Csomó érdekességet lát ebben a cikkben: Ferrari F40, Itala, Silver Ghost, Outspan Orange, semennyit se ment Kacsa, Phantom VI
Lord Edward Montagu szerencsés fickó. Nem elég, hogy lord, és ebből fakadóan Dél-Anglia jó része az ő tulajdona, ráadásul alanyi autóbuzi családban nőtt fel. Annyira, hogy az itt látható autó a kertben felállított múzeumban van, bármikor megcsodálhatja.
De ne szaladjunk ennyire előre. Kötelességünknek eleget téve ellátogattunk Angliába, hogy az életünk árán is vénán szúrjuk az olvasókat a motorizáció születéséről szóló információkkal. Eltöltöttünk két csodálatos napot Goodwoodban, vezettünk Bristolt, kipróbáltuk az Ariel Atomot, véletlenül aludtunk a Hiltonban, és megkaptuk a Világ Legkevesebbet Futott Bérautóját, az Astrát. Vauxhall Astrát. Normális ember ennyi kaland után hazaindult volna, mert az eddigiek is feldolgozhatatlanul sok élményt adtak – gyakorlatilag még mindig sokkosak vagyunk. Szóval rendes ember ilyenkor elment volna haza, de mi nem adtuk fel, hanem egy újabb egész-nap-nem-eszünk és lerohad-a-lábunk napot töltöttünk a dél-angliai sztrádákon és körforgalmakban, csak hogy megnézzük a világ – szerintünk – legjobb autómúzeumát a Montagu család kertjében, Beaulieuban (Ejsd: bjúli). Ja, Csikós csokit csent a kantinból.
Húsz mérföldre van az első. Onnan követed a barna táblákat, át a körforgalmak és autópályák sűrű hálójában, és végül behajtasz egy kertkapun. Elolvasod, hogy óvatosan az állatokkal, szokva vannak a kocsikhoz, de azért mégis. Szóval elkocsikázol pár mérföldet kecskék, birkák és lovak között – gyakorlatilag Montagu gróf kertjében. Nem hiszed, hogy jó helyre érkeztél, visszafordulnál, Csikós is egyre bizonytalanabb, és akkor meglátod ezt:
És akkor beugrik ez.
Ja, hogy akkor mégis jó helyen járunk? Lesz itt csomó érdekes cucc a múltból! Istenem, mióta szeretnék eljönni ide. De arra, ami ténylegesen látható és tapintható, nem voltam felkészülve. Meg sem kísérlem a múzeumban látható tárgyakat egyesével bemutatni, némelyik önállóan is megtölt egy-két könyvespolcnyi könyvet, nem még az egész egyben. Szóval ez kedvcsináló, így kell olvasni.
Térjünk vissza a Lordhoz, mármint Johnhoz, a mostani Edward édesapjához, aki nem volt más, mint a második Lord Montagu of Beaulieu (1866-1929). Szép név, de nem ettől érdekes az ember, hanem amit az autózásért tett. Versenyzett, és erre a célra építtetett kocsit magának: ma Mergának mondanánk. Kiharcolta, hogy a sebességkorlátozást emeljék fel 12-ről legalább 20 mérföldre. Sokat tett, hogy legyenek nagy sebességű autópályák, kész tervei voltak, bár az első angliai sztráda csak 1958-ban – jóval halála után – készült el. Az ő titkárnője volt Eleanor Thornton. Ő attól érdekes, hogy Thornton kisasszony állt modellt a Rolls-Royce-nak a Spirit of Ecstasyhoz. A lord volt azon kevesek egyike, akik a saját gyászjelentésüket olvashatták a The Times-ban, ugyanis többnapos lebombázós hajótörést is túlélt, Indiába menet, ahol katonaként szolgált.
Fia, Edward (Harmadik Lord Montagu of Beaulieu) tehát a fentiek ismeretében kijelenthető: benzinvérű. Ő kezdte a kiállítást három szerény járművel: 1899-es Daimler, 1895-ös Leon Bolee Tricar és 1898-as Benz. Az egyik kiadványában a képaláírásban úgy emlékszik vissza ezekre az időkre, hogy az egész terem benzinszagú lett a három őslénytől. Ugyanitt van egy kép, ahol őlordsága a saját tulajdon kezével csutakolja a hajópadlót a megnyitó előtt, ami már a bővített kiállítás és új múzeum megnyitója: 1959 április 5. Ekkorra a házi kendácskiállításbol Montagu Motor Museum lett. A gyűjtemény nőttön-nőtt, a támogatók is szaporodtak, a Brit Autógyárak Szövetsége is így került itt képbe. 1972-re akkorára nőttek, hogy egy szép nyári napon (július 4.) megkapták lényegében mindenki támogatását és a National Motor Museum címet (Nemzeti Autómúzeum). Lelkesítő mi?
Ezt az intézményt ne úgy tessék elképzelni, mint az itthoni Közlekedési Múzeumot, ahol a fő attrakció egy láncszem a lebombázott Lánc-hídból. Meg egy Mávautos sapka, esetleg pár rozsdás felni valami Pobjedáról. Nem.
Itt magasvasút viszi körbe a látogatót – az épületen belül is, de csak ha el tetszett unni a veterán buszt, ezt itt ni.
A belépő teremben – akarom mondani előszobában – a Jaguar Jamboree nevű kiállítás kapott helyet, biztosan nem tetszenek kitalálni, Jaguárokról szól. Három fontos dolog van, az egyik egy Swallow-kasztnis Austin. Ez egészen a gyökerekig megy vissza, ugyanis ez a Jaguar kettővel ezelőtti neve. Először oldalkocsikat gyártottak motorokhoz, majd jöttek a kasztnikészítős évek. Innen származik ez az Austin is, aminek külön érdekessége, hogy első gazdás, nem restaurált. Ilyen maradt. Ekkor SS lett a cég neve (Swallow Sidecar), amit a második világháborút követően – nem meglepő – megváltoztattak: ismét Jaguar lett.
A másik számomra érdekes cucc az XJ220-as volt, eddig sosem láttam élőben, most meg igen. Nagy, széles, lapos, álltában is gyorsnak néz ki, de a kapitalizmus betett neki. Összesen 280 darab talált gazdára, de nem a V12-vel – ami az eredeti prototípusban szerepelt –, hanem turbós V6-tal. A harmadik Nick Mason (Pink Floyd) tulajdonában áll, és egy D-type Le Mans-ban indult változata, egy a valaha készült 48-ból.
Bemegyünk. Zokogunk. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
