Válság volt, persze, tönkrement a szegmens, tudjuk. A Chevrolet-nek vagy a Fiatnak sem megy túl jól mostanság, mégis, mindezek ellenére olyan, mintha a Suzuki szánt szándékkal nem akarna teljesíteni. Vagy csak a magyar piac nem érdekli őket különösebben.
A válság okát nagyjából mindenki ismeri: a bankok hitelt adtak minden embernek, akinek két füle volt. Versenyeztek egymással, egyre kedvezőbb feltételeket teremtettek a hiteleseknek, de még így is dübörgött a biznisz, hiszen a hitelek java jelzáloghitel volt, így ha az adós fizetésképtelenné vált, csak elvették, majd eladták az ingatlanját, ezzel meg is oldották a problémát.
Aztán 2008-ban a Lehman Brothers bedőlésével – Soros György szerint – a második világháború óta legmegrázóbb jelzáloghitel-válság vette kezdetét Amerikában és villámgyorsan söpört végig a világon, egész nemzetgazdaságokat rántva magával. Az események alapvetően és végletesen megváltoztatták a bankok hitelezési gyakorlatát és kiszárították a hitelpiacot.
A sérülékeny, súlyos költségvetési és fizetési mérleghiánnyal küzdő magyar gazdaságra fokozott erővel csapott le a hitelválság, nem euróövezeti tag lévén a jelentős devizaleértékelődést is magával hozva. Ez azért volt nagyon nagy baj, mert a hazai lakosság a magasabb forintkamatok elől menekülve döntően külföldi pénzben, főleg svájci frankban adósodott el. Az árfolyam elszabadulásával a 145 forintos frank egyszeriben 180-190-200 forintra ugrott, így a forintban kifejezett adósságok és havi törlesztőrészletek drámai módon és rettentő gyorsasággal növekedtek.
Miután az autóvásárlásban is a deviza alapú hitelezés vált uralkodóvá, a tartozások árfolyamváltozás miatti súlyos megnövekedése megoldhatatlan helyzetet teremtett nagyon sok adós számára: a havi törlesztőrészletek nagy tömegek számára lettek vállalhatatlanok, ráadásul a hitel fedezetét jelentő autók értéke egyre jobban elmaradt a fennálló tartozástól. Mindezek okán az autó eladása, kisebbre/olcsóbbra cserélése sem jöhetett szóba. A hitelesek 8–10 évre bebetonozódtak korábbi szerzeményeikbe, ezzel pedig befagyott az autópiacot éltető használtautó-beszámítási lehetőség.
A Suzuki és a válság
Mielőtt elkezdünk foglalkozni azzal, pontosan milyen hatással volt a válság a Suzukira, nézzük meg, hogyan nézett ki a magyar piac régen és most. A Suzuki mindig is borzalmasan erős volt, irreálisan nagy szeletet hasított ki a közös tortából. Már a kilencvenes években övé volt a piac 20 százaléka – 25,4 volt a csúcs 1999-ben –, és ezt a csontot nem is eresztette el 2008-ig, csak pár százalékos megingásai voltak.
A piac eloszlása persze abszurd volt, fejlettebb társadalmakban a 20%-os részesedés példátlan, általában 4-5 gyártó van a csúcson 10-10%-kal, őket követik a többiek. Magyarországon a szocializmust követően elég lassan állt be a piac, hiszen 2001-ben még a Suzukinak 19,4, de az Opelnek is 15,3%-a volt, sőt, még 2008-ban is a Mi Gyártónk uralta az eladások 16,2%-át. (Tavaly a Ford vitte a pálmát 11,84%-kal, az Opelnek 10,81, a Skodának 10,1, a Volkswagennek pedig 9,82 jutott.) De a válság keresztbe tett a Suzukinak. Bár erre vonatkozó pontos adat nincsen, becslések szerint nagyjából vásárlóik 80%-át veszítették el a hitelmizéria miatt.
Felmerül a kérdés, ha a válság megölte a hitelezősdit és a Suzuki ezért veszítette el a vevői javát, akkor hol hibáztak? Több ponton is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
