői szintre juthat el, így lényegében egymás mellett dolgozunk. A BMW-nél egy sztárdizájner a legfelső vezetőséghez tartozik - egyszerűen más a hierarchia.

– Hogy néz ki egy átlagos munkanapod? Bemész a dolgozóba, fogsz egy ceruzát, és elkezdesz rajzolni?

– Inkább tollal szoktam skiccelni (nevet). A rajzolás nagyon kis részét teszi ki a munkának. Sokat dolgozunk 1:3-as modelleken, aztán amikor eldőlt, merre folytassuk, jön a farigcsálás az 1:1-es agyagmodellen. Ez elég hosszadalmas, még így is, hogy nem mi faragjuk a modellt. Szalagokkal jelöljük meg a vonalakat, azok alapján dolgoznak a srácok: ez lényegében szobrászkodás.

– A szélcsatornának mekkora szerepe van?

– Óriási. A Porschénél sokkal szorosabban együtt dolgozunk a mérnökökkel, mint más autógyáraknál. Máshol például öncélú tanulmányokat is készítenek, aztán valahogy összehozzák a formatervet a műszaki tartalommal. Nálunk rengeteg a fix pont: ha például az első tornyot nézzük, az máris meghatározza, mennyire lehet kilapítani az orrot. Igazából a technikára készítünk héjat, és nem fordítva. Ugyanez igaz az aerodinamikára is. Ha például a szélcsatornában úgy látjuk, hogy előnyösebb lenne egy más ívű első lökhárító, amellyel jobban rá tudjuk vezetni a légáramot a hátsó szárnyra, akkor átrajzoljuk, és kész.

– Mennyi idő alatt készül el nálatok egy új autó, mondjuk ez a 991-es? Máshol három évet szoktak emlegetni...

– Hát, inkább négy, négy és fél év. Ha jól emlékszem, 2006-ban kezdtünk el dolgozni a 991-esen. Először elkezdtük nyújtani a 997-est a hosszabb tengelytáv miatt, de az nem működött. Elölről kellett kezdeni a formatervet, így aztán bármennyire is emlékeztet az elődeire, ennek minden négyzetcentimétere új. Sokak szerint ez a legszebb 911-es. Eddig...

– Tényleg, mit szólsz ahhoz a rosszindulatú feltételezéshez, hogy a dizájnerek eleve megtervezik a fészliftet, amikor kihoznak egy új autót, hogy aztán csak ki kelljen húzni a fiókból?

– Ez nem így van. Amikor kihozunk egy új autót, megpróbáljuk tökéletesre csiszolni a formatervet, hogy egységes, arányos, harmonikus legyen. Éppen ezért a fészlift az egyik legnehezebb feladat egy dizájner számára. Persze mindig látjuk, min lehetne javítani, amikor ott állunk a kész autó előtt, de a frissítésnél nagyon kicsi a szabadság.

– Ha már a szabadságnál tartunk, mennyire érezted kitolásnak, hogy a 911-esnél gyakorlatilag minden adott volt, szinte csak a részletekhez volt szabad hozzányúlni?

– Ez az igazi kihívás, amikor abból a tíz százalékból kell kihozni a maximumot, ami a fix kilencven mellett marad. De nézd meg ezt az új 911-est, szerintem sokkal férfiasabb, mint az előző. Annál a lágyabb vonalak domináltak, én megpróbáltam mindent szélesebbre húzni, mintha vállasabb lenne, és a hátsó lámpák is sokkal karakteresebbek.

– És ez a bogyó az első fényszóró előtt, az is a te műved? A fényszórómosóra gondolok.

– Ja, azt talán az elődről vettük át, mivel jól működik a rendszer. Egy Porschénél mások az elvárások, ennek 250 fölött is rendesen kell üzemelnie - ha nincs ok a változtatásra, nem kísérletezünk.

– Privátban mivel jársz?

– Most éppen egy összkerekes, előző szériás 911-essel.

– Hogyhogy nem a „saját” 911-eseddel?

– Nálunk az ügyfél az első, nem jár mindenki a legújabb Porschével. (Közben pokoli morajlással beáll mellénk egy fekete Panamera GTS.) Hallod, milyen hangja van? Egész héten arra várok, hogy vigyenek egy kört a srácok.

– Akkor nem is tartanálak fel.

Az oldalról ajánljuk

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

5 órája
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38