A buszok még durvábbak

2011.11.17. 14:31

Tizenhat év a budapesti tömegközlekedésben használt buszok átlagéletkora. A folyamatos műszaki hibákkal küzdő flotta cseréje 60 milliárdba kerülne, új buszokra nincs pénz, így marad a használt és a füst. Szmogriadó idején is.

A körülöttünk áramló tömeg értetlenkedik a szmogriadó kellős közepén is ráérős sofőr láttán. Egyszer csak zöld zakós kolléga lép mellénk, így már hárman ácsorgunk a lerobbant Ikarus előtt, a Batthyány tér olajtócsákkal vastagon borított flaszterén. Az idősebb sofőr, nevét nem akarja elárulni, de neki is van pár perce a következő indulásig, így magától kezdi sorolni az új, mégis sokszor átkozott Volvo B7R szóló busszal szerzett tapasztalatait. Ez a típus a BKV egyik alvállalkozójánál, a VT Transman Kft-nél jellemző, ennél a cégnél dolgozik a zöld zakós úr is. A Volvók sokkal rosszabbak, mint a régi magyar buszok, ezt így írja le, magyarázza lendületesen, és mivel többször is megismétli mennyibe kerül az egyes alkatrészek, például a nagynyomású adagolórendszer javítása, valahogy hinni kezdek neki.

L.A. BKV sofőr, fél tizenegyekor egy utolsó, igazán mély slukk után a buszmegálló táblára szerelt szemetesbe pöccinti cigarettáját, majd megnyugtat, ráérünk. Legalább húsz perc, míg megérkeznek a vonalszerelők, hogy megpróbálják beindítani kamaszkorú, millió kilométernél is többet futott Ikarus 415-öst, amely már megint lerobbant.

A buszok műszaki hibáin már senki nem lepődik meg a cégnél, mondja nevetve, majd hozzáteszi, ő még nagyon szerencsésnek érezheti magát, hiszen mindig ugyanazzal a busszal dolgozik. A műszaki hibák történetét általában kollégáitól hallja, akik közül többen, naponta többször is kénytelenek szerelőt hívni.

A vén Ik260-as, a csuklós 280-as és az újabb, de szintén ősöreg 415-ös városi buszok egyszerűek, újkorukban biztos jók is voltak, de manapság alig találkozni olyan példánnyal, amely nem futott még jelentősen túl a tervezett élettartamán. Ezen már a motorcserék és egyéb felújítások sem segítenek. A fémek fáradnak, néha az alváz is eltörik, minden rettentően rohad, folytatja. A bkv sofőr szerint persze az egész hozzáállás kérdése. A legjobb, ha ilyenkor az ember arra gondol, úgysem tud semmit csinálni, az legalább az idegrohamtól megmenti.

Indításkor egyszerűen azt mondta, katt, és a rutinos buszvezető ekkor már tudta, nem fog kiállni a végállomásról. A szerelők tizenkét órás műszakban cirkálnak Budapesten egyik lerobbant busztól a másikig, csak akkor hívnak vontatót, ha végképp nem tudnak segíteni a bajon. Fékhiba esetén tilos lábon menni a buszgarázsig, olyankor csak a vontatás jöhet szóba, hoz életszerű példát beszélgetőtársam, és én már tudom, miért látok minden héten legalább egy buszvontatást.

A motorok csattognak, a szerelés hihetetlenül nehézkes, az alkatrészek pedig horribilis pénzbe kerülnek. Ez csak a kisebbik gond. Szemben a BKV-nál használt B7700 csuklós buszokkal, a rövidebb változatok nem Lengyelországban készülnek, hanem itt, Mosonmagyaróváron. Hát olyanok is, szögezi le, és folytatja a beszámolót. Közben látom, hogy ikarusos A már nem is bánja annyira, hogy a roncsderbiben éllovas BKV alkalmazottja. Állítólag a legtöbbször a Magyarországon beszerelt fedélzeti elektronikával van gond. Legalább egy tucat különböző hibaüzenetet ismer a rendszer, de ezek nem mindig jelentenek valódi hibát, többnyire a jelzésért felelős kütyü hibásodik meg. Máskor egyszerűen letilt a rendszer, és akkor se előre, se hátra, jöhet a vontató.

