Ne legyenek idegen isteneid előttem!

2011.07.15. 06:33

A Michelin Pilot Performance Days nem más, mint egy lóerőktől duzzadó köntösbe csomagolt, ügyes marketingfogás. A különbség a többi hasonló rendezvényhez képest csupán annyi, hogy a franciák nagy teljesítményű abroncsai tényleg etalonnak számítanak kategóriájukban. A magunkfajtának azonban a körítés mindig jobban ízlik, mint a kaucsuk.

Nem volt ez másképp tavaly sem, akkor Karotta utazott ki Dubajba, hogy álszentül munkának nevezze azt, ami valójában vegytiszta szórakozás és irgalmatlan autózás azokkal az autókkal, melyek egyenként is képesek kiváltani a folyamatos erekciót. Itt pedig van belőlük ötvenegy. Képzelhetik.

Mielőtt azonban elválna a szar a májtól, mindenképpen próbáljuk megérteni, micsoda iszonyatos mágia megfelelő gumiabroncsot gyártani. Ráadásul, ha éppen erről a – nagy teljesítményű – kategóriáról van szó, akkor rengeteg pluszfaktor is felmerül, ami egy Energy Saver esetében nyilván nem.

Ha ügyes PR-cikk író lennék, akkor most mázsás hozsánnázásba kezdhetnék arról, mennyire is kimagasló és csodás dolog a Michelin gumi. Szerencsére zsigerből utálom a sajtótájékoztatók nyilvánvaló csúsztatásait, a franciák viszont vannak olyan dörzsöltek, hogy kifogják a szelet minden kritikus vitorlájából: teljesen független TÜV- és Dekra-tesztekkel bizonyítják igazukat.

Márpedig tudjuk, hogy a táblázat, amit ez a két minősítő cég – végeredményként – magából kiad, az nem hasra ütéssel készült. Nem mennék most bele a részletekbe, önöket megkímélném a kilenc workshop teljes anyagától, de az alapos munkát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy üzletben vásárolt (nem a gyártótól bekért) abroncsokat vizsgálnak, vetésforgóban cserélődő sofőrökkel és autókkal rejtélyes normakódok és még rejtélyesebb műszerek segítségével.

Legnagyobb súllyal azonban mind a mai napig a száraz, ill. nedves felületen mért féktáv és a kezelhetőség esik latba. Előbbi kettő objektív, utóbbi teljességgel szubjektív eredmény a papenburgi tesztpályáról. Vizes féktávon a legjobb és legrosszabb közötti fékútkülönbség 5 méter volt, szárazon 2,5 méter. Pályán mintegy 1,6 másodperccel volt gyorsabb a legjobb abroncs a leggyengébbhez képest.

A Michelin addig korrekt, hogy tényleg csak a legjobbakkal méri össze magát, nem is titkolják, kiket tartanak közvetlen vetélytársnak ezen a területen. Sőt, ha valamelyik tesztben jobban teljesít a másik, azt sem kendőzik el. Idén azonban némi légypiszok került a levesbe, hiszen úgy a TÜV, mint a Dekra eredményei alapján is osztozniuk kellett az első helyen valakivel. Kérdésemre annyit elmondtak, hogy ugyanarról a konkurens abroncsról van szó mindkét esetben, természetesen nem mondhatják meg, melyik az. A háttérben azonban azt suttogják, hogy a Continental SportContact 5P lehet még a befutó. Sosem tudjuk meg.

A sebtében elvégzett vizes teszt mondjuk teljes mértékben mutatta a Pilot Super Sport fölényét a GoodYear Eagle F1-gyel és főleg a Pirelli PZeróval szemben. Átlagban egy méterrel fékezett mindenki rövidebbet a Michelineken, mint a másik kettővel. Nyolcvanról, gongütésre kellett satuzni, és látszott, hogy sokaknak még így sincs fogalmuk a vészfékezésről. Aki jól tiporta a pedált, annak villogtak a vészvillogói.

Talán szarpasszírozásnak tűnhetnek ezek a dolgok, de érdemes szem előtt tartani, hogy az útfelülettel csak és kizárólag a gumik érintkeznek, jellemzően sportcipőnyi területen. És nem csak a 60 lóerős Fabia esetében, hanem az 1200 lóerős Veyronnál is. Ha belegondolnak, mennyire változó körülmények és feltételek között kell üzembiztosnak maradniuk, talán rádöbbennek fontosságukra és kerülik a gagyit.

Amit érdemes tudni a Michelinről

Eddig elképzelni sem tudtam, valójában mekkora óriás is a francia gyártó, tessék, néhány meghökkentő szám.

