Slickek, 1200 lóerő, 5100 newtonméter. Kipróbáltuk

2011.04.24. 07:59

Az idősebb úriember ugyanis, aki repedezett, olajos körmei között szorítja a cigarettát Dave Phillips, az Öhlins utazó mérnöke, aki a futóműért felel, a fiatalabbik pedig Jeff Hooper, a hajtásláncszaki. Mindent tudnak az autóról.

Dave igazi, vén rája, a szerelést 19 évesen kezdte John Surtees BRM-jén, immáron 25 éve az Öhlinsnél van, bejárta az egész világot, nincs versenysorozat, ahol ne dolgozott volna. Munkájából kifolyólag mindig oda megy futóművet állítani-csinálni, ahová éppen kell: Forma-1-től Moto GP-ig. Eszméletlen egy figura és igazi sztoriláda. Dolgozott Sennával, Mansellel és Doohannel, Keke Rosberg jóbarátja, 82-es világbajnoki Williamsén már ő volt a futóműves, de a Red Bull csapatnál is sűrűn előfordul, ismer mindenkit és ismerik őt is. E cikk keretei nem engedik meg, hogy minden sztoriját elmeséljem, de jegyzeteltem bőszen, elhihetik, kincs az ilyen ember. (Ja, a Cecotto? Vicces gyerek a Johnny és nagy mókamester, egyszer fogadásból kiütötte a kezemből az eredményjelző táblát a jerezi célegyenesben…)

John Surteest szereti leginkább, az egy igazi úriember – mondja, Mansell viszont autón kívül egy vérbeli tahó, Frank Williams is megmondta, hogy legjobb lenne a versenyig egy szekrénybe zárva tartani. És hogy kit tart a legjobbnak?

– Senna – hangzott a válasz. – Soha, senki nem értett úgy az autóhoz, mint ő. Pontosan tudta mit, meddig és hogyan kell állítani egy autón. Biztos lehettél benne, hogy úgy lesz a jó, egy zseni volt.

Dave a civil életben egy öthengeres Kappa turbóval közlekedik. – Van még otthon kettő, azok kombik – mutat a parkoló felé, ahol tényleg ott áll a jobbkormányos Lancia.

Jeff, a fiatalabbik szaki szintén manchesteri, mint Dave, ő a váltó-kuplung-differenciálmű-fék vonalon mozog és egy 89-es E30 M3 Cecottóval jár csapatni alkalomadtán, de van mellette egy 02-ese is. Érzem, jó társaságba keveredtem. Így tényleg első kézből kapom az infót, teljesen nyílt, őszinte emberek.

Megtudom (főleg Dave mesél), mekkora mázli, hogy ebben a sportágban még sok minden olyan, mint régen. Mivel a versenyzők fluktuációja meglehetősen alacsony, így hosszú-hosszú évekig ugyanazok állnak egymással szemben. A szerelők is elégedettek itt, nincs sok futam, egyszerűbb a technika, mint pl. a Forma-1-ben, így mind a mai napig érezhető a régi összetartás és kollegialitás.

Persze vannak határok, hiszen nyilván nem fogja elmesélni a konkurens csapatoknak (melyeknek szintén dolgozik), milyen beállítással mennek a Renaultnál, de nem is várják el tőle. Ellenben (és ezt a példát ő hozta fel) bármikor segítenek egymásnak, ha arról van szó, hogy idejében nem tudna valaki felállni a rajtrácsra. Volt olyan futam tavaly, amelyik előtt Bösiger véletlenül elsodorta a boxutca kijáratánál a fényrámpát. A kabin bal oldala annyira összetört, hogy félő volt, nem engedik indulni. De a többi csapattól átjöttek segíteni a szerelők így idejében helyrerakták a bódét és Bösiger megnyerte a versenyt. Máskor viszont ők voltak azok, akik egy fél hátsó hidat adtak kölcsön…

Kérdésemre elmondja, hogy a külső tartályos Öhlins-rugóstagok darabja 16 ezer euróba kerül és a kerék dőlésszögét nem változtathatják, ennek ellenére a négy rugótag közel 4 millió beállítási lehetőséget kínál. Szerencsére a 25 év alatt már nagyjából tudja, milyen komponensekből összerakott lengéscsillapító milyen jelleggörbét mutat a próbapadon, így sokkal gyorsabban képes megtalálni a megoldást.

