Gyorsan hajigáljunk be mindent, a lényeg, hogy beférjünk: aki így pakolja be a grillparti tartozékait, az könnyen pórul járhat. 50 km/órás ütközés következtében elszabaduló csomagok a saját súlyuk 40-szeresével csapódnak az utasoknak.
500 liter sör a fedélzeten, ráadásul egy személyautóban és nem a serfőzde tartálykocsijában. Lehetetlen? Egyáltalán nem, viszont nem is lesz belőle vidám elhajlás. Inkább arról van szó, hogy egy átlagos, 10 literes partihordó egy 50 km/órás ütközés során a saját tehetetlenségének 40-szeresével vágodik előre az utastérben. Horrorfilm, nem kedélyes családi kerti parti.
Könnyű elképzelni milyen veszélyeket rejtenek magukban vészfékezésnél vagy ütközésnél a nehéz, éles és hegyes tárgyak az utasokra nézve. Vagy inkább mondjak konkrét példákat? A kicsi, 10 literes, de saját hűtős söröshordó, amelynek tömege mindössze 25 kilogramm, egy tonnásra hízik (valójában 10 000 Newtonos erővel csapódik be), egy egyébként ártalmatlan városi balesetnél. A kerti pad és asztal még ennél is nagyobb erővel csapódik be, de még az amúgy észrevehetetlen üdítősrekesz is fél tonnásat üt.
Az ADAC szakemberei 40-szeres szorzóval számoltak - az 50 km/órás csattanásnál a saját tömegük 40-szeresének megfelelő erővel repülnek előre a tárgyak. Ennek pontos értéke a röppálya hosszától is függ, de az biztos, hogy ez a szám egy elég jó közelítés.
A becsapódás ereje mellett az is lényeges szempont, hogy merre repkednek és hol landolnak a súlyos tárgyak a kocsi utasterében. Először találomra, rendszertelenül hajigálták be a felszerelést a VW Golf IV Variant tesztautó utas- és csomagterébe - úgy, ahogy többnyire mindenki szokta. Aztán ennél a tesztnél a söröshordó 1000 kilós pofonja közvetlenül a sofőr és az utas vállán landolt. A üdítősrekesz, a benne lévő üvegek összetörése miatt szilánkeső kíséretében csapódik először a kocsi tetejének, majd az első szélvédőnek.
Az egyik kerti pad és a hozzá tartozó asztal torpedóként süvít előre és nagyjából olyan kárt is okoz, mintha egy atomtengeralattjáró lőtte volna ki. Egész a kocsi orráig, a hűtőmaszkig jutnak, de a másik pad és a napernyő még ennél is nagyobb utat jár be. Az ADAC szakemberei a csattanás után a törésteszt laboratórium egyik hátsó sarkában szedik őket össze. Egy valóságos karambolban tehát nem csak a cuccolós autó, hanem a másik fél utasai is jelentős sérülésveszélynek van kitéve. Nem a rádiójából bömbölő német lakodalmas zene az egyetlen ok, amiért érdemes messzire elkerülni a grillsütögetős buliba igyekvő német autókat.
Az a kisebbik baj, hogy egy ilyen karambol után a kerti partinak lőttek. Nagyobb gond, hogy súlyos, életveszélyes sérülésekkel járhat egy hasonló baleset. Nincs más megoldás, mint biztonságosan rögzíteni a rakományt - és ez egy nagyobb barkács- vagy bútorboltbéli bevásárlásra esetleg az épp aktuális költözés cuccaira is vonatkozik. Maga a rögzítés egyébként nem nagy ügy, nem különösebben elvont tudomány. Kell hozzá egy kis idő, józan ész, spaniferek és egy kis elméleti tudás, hogy mit hogyan csináljunk.
Így teszteltek
Egy népszerű családi autó, egy VW Golf IV Variant csupasz karosszériáját használták a vizsgálatokhoz. Ezt rögzítették a törésteszt laboratórium hordozó kocsiján, felgyorsították 50 km/órás sebességre, majd olyan hirtelen állították meg, ami egy frontális ütközés lassulását szimulálja. A próbát elvégezték rendszertelenül bedobált és szakszerűen rögzített rakománnyal is.
Az alábbi táblázat második oszlopa azt mutatja, hogy az egyes csomagoknak mennyi volt az "ütközési tömege", azaz mekkora mozgási energiával csapódtak be az ütközés után. Ennek meghatározásához az ADAC szakemberei a nehézségi gyorsulás (g) 40-szeresével számoltak.
A rakomány a következő tárgyakból állt
Tárgy | Saját tömeg | Ütközési tömeg (40 g) |
---|---|---|
Partisátor garnitúra | 45 kg | 1800 kg |
Beépített hűtős sörös hordó (10 l) | 25 kg | 1000 kg |
Üveges üdítős rekesz | 18 kg | 720 kg |
Gázpalack | 6 kg | 240 kg |
Grill és alkatrészei | 5 kg | 200 kg |
Hordozható rádiósmagnó | 3 kg | 120 kg |
Napernyő | 3 kg | 120 kg |
A következő oldalon jön a tesztek konkrét összehasonlítása és tippek a biztonságos csomagrögzítéshez. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
