- Az új KRESZ tervezete számos változást hozhat minden közlekedő számára, beleértve az autósokat, kerékpárosokat, rollereseket és gyalogosokat is. A cél egy korszerűbb, átláthatóbb szabályrendszer kialakítása.
- A tervezetben szerepel a sebességhatárok módosítása (autóúton 120 km/h, autópályán 140 km/h lehet a maximum), a cipzárelv hivatalos bevezetése és a nappali menetfény nélküli autók kötelező tompított fényszóró használata lakott területen is.
- A kerékpárosok számára új előírás lehet a 14 év alattiak kötelező bukósisakviselése, az oldaltávolság szabályozása és az új vegyes használatú sáv bevezetése, ami az előzéseket könnyítené.
- A tanulóvezetők számára bevezetnék a családtagi vezetést, amelyhez 10 éve jogosítvánnyal rendelkező rokon felügyelete kellene, valamint a szimulátoros oktatást, amely a gyakorlati órák egy részét válthatná ki.
Mint ismert, márciusban a nagyközönség elé kerül az új KRESZ tervezete. Ennek a főbb változtatásait már több háttérbeszélgetés során is ismertették, de tipikusan feltételes módban. Viszont a Telex birtokába jutott 27 oldalas kormányzati munkaanyag a korábbi feltételes módban kijelentett változtatásokat már véglegesként kezeli. Így az új KRESZ-ben nagyvonalakban a lenti változtatásokra kell számítani.
Nemzeti konzultáció is lehet az új KRESZ-ről
Jöhetnek az "Ön mit gondol erről" kérdések.
Az átdolgozás célja, hogy a jelenlegi, nehezen átlátható szabályozás helyett egy korszerűbb, a mai közlekedési szokásokhoz igazított rendszer lépjen életbe. Az új szabályozás részletesebben foglalkozik a kerékpárosokkal és az elektromos rollerekkel. A gyalogosok számára szigorítás lehet, hogy az úttesten és vasúti átjárókban tilos lenne mobiltelefont használni vagy olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Egy másik javaslat szerint három év alatti gyerekkel lakott területen kívül csak ülve lehetne utazni közösségi közlekedési eszközökön, míg az óvodák és iskolák környékén speciális suli/ovi övezeteket hoznának létre, ahol a sebességhatár tanítási időben 30 km/h lenne.
20 km/h-s sebesség korlát, korhatár bevezetése, alkohol fogyasztási tilalom: kopogtat a rollerszigor
Erős korlátozásokat javasol egy szakmai szervezet.
Az autósokra vonatkozó változások között szerepel a sebességhatárok egységesítése, így autóúton 120 km/h-s, autópályán pedig akár 140 km/h-s gyors szakaszok is megjelenhetnek. Viszont a különböző sebességgel kapcsolatos változtatások sora ezzel nem ér véget.
Jöhet a 140 bizonyos szakaszokon, valamint az „Idős a volánnál” matrica
Új KRESZ: a „T” és a „Baby on board” matrica után jöhet az „Idős a volánnál” jelzés. Olvasóinktól is várnánk pár kreatív ötletet hozzá.
- A teherautók, buszok és utánfutót vontató járművek lakott területen kívül mindenhol 90 km/h-s sebességre gyorsíthatnának.
- A tervezet szerint autóútra és autópályára csak olyan járművek hajthatnának fel, amelyek legalább 70 km/h-s sebességre képesek (jelenleg 60 km/h a határ).
- A traktorok lakott területen kívül 60-nal,
- a villamosok pedig zárt pályán akár 70-nel is közlekedhetnének.
- A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben legfeljebb 10 km/h-val, gyalogosokkal közös szakaszokon 25 km/h-val haladhatnának.
Hivatalosan is bekerülhet a KRESZ-be a cipzárelv, amely szerint a sávmegszűnéseknél az egyenesen haladó autósoknak be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket, különösen, ha tábla is jelzi ezt. Az előzékenység és az udvariasság kulcsszavakként szerepelnek az indoklásban.
A KRESZ nem ismeri, MÉGIS alkalmazzák, az autósok meg TESZNEK rá: cipzárelv
Betartanád a KRESZ-t, de az önérzetes marhák szándékosan akadályoznak benne? Üdv a magyar közlekedési kultúrálatlanság világában.
Új előírás lehet, hogy lakott területen is kötelező lenne a tompított fényszóró használata azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
„Lopakodók”, „félszeműek”, „karácsonyfák” - te is köztük vagy?
Ősszel hamarabb itt a sötét, de ez nem minden autón látszik. Vagy nagyon is.
A tanulóvezetők számára újdonság lehet a szimulátoros oktatás, amely a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatna ki, de azon felül korlátlanul használható lenne.
Napirenden van az a javaslat is, hogy a B-kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis motorkerékpárok és robogók is vezethetők legyenek, valamint hogy a segédmotorok sebességhatárát 40-ről 45 km/h-ra emeljék.
125-ös motor B jogosival? A legismertebb magyar motorosokkal egyeztet a minisztérium
Talmával, Dodorral és Fotelmotorosékkal készíti elő a megújuló KRESZ motoros vonatkozásait az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A családtagi vezetés lehetősége is bekerülhet a szabályozásba, de csak a kötelező gyakorlati órák után, és kizárólag olyan hozzátartozóval, akinek legalább tíz éve van jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt. A családi autót meg kell jelölni, de nem kell második pedálsort beépíteni. A felelősséget a gyakorlást segítő családtag viselné.
Katonák és szülők váltják fel az autós oktatókat?
Szeptemberben már a Honvédség is megtaníthatja a középiskolásokat vezetni, méghozzá ingyen.
A közforgalom elől elzárt magánutakat, mélygarázsokat, parkolóházakat is bevonnák a szabályozásba, így a KRESZ hatálya ezekre a területekre is kiterjedne.
A kerékpárosok számára fontos változás lehet, hogy 14 éves kor alatt kötelezővé tennék a bukósisak használatát, bár az eredeti terv szerint minden bringásnak kötelező lett volna.
Új fogalomként bevezetnék a vegyes használatú sávrészt, amely az úttest jobb szélétől számított egy méter széles sávot jelölné. Az autók így nem lennének kötelesek jobbra húzódni, a kerékpárosokat viszont záróvonal átlépésével is meg lehetne előzni, de csak csökkentett sebességgel és fokozott óvatossággal. Kötelezővé válhat az oldaltávolság tartása: 50 km/h-s sebességig legalább egy métert, efölött másfél métert kellene hagyni a kerékpárosok mellett. Ha ez nem megoldható, akkor legfeljebb 15 km/h-s sebességkülönbséggel lehetne elhaladni mellettük.
Az előzés fogalma is változhat: megszűnne a párhuzamos közlekedés kategóriája, helyette a mellette elhaladás fogalmát vezetnék be, amely fokozott óvatossággal jobbról is történhet. A dugókban a kerékpárosok és motorosok könnyebben előre haladhatnának: a bringások és segédmotorosok a sorok között vagy jobbról, míg a motorosok akár balról is előre mehetnének 25 km/h-s sebességig. Az előrehaladás azonban csak a kereszteződésig lenne engedélyezett, és az irányjelzőt használó járműveket nem akadályozhatnák.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