Alapítva: 1889
Gyárak, üzemek:
70 gyártóüzem 18 országban
Alkalmazottak száma:
111 000, ebből 6000 fejlesztőmérnök három kontinensen (Észak-Amerika, Európa, Ázsia)
2010-es forgalom: 17,9 milliárd euró

Portfólióba tartozó gumimárkák: Michelin, BFGoodrich, Kléber, Uniroyal, Riken, Taurus, Kormoran, Warrior, Pneu Laurent, Recamic, MICHELIN Remix, TCI Tire Centers, Euromaster, TyrePlus

A strapabíróság és tartósság amúgy is egy nagyon fontos szempont, valahogy itt próbálták meg átkötni a verseny-utcai gumik között az agytágítón. Mondjuk elég kemény életük lehetett azoknak az abroncsoknak, melyekkel Benoit Tréluyer – az idei Le Mans-i 24 órás egyik győztes pilótája – 750 kilométert tett meg 3 óra 20 perc alatt, mintegy 225 km/órás átlagsebességgel (tankolásokkal együtt!) úgy, hogy közben vérszomjas Peugeot-k üldözték végig. Ez a táv abszolút rekordnak számít ez eddig, a Michelin 20. Le Mans-győzelmének egyik kulcsa volt. Mellesleg 750 ilyen kilométer 30 000 utcainak felel meg.

Ez mind szép és jó, de a 330 km/óra körüli maximális sebességgel száguldó versenyautóknak mindig megvan a lehetőségük egy új szett abroncsra. Ám mára már nem egy utcai használatra alkalmas autó is képes ekkora – vagy még nagyobb – tempóra. És ott nincs helye hibának.

Persze csodák nincsenek. A Bugatti Veyron Super Sport maximális sebességen 15 perc alatt fogyasztja el a Pilot Sport Pax-ok mintáját. Ehhez szervesen kapcsolódik az a sztori, amikor a Koenigsegg megkereste a Michelint, hogy 429 km/órás maximális sebességhez szállítson le nekik abroncsokat. A franciák figyelmeztették őket, hogy ilyen tempó mellett potom negyedóra alatt kopnak el, de a svédek megnyugtatták őket, hogy nincs baj, mert a teli tank 10 perc alatt kiürül…

Extrém példa, de nagyon hatásos és megjegyezhető, és bár tudom, hogy most önöket is úgy feszítheti az autózás, mint minket ott a sátrakban (miközben beszűrődött a motorok üvöltése), de azért még ejtsünk pár szót arról a két dologról, melyek nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a Michelin sportabroncsai ott legyenek kategóriájuk csúcsán.

Ezek pedig a kettős összetételű technológia (Dual-Compound Technology) és a változó érintkezési felület (Variable Contact Patch). A kettős összetétel előnye, hogy az abroncs jobb és bal fele különböző összetételű gumikeverékből áll, így a kanyarokban nagy terhelést adó külső és a menetirányú tapadást, valamint a vízelvezetést szolgáló belső (kerékagyhoz közelebbi) rész is más-más tulajdonságokkal rendelkezik. A kettő együtt pedig a speciális lamellákkal – melyeknek törővégei átszakítják az egybefüggő, finom vízfilmet, hogy aztán könnyebben elvezethessék oldalra – szinte tökéletes egységet alkot.

Máshogyan nem is megy, hiszen a mikro- és makroegyenetlenségek közül a másodperc törtrésze alatt kell elvezetni a vizet és visszaállítani a száraz állapotot gumi és út között. A változó érintkezési felület, kombinálva az ultraerős Twaron-szálból szőtt övvel, amely biztosítja, hogy a felület soha ne nyúljon (tojásosodás, nagy sebességnél), illetve ne laposodjon (hasasodás, kanyarban), pedig garancia arra, hogy mindig ugyanakkora területen érintkezik majd a gumi és az út.

Tulajdonképpen erről volt szó már a tavalyi teszten is. Hát akkor mire a nagy felhajtás? Joggal kérdezik és joggal kérdeztem magamtól én is, de hamar elmondták, hogy éppen annyit fejlesztettek a gumikon (500 millió euróért, 6000 szakembert dolgoztatva), hogy még mindig a többiek előtt járjanak egy lépéssel.

De most már elég a ködölésből és a számokból, nézzük, mit mutat a gyakorlat. Ha most közlöm önökkel, hogy a Michelin nagy teljesítményű abroncsai közül a slicket, a Pilot Sport Cup+ utcai használatra is jóváhagyott semi-slickjét, a Super Sportot és ezzel azonos kategóriájú, ám speciálisan a Porsche számára készített Pilot Sport PS2-t próbáltuk, akkor már sejthetik, miféle illusztris társaság gyűlt itt össze.

És bizony hullottak a fejek, dőltek a dogmák. Vigyázat, a második oldalon csalódás érheti.

Az oldalról ajánljuk

Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

6 órája
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
  • Közélet

Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4

Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.

március 23., 06:26
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

március 22., 16:04
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében
  • Szerelem

Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész

A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.

március 22., 16:03
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
  • Hírek

Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte

Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.

március 22., 14:23
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Smart #5 - Európa
  • Hírek

Smart #5 - Európa

március 22., 15:59