Durván drágulhatnak a belső égésű motoros autók – így tennék vonzóbbá a villanyautókat
- Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási határértékei miatt az autógyártók kénytelenek növelni villanyautóik eladásait, hogy elkerüljék a súlyos büntetéseket, ezért a benzines modellek árait emelik.
- Jövőre az átlagos kibocsátási határérték 15 százalékkal csökken, és a járműeladások egyötödének elektromosnak kell lennie.
- Az ipar nehézségekkel küzd: túlkínálat, gyenge kereslet, csökkenő támogatások, valamint az olcsóbb kínai modellek növekvő versenye sújtja a piacot.
- Az emissziós pooling, az árkedvezmények, illetve a benzines autók drágítása mind stratégiák az előírások betartására, de a gyártók szerint az EU-nak enyhítenie kellene a szabályokon, mert az elektromos járművek iránti kereslet még nem érte el a szükséges szintet.
Egyre több európai autógyártó készül árkedvezményekkel elektromos járműveikre, miközben drágítják a belső égésű motorral szerelt modelleket. A döntés hátterében az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó határértékek csökkentése áll, amelyek jövőre lépnek hatályba. A szigorítás gyakorlatilag azt jelenti, a legtöbb gyártók járműeladásának egyötödét villanyautók kell, hogy kitegyék. Ha ez nem valósul meg súlyos büntetésekre, több milliárd eurós bírságra számíthatnak - írta a Reuters.
Az európai autógyártóknak van oka az emissziós félelemre?
Méretes bírságok vannak kilátásban?
Az érintett cégek modelljeinek átlagos szén-dioxid-kibocsátása az új szabály szerint nem haladhatja meg a 93,6 gramm/kilométert. Ez 15 százalékkal kisebb az érvényben lévő 110,1 gramm/kilométeres értéknél. Erről a szabályról a covid előtti utolsó békeévben, 2019-ben állapodtak meg az EU tagállamai. Akkor sokkal optimistább előrejelzések voltak érvényben mind az autóeladások alakulásával, mind ezen belül az elektromos autók térnyerésével kapcsolatban.
Eközben az ipar túlkínálattal küzd a gyenge kereslet, a növekvő kínai verseny és a csökkenő elektromos járművek iránti támogatások miatt. Az olyan nagy gyártók, mint a Volkswagen, a Stellantis és a Renault, az utóbbi hónapokban már figyelmeztettek a profit csökkenésére.
Részmunkaidőre helyezik át a kölni Ford gyár dolgozóit, annyira nem megy a Capri és az Explorer
Pedig kétmilliárd dollárt költöttek a gyár átalakítására korábban.
Ezt vedd meg, légyszi!
A cégek az új szabályok miatt a villanyautók iránti kereslet növelésére kényszerülnek. A Stellantis, a Renault és a Volkswagen az utóbbi hónapokban több száz euróval emelte benzines modelljeinek árait Európa-szerte, miközben villanyautók ára változatlan maradt – viszont így is akad kivétel, a Dacia Spring november végén 200 ezer forinttal lett drágább. Franciaországban Peugeot 500 euróval emelte több belső égésű motoros modell árát.
Az áremelések csökkentik a benzines és elektromos járművek közötti árkülönbséget, viszont nem valószínű, hogy a vásárlás ösztönző az, hogy valami drágább lett, ráadásul a piac most is küzd azzal, hogy eltűntek az olcsó kisautók, a további drágulás sokkal inkább a használtautók felé tolhatja a vásárlók egy részét és nem feltétlenül az elektromos autók irányába.
Kinyírják a kisautókat. Ki a gyilkos?
A legkönnyebben fenntartható kategória hullik ki éppen, ami azt is jelenti, hogy használtan sem marad egy idő után egyszerű kisautó.
Akciók és/vagy csapatmunka
Az igazán megnyerő stratégia a villanyautók árának csökkenése lehetne, ez viszont a gyártónak hátrány, hiszen kisebb haszonkulccsal kell számolniuk. Ilyen lépésre a Volkswagennél volt példa, akik Németországban 30 ezer euró alá csökkentették az ID.3 árát (eközben nálunk 19,2 millió forintról indul, ami átszámolva 47 ezer euró).
Jó autó, csak majd csengess a kasszánál
ID.3, én téged a hibáiddal együtt is kedvellek. Tényleg. De mondd, miért teszed ily nehézzé a románcunkat? Nagyobb így az élvezet?
Megoldás lehet még, hogy a gyártók elkerüljék a büntetést az emissziós pooling, vagyis kibocsátási kvóták vásárlása más gyártóktól, akik nagyobb arányban értékesítenek elektromos autókat. Ilyesmit a Suzuki csinált a közelmúltban, aki a Geely tulajdonában lévő Volvóval teljesíti közösen az emissziós célokat.
Brüsszelezés(?)
Bár a gyártók mindent megtesznek a szabályok betartása érdekében, az ipar továbbra is reméli, hogy az Európai Bizottság enyhít a célokon. Luc Chatel, a francia autóipari szövetség (PFA) elnöke szerint az ipar tűrőképessége véges: „Nem tudunk elég elektromos járművet eladni, és közben megbüntetnek a benzinesek miatt. Mit akarnak, lovaskocsikat gyártsak?” Ez azonban jelenleg hiú reménynek tűnik, ugyanis Wopke Hoekstra, az Európai Unió éghajlat-politikai biztosa a napokban arra a kérdésre, hogy fontolgatja-e a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó szabályok megváltoztatását, azt válaszolta: Nem!
Nem enged az EU: marad a határidő
Az autógyártók több időt szeretnének a CO2-kibocsátási célok eléréséhez, de az Európai Unió nem enged.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