A két sofőr nem nagyon érzi a fene nagy utasforgalom növekedést a szmogriadó idején. Egyetértenek, hogy nem is lehetne sokkal több buszt kivezényelni a garázsból, hiszen már így is kint vannak a még működő példányok. A műszaki hiba olyan meghatározó elem a budapesti tömegközlekedésben, hogy aki akár csak egy hónapig BKV-val közlekedik, biztosan belefut legalább egyszer, fogalmazzák meg közösen.

Elköszönünk, a Volvo kitolat a veszteglő 415-ös mögül, körülöttünk mindenhol fekete matricás, rohadó kasztnis Ikarusok, meg persze a metróból és a villamosmegállóból idehömpölygő, rohanó utasok, akik elnézően szállnak le, ha egy busz valahogy a megállóban ragad, hiszen előbb-utóbb úgyis jön egy következő.

Hogy mennyire siralmas helyzetben várja az újabb szmogriadókat a BKV jelenlegi, ezerháromszáz járműből álló autóbusz flottája, azt Nemes Gábor a Cinkotai Autóbusz szakszervezet elnöke is megerősíti.

A ma közlekedő ősrégi buszpark üzemképessége a szerelők kreativitásán múlik, a balesetek elkerülése pedig a sofőrök lélekjelenlétén. Az alkatrészállomány, illetve az erre költhető keret nagyon szűkös, a régi buszok üzemeltetése pedig nem csak környezetszennyező, de nagyon gazdaságtalan is. Sokszor már menthetetlen darabokból bontják ki a még használható alkatrészeket, így fogy szépen lassan az állomány, és telnek meg roncsokkal a buszgarázsok udvarai.

Nemes Gábor szerint égető szükség volna a járműpark teljes cseréjére. Legalább ezer korszerű autóbusz oldaná meg teljesen a problémát, erre a szakszervezet számítása szerint körülbelül 60 milliárd forintot kellene költenie a BKV-nak. A CINASz elnöke állítja, a fiatalítás nem jelentene azonnali kiadást, hiszen már a több ütemben végrehajtott fiatalítással is jelentősen javítani lehetne a jelenlegi helyzeten, illetve szóba jöhetne akár a lízing is. A megfelelően kiválasztott buszok forgalomba állításával kevesebb lenne a meghibásodásból adódó járatkésés, a karbantartási költségek egy részét is megspórolhatná a cég.

Mint ismeretes, a BKV korábban úgy próbálta javítani buszparkja műszaki állapotát, hogy 2004 és 2006 között vásárolt 150 darab Volvo 7700A típusú városi csuklós buszt. Információink szerint a cég a Volvo szakembereinek javaslata ellenére egy kisebb, hétliteres motorral rendelte meg az új buszokat, így a gázolajfogyasztás teljes terhelés mellett érezhetően meghaladja a régebbi Ikarusokét. A Volvók nehezen bírják a Budapesti útviszonyokat, így például a Thököly út leaszfaltozása előtt állandó meghíbásodásokat okozott a rossz minőségű útburkolat. Erre nem voltak felkészítve a korszerű buszok.

A BKV 2009-ben 32 darab használt Van Hool AG300 típusú busszl enyhítette tovább a tizenhat év átlagéletkorú buszpark gondjait. Ezek a Belgiumból származó buszok a beszerzéskor nyolc évesek voltak, motorjuk Euro II környezetvédelmi osztályba tartozik, átlagos futásteljesítményük pedig meghaladta a háromszázezer kilométert. A cég akkor a gazdasági válsággal magyarázta, hogy nem új hanem máshol már leselejtezett busszal fiatalította járműparkját.

A buszokkal kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a BKV sajtóosztályának is, ahol azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a közelmúltban további 18, nyolc-tízéves, alacsonypadlós Van Hool, illetve 30 Mercedes szólóbuszt vásárolt a cég. A buszok Euro II, illetve Euro III környezetvédelmi besorolásúak, így a legkorszerűbbek a flottában, ennek megfelelően kék környezetvédelmi matricát kapnak majd.

Nemes Gábor emlékeztetett, hogy a BKV zRt. jelenlegi belső eladósodottsága eléri 800 milliárd forintot, de ebben az összes ágazat adóssága szerepel. Szemben a jelenlegi városvezetés terveivel, a CINASz elnöke nem tartja jó döntésnek, hogy bizonyos járatokat alvállalkozók működtetnek, mert az tovább drágítja a rendszer működtetését. Nemes Gábor minden nehézség ellenére mindenkinek ajánlja a tömegközlekedést, mert mint mondja, az minden váratlan helyzet és visszatérő probléma ellenére működik.

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

2 órája
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14