A Peugeot jóvoltából idén nyáron kijutottam a Le Mans-i 24 órás versenyre, melyről – kötelességemnek eleget téve – tudósítottam is. Munkának elég kemény, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem élveztem minden percét. Azonban a nagy összefoglaló elmaradt. Egészen mostanáig.
Legutóbbi Belsőség-találkozónkon szándékomban állt megmutatni a kisfilmet az egybegyűlteknek, de szerencsére Csikós sztorizása elvitte az időt, így a végén nem kellett kínos pillanatokat megélni a netbookkal, amelyik vért izzadva sem bírta érdemben lejátszani. Így nem maradt más hátra, mint előre, íme, itt van, bár egypár dolgot kiegészítésképpen azért leírnék, még mielőtt leszedálják magukat, családtagjaikat, kisállataikat.
Erősen megvágott formában szinte kiadja az egy óra-egy perc egyenletet. Természetesen a 24 órás verseny számomra már jóval korábban elkezdődött, hiszen korán reggel indultunk a helyszínre, így 30+ órát kellett talpon lenni. Persze, joggal mondhatják, hogy szundítani bármikor lehetett volna, de ez teljességgel kizárt volt.
Mert Le Mans éjszaka csodálatos, semmihez sem hasonlítható, és a sötétség, mint maga a fekete varázslat, úgy telepszik rá az emberre. Az óriási zsivaj teljesen elhalkul, a folyamatosan dajdajozó, csontrészeg britek és németek szó szerint megmerevednek és nem hallatszik semmi más, csak a motorok hangja.
Mint megannyi vuvuzela, úgy zümmögnek hol halkan, hol egyre erősödve, hogy aztán a másodperc törtrészéig a fényszórók vakító robbanása mellett bömbölve villanjanak egyet mellettünk… és mivel a pálya majd' 14 kilométer hosszú, így ilyenkor könnyen találunk olyan helyet, ahol teljesen egyedül lehetünk. Mint mondjuk a Hunaudiéres-birtokon, a Mulsanne-egyenes mellett.
Ez nem más, mint egy teljes mértékben magántulajdonban lévő telek egy emeletes házzal, kiskapuval, falnak támasztott gereblyével, kistraktorral és Citroen AX-szel. Az emeleten világosság, itthon vannak, ki tudja, tán a versenyt nézik éppen. Valójában ehhez csak le kéne nézniük az ablakból, hiszen a ház alig 5-6 méterre áll a szalagkorláttól. Ja, igen, ezek az emberek itt laknak, innen járnak dolgozni és a verseny idejére kinyitják a kertkaput, hogy a nézőket behozhassa a kisbusz, hadd nézelődjenek, elvégre ez a pálya leggyorsabb része, egyenesen a sikán mellett. Gondolom, kapnak érte némi anyagi kompenzációt, de akkor is…
Napközben elég sok ember megfordult itt, de este, miután az utolsó busz is elment, kihalt minden. Teljesen egyedi érzés volt ott bóklászni valakinek a kertjében, megnézni a veteményest, a szakadt kis Citroent (gondolom üsd-vágd autónak használták), mindezt úgy, hogy senki nem szólt rám, ahogy ott mászkáltam Nikonnal a kézben. Ja, és a versenyhétvége alatt senki nem vitt el onnan semmit.
Ez a legjobb hely. Ahogy a fotonok, messze megelőzve a hangot, végigszáguldanak a palánkon, és a színükből már sejthetjük, hogy sárga esetén valamelyik recsegő GT-kategóriás autó érkezik, ha fehéren világít, akkor vadászgépszerű Aston Martin vagy dörmögő dízel.
Kimaradtak dolgok, naná. Kimaradt, ahogy eleinte jókedvűen meghallgattam a La Marseillaise-t, vártam a Nagy Átfutást. Aztán meghallgattam az olasz himnuszt, a spanyolt, a németet… hmmm… kicsit furcsálltam, de kibírom, nem akarok lemaradni a pillanatról. Mozifilmekben ilyenkor szokták kiírni, hogy: …egy órával később…
Egy órával és mintegy 46 himnusszal később, valahol a szlovák (ill. Bartók) környékén döbbentem rá, hogy minden részt vevő országét eljátsszák. Teljesen elzsibbadtam, mire nyújtott kézben tartva a kamerát, a másikban a fényképezőgépet, a végére értünk. Kimaradt valami a pezsgőlocsolós sztoriból, ahogy az is, hogy a rafinált Stirling Moss már egyes sebességi fokozatban hagyatta ott mechanikusaival az autót, így csak ráindítózott és be is mozdult elsőként.
Nem fárasztom tovább önöket, itt a kisfilm, fogadják szeretettel. És ha lehet, Le Mans-ban egyedül bóklásszanak. Úgy az igazi.
Bónuszként pedig fogadják el az előfutam rövid részletét, melyben az utóbbi 20-25 év legmenőbb Le Mans-prototípusait láthattuk versenytempóban. Dízel nélkül.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
