A csomagok gyorsan beszórva a kocsiba. Mindegy hogyan, csak beférjen.
Így is lehet, de nagyon nem ajánlott, mert a következmények elég súlyosak lehetnek. Most nézzük meg, hogy a másodperc ezredrészére lassítva, azaz milliszekundumos bontásban, hogy mit történik a nem megfelelően rögzített csomagokkal az ütközés során.
Idő | ||
---|---|---|
50-100 ms | ![]() |
![]() |
A partisátor garnitúra nagyjából 50 ms-nál "száll fel", azaz kezd el mozogni, 100 ms-nál pedig már "landol", egész konkrétan az első szélvédőnek csapódik. | ||
140-200 ms | ![]() |
![]() ![]() |
A sátor-garitúra átszakítja, betöri a szélvédőt, az üdítősrekesz előrevágódik, neki a tetőnek. Az üdítős vagy ásványvizes üvegek egy rész összetörik, szilánkjaik szétszóródnak az utastérben. | ||
330 ms | ![]() |
|
Az üdítősrekesz sarka is betöri az autó szélvédőjét. Majdnem az összes üdítősüveg széttörik. Az egyik ülőpad és a napernyő teljesen kirepül a kocsiból. Az asztal és a másik ülőpad megakadnak az üdítősrekeszben, így egyelőre megállnak a pókhálósra tört szélvédőben. | ||
244 ms |
![]() |
|
Miután a söröshordó a hátsó ülőlap egyharmadát közel 45 fokban oldalirányba elhajlította, a gázpalack is nekicsapódik a vezetőülésnek, majd a hátsó utas hasát és mellkasát találja el - elég keményen. |
||
Végső helyzet | ![]() |
Az autókon is volna mit javítani
Nem minden autóban találhatók meg a megfelelő eszközök a csomagok elég hatékony rögzítéséhez. Az ADAC szakemberei szerint a következők lennének minimálisan elvárhatók:
- Kellő számú és elég feltűnően megjelölt rögzítőfül kéne a csomagtartókba
- A kezelési útmutatóba konkrét példákkal illusztrált rögzítési tanácsokat, tippeket kéne írni
- Szintén a kezelési útmutatónak kéne felhívni a figyelmet a csomagszállítás veszélyeire, és az autó alkatrészeinek terhelhetőségi határaira. A rögzítőfülek, illetve a kocsi üléseinek háttámlái adott, konkrét tömegnél nagyobb terhelést ugyanis nem viselnek el.
És végül lássuk a legfontosabbat: mi a teendő, hogy a csomag alacsonyan repkedését elkerüljük, hogyan lehet a biztonságos szállításhoz rögzíteni, mondjuk a kerti parti tartozékait.
Nem kevés cucc kell egy ilyen bulihoz, íme egy példa arra, hogyan kell őket biztonságosan elhelyezni. Jól látható, hogy a hordó az utas lábterébe került.
És most bekapcsoljuk az öveket - nem csak a vezető és utasa, de a csomagok számára is. A kerti asztal kitűnően rögzíthető a hárompontos automata biztonsági övvel.
Az utasülés mögé egy oda illő méretű védőlemezt (fafurnér tökéletesen megfelel) helyeztek el. Szükség esetén ez a lap nagy felületre osztja el a háttámlát érő erőhatásokat, megakadályozza a támla átszakadását.
Most vetik be a spanifereket, így rögzítik az ülőpadokat és az asztalt először hosszirányban. Természetesen ehhez rögzítőfülekre van szükség.
A hosszirány után jön az asztal és a padok keresztirányú lekötözése.
Utoljára maradt az üdítősrekesz, amit keresztirányba, közvetlenül a háttámlához tesznek be, egy fedlappal borítják be és lekötözik.
A kocsiból hátrafelé kilógó tárgyakat 30 x 30 centis, piros színű táblával jelölni kell, és ha nem lehet lecsukni a csomagtérajtót, akkor azt is ki kell kötözni, mondjuk a vonószemhez spaniferezve. Ügyelni kell arra is, hogy a rendszámtábla látható maradjon.
Persze nem mindig grilltartozékokat, kerti parti kellékeket szállít az ember, ezért az ADAC szakemerei összegyűjtöttek tíz általános tippet a csomagszállításhoz. Ha megfogadjuk őket, akkor az egyszerű csomagból nem lesz repkedő gyilkos.
- A különböző tárgyakat soha ne tegyük szabadon a csomagtér közepére, inkább rögtön a háttámla mögé.
- A lehetőségekhez képest használjuk a biztonsági öveket is rögzítésre.
- Ha van a kocsiban, akkor a rögzítőfüleket is vegyük igénybe. Mindig tartsunk az autóban rögzítő köteleket, spanifereket, hiszen a bevásárlások gyakran spontán jönnek.
- Ügyeljünk a csomagok tömegére is: lehetőleg a nehéz cuccokat tegyük alulra és igyekezzünk elkerülni, hogy közvetlenül az utasok mögé 25 kilós vagy ennél nehezebb tárgyak kerüljenek.
- A terhelésnek megfelelően állítsuk be a guminyomást.
- Semmiképp se terheljük túl az autót - inkább forduljunk kettőt.
- Különösen nehéz tárgyakat az első utas lábterében helyezzünk el - feltéve, hogy oda nem ül senki.
- A kosarakat vagy üdítős rekeszeket, tehát a felül nyitott tartókat takarjuk be.
- Ne sajnáljuk az időt a rakomány rögzítésére.
- Ha nem tudjuk rendesen rögzíteni a cuccokat - mondjuk a lapra szerelt bútorokat -, kérjünk inkább profi házhoz szállítást.
Véleményét mondja el blogposztunkban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
