Győzött a Totalcar népi kezdeményezése
December 1-től félnapos továbbképzés után bárki vezethet legfeljebb százhuszonöt köbcentis robogót, illetve motorkerékpárt, akinek érvényes autós jogosítványa van. A döntés jelentősen megváltoztatja a járművezető-képzést, előnyeit pedig remélhetőleg hamarosan minden közlekedő, autósok és motorosok egyaránt érzékelni fogják.
Idén januárban nagy fába vágta fejszéjét a Totalcar. B125 néven népi kezdeményezést indítottunk, mert szerettük volna elérni, hogy több európai országhoz hasonlóan itthon is vezethessenek a mostani 50 helyett legfeljebb 125 köbcentis motorkerékpárt, illetve robogót, akik már rendelkeznek autós jogosítvánnyal. Annak érdekében, hogy a Parlament napirendre tűzze a kérdést, országos aláírásgyűjtő kampányt hirdettünk, és cikkeinkkel felhívtuk a közvélemény, illetve a politika figyelmét a változás szükségességére.
Ha módosítanák a jogosítványkategóriákat, illetve a járművezető-képzést szabályozó rendeleteket, annak lényegesen több pozitív hozadéka volna, mint amekkora kockázatokat rejtene – írtuk akkor. A Totalcar a kampány ideje alatt rendszeresen foglalkozott a témával, így annak csúcspontján már az ország nyolcszáz pontján gyűjtötték az aláírásokat. Ezúton köszönjük mindenkinek az érdeklődést és a közreműködést.
A szűkre szabott határidő miatt végül a parlamenti vitához szükséges 50 ezer helyett mintegy 40 ezren csatlakoztak a B125 mozgalomhoz, amelynek sikere átalakíthatja Magyarország közlekedését. A csekély, átlagosan 2-4 literes fogyasztású, könnyen vezethető és rendkívül olcsón fenntartható 125 köbcentis robogók, illetve motorkerékpárok széleskörű elterjedésével jelentősen csökkenhetnek a forgalmi dugók, illetve enyhülhetnek a parkolási gondok a nagyvárosokban.
Az akár 90 kilométeres utazósebességre is képes járművek ingázáshoz is tökéletesen megfelelnek, így azoknak is reális lehetőség marad a motorizáció, akiknek a rohamosan növekedő üzemanyagárak, illetve fenntartási költségek miatt az autózás már régóta elérhetetlen vágy.
A B125 ügyét a kampány befejezése után sem temettük. Az aláírásgyűjtés hatására valami megmozdult, a politika a háttérben mégiscsak számításba vette a lehetőséget, és reméltük, előbb-utóbb megszületik a helyes döntés, amely a következő években váratlan lendületet adhat a magyar közlekedéskultúrának.
Szerkesztőségünk a napokban ismét megkereste a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy megtudja, hol tart most a B125 ügye. Hamarosan részletes anyagot közlünk a váratlan döntés hátteréről és következményeiről, ám most eredeti formában közöljük az NFM közleményét, amely így szól:
A szaktárca módosította a közúti járművezetők képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló miniszteri rendeletet, az új előírások 2011. december 1-jével hatályba léptek. Ezek egyikeként a minisztérium az érvényes B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező járművezetők számára egyszerűsített képzési és vizsgáztatási eljárást vezet be az A1 kategóriájú (legfeljebb 125 cm3 hengerűrtartalmú és 11 KW motorteljesítményt meg nem haladó), kétkerekű motorkerékpár vezetéséhez szükséges A1 jogosítvány megszerzéséhez. Az elméleti oktatás kötelező óraszáma ebben az esetben három, a járművezetési gyakorlaté két óra, a képzés tehát akár egyetlen délután alatt is elvégezhető. Ezt követően az elméleti vizsga mellett egy összességében 50 perces járműkezelési és forgalmi vizsgán kell a kismotorral való biztonságos közlekedésre alkalmasságot bizonyítani. Ezzel a megoldással a vizsgázó felfrissítheti ismereteit és igazolhatja vezetéstechnikai jártasságát. Így B kategóriás vezetői engedély birtokában a közlekedésbiztonsági szempontok figyelembe vétele mellett, a korábbinál jelentősen kisebb időigénnyel és költséggel szerezhető meg a kérdéses járműkategóriára szóló jogosítvány.
A rendelet szövegéből látható, hogy a B125 kampány eredeti céljával azonos megoldás született, hiszen az autós jogosítvány megszerzésével még nem jár automatikusan az A1 kategóriás motorkerékpár-vezetői engedély. A jogszabályban előírt, ötórás képzés pontos költségeit ugyan egyelőre nem ismerjük, de mostantól ismét rendszeresen foglalkozunk majd az üggyel, hogy kiderüljön, pontosan milyen feltételek mellett élhetnek majd az autósok az új lehetőséggel.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