Jefftől megtudom, hogy a hátsó differenciálmű teljesen, 100 százalékosan zárt, ezen kicsit azért megdöbbenek, de Dave szerint nincs más választás, ekkora erőt aszfaltra vinni olyan kicsi felületen, amit a négy hátsó abroncs ad, nagyon nehéz. Ha elmegy a kamion hátulja keresztbe, akkor tudja, hogy nem végzett jó munkát. Ráadásul az 5,5 tonnából 3,5 az első tengelyre kell, hogy jusson, így a féktávokon még nehezebb megőrizni a hátsó kerekek tapadását, de ezt érezni fogom, mondja és nevet.

Meglepő módon a féktárcsa és a betét teljesen szériagyártmányok, a szabályok nem engednek mást. Elöl 430 milliméteres, hűtött tárcsák kétdugattyús nyergekkel, hátul 375-ösök. Hogy mennyit bírnának versenykörülmények között ezek, ha nem hűtenék őket folyamatosan vízzel (ennek a párája látszik minden kanyarban), azt jól illusztrálja a példa, amikor Markus Bösiger elfelejtette bekapcsolni a fékhűtő rendszert (külön szabályozható a fecskendezett mennyiség) és a felvezető kör végén egy hangos pendüléssel leszakadt a fékfelület az agyról. A tárcsa egész verseny alatt csak kalimpált a nyeregben, Bösiger így lett ötödik…

Egy-egy húszperces futam alatt 280 liter vizet használnak el a tartályokból. Naná, hogy sok, de ne felejtsük el, hogy az Opel Corsa szélvédő-méretű hűtőt és az intercoolert is folyamatosan fecskendezik, nem csak a fékeket. Ennek ellenére minden futam után fékeket kell cserélni, ami nem egyszerű munka, de mára már fél óra alatt készen vannak vele, épp idejében a második húszperces futamhoz.

Elmondásuk szerint a váltóval (ez is széria) van a legkevesebb gond. Ez nem annyira meglepő, mint elsőre tűnhet. Igaz ugyan, hogy jóval többet kap, ellenben a kamion nem húz súlyt, rakomány nélkül megy mindig. A 16 sebességi fokozatból kettő-hármat ha használnak egy-egy pályán, többre nincs szükség.

Mivel a motor mintegy 80 százalékban széria alkatrészekből áll, így egy-két hétvége után bizony előfordul, hogy átég egy-egy dugattyútető a soros hathengeresen, a speciális versenyüzemanyag is rátesz egy lapáttal, na és persze a turbó. Nagy átlagban 1200 lóerő körüli a teljesítmény, van ahol több, van, ahol kevesebb, rengeteg tényezőtől függ. Mivel Csehországban meglehetősen sűrű, hideg a levegő, így picivel több is lehet akár, de mindenképpen elegendő.

– Srácok, hány liter levegőt szív be másodpercenként? – kérdem végül tőlük a nyitott üreg felé mutatva.
– Hmm… nem tudjuk, de köbméterben mérik…

Kavarog a fejem az irdatlan számoktól, de a legdöbbenetesebbek kétségkívül az 1,8 G-s oldalgyorsulás és az 1,4 G-s lassulás. Ez iszonyatosan sok, a Bugatti Veyron Super Sport tud jó eséllyel, speciális gumikon 1,4-es oldalgyorsulást, a versenymotorok 1,8-at. Utcai gumikon a Veyron lassul 1,3-at, nagy szerencsével.

Nagyjából képben vannak, mibe készülök éppen bemászni a kis kamerával a kezemben? Vigyázat, ettől a ponttól tovább csak erős idegzetűek olvassanak.

A boxutcában vártam a sor(s)omra és egyáltalán nem voltam nyugodt. Próbáltam elképzelni, milyen lesz, néztem hátulról, ahogy a kijárathoz érve az iszonyú tapadás jóvoltából az egész alváz beleremeg a gyorsulásba, miközben a versenyzők azzal szórakoztak, hogy a sor előtt visszagangolva mindenki arcát beterítsék korommal. A kipufogórendszer teljesen nyitott, de az irdatlan, recsegős alapjárat csak addig hallatszik, amíg el nem kezd tölteni a turbó és szívni a motor.

