Ehhez még nem nőttünk fel!
Az érdi turbó-körforgalomról szóló írás után rengeteg levél érkezett, a legtöbbje "Ez semmi, írd meg a szegedi/győri/siófoki körforgalmat, az sokkal jobb/rosszabb/érdekesebb/betegebb, mint az érdi!" tartalommal. Azt nem vállalom fel, hogy egy efféle sorozat kedvéért körbeutazzam az érdekesebb helyszíneket, ám Pistánk somorjai esküvőjéről hazafelé - ha már útba esett - egy rövid pihenőt tartottunk az Autófília különítményével, hogy megkóstolhassuk a győri jelzőlámpás megoldást.
Nem nagyon értettem, mi lehet érdekes benne. OK, körforgalom, sok sáv, lámpa, széles utak, több sávos rá- és levezető utak. Ráadásul 2006-ban adták át, azóta nyilván minden arra járó megtanulta, hogyan használja.
Amikor az Árkád tetőparkolójának sarkából megnéztük, ez az érzés csak erősödött. Logikus, áttekinthető, eltéveszthetetlen, ennek működnie kell.
A csomópont az 1. és 14. számú főutak találkozásánál épült, a Sopron-Budapest és a Vámosszabadi-Fehérvár útvonalak találkozásában. Az említett irányok teljes forgalmát azonban nem érinti, hiszen előbbi jelentős részét a Győrt elkerülő M1 viszi el, a maradék pedig a körforgalmat nem érintő felüljárón halad.
A körforgalom melletti pláza azonban vonz bőven látogatót, akinek többsége nem gyalog érkezik. Ez a határátkelőhely forgalmával és a helyi közlekedéssel együtt jelentős terhelést jelent. Így a körforgalom eleve soksávosra épült, és a nagyközönség teljes összezavarására jelzőlámpákat is kapott.
Ja, és minden ágára zebrát. Újabb lámpákkal.
A tervezők minden jóindulata ellenére a megoldás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Hiába a klasszikus lámpás csomópontokhoz hasonlóan időzített irányonkénti lámpaváltás, hiába a nagy áteresztőképesség, még a minden ágról részben elválasztott jobbra kanyarodó sáv is, az itt előforduló kisebb-nagyobb balesetek száma a 2006-os átadás óta nem csökkent igazán.
Rövid ottlétünk idején szinte azonnal kiderült, hogy a hiba az emberi tényezőben van. Hiába a jól látható előjelző tábla, a kiválóan követhető útburkolati jelek, ha az autósok ezekkel egyáltalán nem foglalkoznak. Pedig - az érdihez hasonlóan - itt sem lehetne nagyot hibázni. Ha az előjelző tábla szerinti besorolást elrontjuk, vagy útközben meggondoljuk magunkat, egyetlen tennivalónk akad: egy sávval besorolni és tovább menni, esetleg még egy kört. Tessék csak megnézni, ezzel bármilyen hiba korrigálható.
A gond tehát az, hogy az erre közlekedő autósok jelentős része egyszerűen nem tartja magát a KRESZ alapvető szabályaihoz. Hogy azért, mert laza, vagy mert fogalma sincs róla, voltaképpen teljesen mindegy. A tudatlanság és a nemtörődömség külön-külön is veszélyes, együtt azonban a tökéletesen bolondbiztos rendszert is áttörik. Sajnos a magyar közlekedési morál ellen a záróvonal kevés, lassan tényleg csak a gömbsüveg és a betonfal marad. Túlzok? Nem hiszem. Vajon az M0 kétirányú forgalmát miért is kellett betonfallal elválasztani? Naugye!
Magyar vagyol?
Magyar közlekedési morálról beszéltem? Bocsánat. Felelőtlenül fogalmaztam, egyelőre nem tisztáztuk ugyanis, hogy a hozzáállás az állampolgárságtól, vagy a vallott nemzetiségtől függ. Azt olvastam ugyanis, hogy a helyi rendőrök szerint az itt bekövetkezett balesetek nagyjából egyharmadában szlovákiai magyar ütközik szlovákiai magyarral.
Mik az alapvető gondok? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
