Gyorsan hajigáljunk be mindent, a lényeg, hogy beférjünk: aki így pakolja be a grillparti tartozékait, az könnyen pórul járhat. 50 km/órás ütközés következtében elszabaduló csomagok a saját súlyuk 40-szeresével csapódnak az utasoknak.
500 liter sör a fedélzeten, ráadásul egy személyautóban és nem a serfőzde tartálykocsijában. Lehetetlen? Egyáltalán nem, viszont nem is lesz belőle vidám elhajlás. Inkább arról van szó, hogy egy átlagos, 10 literes partihordó egy 50 km/órás ütközés során a saját tehetetlenségének 40-szeresével vágodik előre az utastérben. Horrorfilm, nem kedélyes családi kerti parti.
Könnyű elképzelni milyen veszélyeket rejtenek magukban vészfékezésnél vagy ütközésnél a nehéz, éles és hegyes tárgyak az utasokra nézve. Vagy inkább mondjak konkrét példákat? A kicsi, 10 literes, de saját hűtős söröshordó, amelynek tömege mindössze 25 kilogramm, egy tonnásra hízik (valójában 10 000 Newtonos erővel csapódik be), egy egyébként ártalmatlan városi balesetnél. A kerti pad és asztal még ennél is nagyobb erővel csapódik be, de még az amúgy észrevehetetlen üdítősrekesz is fél tonnásat üt.
Az ADAC szakemberei 40-szeres szorzóval számoltak - az 50 km/órás csattanásnál a saját tömegük 40-szeresének megfelelő erővel repülnek előre a tárgyak. Ennek pontos értéke a röppálya hosszától is függ, de az biztos, hogy ez a szám egy elég jó közelítés.
A becsapódás ereje mellett az is lényeges szempont, hogy merre repkednek és hol landolnak a súlyos tárgyak a kocsi utasterében. Először találomra, rendszertelenül hajigálták be a felszerelést a VW Golf IV Variant tesztautó utas- és csomagterébe - úgy, ahogy többnyire mindenki szokta. Aztán ennél a tesztnél a söröshordó 1000 kilós pofonja közvetlenül a sofőr és az utas vállán landolt. A üdítősrekesz, a benne lévő üvegek összetörése miatt szilánkeső kíséretében csapódik először a kocsi tetejének, majd az első szélvédőnek.
Az egyik kerti pad és a hozzá tartozó asztal torpedóként süvít előre és nagyjából olyan kárt is okoz, mintha egy atomtengeralattjáró lőtte volna ki. Egész a kocsi orráig, a hűtőmaszkig jutnak, de a másik pad és a napernyő még ennél is nagyobb utat jár be. Az ADAC szakemberei a csattanás után a törésteszt laboratórium egyik hátsó sarkában szedik őket össze. Egy valóságos karambolban tehát nem csak a cuccolós autó, hanem a másik fél utasai is jelentős sérülésveszélynek van kitéve. Nem a rádiójából bömbölő német lakodalmas zene az egyetlen ok, amiért érdemes messzire elkerülni a grillsütögetős buliba igyekvő német autókat.
Az a kisebbik baj, hogy egy ilyen karambol után a kerti partinak lőttek. Nagyobb gond, hogy súlyos, életveszélyes sérülésekkel járhat egy hasonló baleset. Nincs más megoldás, mint biztonságosan rögzíteni a rakományt - és ez egy nagyobb barkács- vagy bútorboltbéli bevásárlásra esetleg az épp aktuális költözés cuccaira is vonatkozik. Maga a rögzítés egyébként nem nagy ügy, nem különösebben elvont tudomány. Kell hozzá egy kis idő, józan ész, spaniferek és egy kis elméleti tudás, hogy mit hogyan csináljunk.
Így teszteltek
Egy népszerű családi autó, egy VW Golf IV Variant csupasz karosszériáját használták a vizsgálatokhoz. Ezt rögzítették a törésteszt laboratórium hordozó kocsiján, felgyorsították 50 km/órás sebességre, majd olyan hirtelen állították meg, ami egy frontális ütközés lassulását szimulálja. A próbát elvégezték rendszertelenül bedobált és szakszerűen rögzített rakománnyal is.
Az alábbi táblázat második oszlopa azt mutatja, hogy az egyes csomagoknak mennyi volt az "ütközési tömege", azaz mekkora mozgási energiával csapódtak be az ütközés után. Ennek meghatározásához az ADAC szakemberei a nehézségi gyorsulás (g) 40-szeresével számoltak.
A rakomány a következő tárgyakból állt
Tárgy | Saját tömeg | Ütközési tömeg (40 g) |
---|---|---|
Partisátor garnitúra | 45 kg | 1800 kg |
Beépített hűtős sörös hordó (10 l) | 25 kg | 1000 kg |
Üveges üdítős rekesz | 18 kg | 720 kg |
Gázpalack | 6 kg | 240 kg |
Grill és alkatrészei | 5 kg | 200 kg |
Hordozható rádiósmagnó | 3 kg | 120 kg |
Napernyő | 3 kg | 120 kg |
A következő oldalon jön a tesztek konkrét összehasonlítása és tippek a biztonságos csomagrögzítéshez. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