Attól a pillanattól kezdve csak a gigantikus hajszárítót kapcsolják hol alacsonyabb, hol magasabb sebességi fokozatra. A tempó már kívülről nézve is döbbenetes, főleg azért, mert egy alapvetően egyáltalán nem versenyzésre készült dolog mozog így és ennyire gyorsan. Begurul Oestreich, én jövök. A lángost taposó, tátott szájú kisfiú most álló farokkal mászik fel a versenykamionba.

Éppen csak rögzíteni tudom a kis kamerát a duct tape-pel, máris lehúznak az ülésbe, a hátam mögött pedig irdatlan robajjal beindul az apokaliptikus gépezet. Nem látom, mi van közvetlenül az autó előtt, olyan 4-5 méterrel nézek magunk elé. Magasan ülök, mellettem Marcus mélyen az ülésében. Koncentrál, egyik keze a váltón, kapcsolja a vizet, Jézusom, mi lesz itt?

Jobbról eltűnik a garázssor, majd hirtelen felsüvít a tarkómnál a világ legnagyobb hajszárítója és tudom, hogy most bedarál és megöl. Aztán hirtelen megjelenik King-Kong, hogy hátulról megmarkolva kitépje a gerincem, keresztül az üléstámlán és kidobja a gumicsíkos aszfaltra, mert nem kell már az nekem. Már csak azért sem, mert helyére azonnal betódulnak a beleim, a gyomrom és az összes belső szervem, valószínűleg káromkodnék is egy cifrát, de torz arccal annyira nem megy. Ekkor egyszerűen csak lefosom a bokám és a kamerát tartó ragasztószalag elenged...

Az első jobbkanyar után, melyben az említett szervek papírvékonyságúra nyomták össze a bal tüdőmet – ezért alig kapok levegőt –, öklendezni kezdek, de gond egy szál se, mert az első combos féktávon róka úr beköszön, innentől kezdve pedig nincs baj: boldogan tapicskolok saját mocskomban haldokolva és üvöltök, hogy még, még, még! Obszcén, mocskos, perverz gépszerelem.

Természetesen nem történt semmi baj, de ilyen érzés nagyjából, semmihez sem hasonlítható, hiszen a ránk ható erők teljesen más térben találnak minket, mint egy túra- vagy formaautóban ülve. Az egész monstrum eközben hihetetlenül könnyednek hat odabentről, a speciális, nagynyomású szervópumpának és a hipergyors kormány-áttételnek köszönhetően ugyanolyan apróak a kormánymozdulatok, mint bármilyen más pályaautóban.

A gyorsulás és lassulás azonban embertelen, ahogy teljesen valószerűtlen a kamion mozgása is. Ráröppen a rázókőre, kicsit a fűre, majd hopp, keresztben vissza az aszfaltra, minden útfelület-változást ezerszer felerősítve érzünk, az egész hodály teljesen úgy viselkedik, mint bármelyik versenyautó. A pálya nagyon szűknek tűnik, a célegyenesre rákanyarodva pedig szinte azonnal elérjük a 160-as tempót, a végéig még nézelődni is marad időnk, egészen addig, amíg megint nem veszünk egy olyan láthatatlan féktávot, hogy mi már szinte a kanyarban, a kerekek azonban még előtte állnak.

És közben csak tépked a gorilla, fújtat a hajszárító és minden további nélkül elhisszük, hogy a francia bemutató alkalmával a sebességlimiter nélküli kamion súlyos másodperceket vert rá a középmotoros Mégane Trophyra LeMansban. Volt szerencsém ahhoz is… de az csak szimplán gyors volt. A versenykamion még nagy is hozzá. És egyáltalán nem vicces, durvább bárminél, amiben eddig ültem. Nagyon-nagy mészárszék. Most már tényleg csak a ralikrossz maradt.

Versenykamion

És a remény, hogy egyszer talán újra láthatja majd a fiam élőben ezeket a nem e világi gépeket a Hungaroringen, mint én anno ’87-ben, a tejfölös Senna-pólóban. Mert érdemes, elhihetik. Ámen.

Nincs még vége, interjú a pilótával a Belsőség-posztban.

Az oldalról ajánljuk

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

6 perce
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49