Még 2016-ban alapította egy ukrán házaspár (Vahtang Dzsukasvili és Julija Homics) a Torsus startup céget, amelynek a központja Prágában, az összeszerelő üzeme pedig Szlovákiában található. Az alapítók szerint egyszerű oka van annak, hogy nem Ukrajnában hozták létre a céget: Ukrajna nem EU-tagállam, így egyszerűbb az autóbuszok értékesítése nemcsak az Európai Unióban, de más országokban is. Egyébként a Torsus buszai az első olyan terepjáró autóbuszok az Unióban, amelyek EU-s típusbizonyítványt kaptak.

Dzsukasvili szerint a legtöbb autóbusz városokban vagy városok között közlekedik, jó minőségű utakon. Megfigyelései és korábbi munkái alapján arra a következtetésre jutott, hogy például a külszíni bányákhoz vagy a nagy területű erdőirtásokhoz több terepjáróval, vagy pickuppal viszik ki a munkásokat. Mi lenne, ha ezekre a nehezen megközelíthető munkaterületekre egyetlen nagyobb járművel vinnék ki az embereket, így egyszerre akár 20-30 munkást is célba juttatva? Erre a gondolatmenetre alapozta cégének filozófiáját.

Mégis mit tudnak a Torsus buszai? Első körben két modell gyártását kezdték meg a szlovákiai üzemben: a nagyobb Praetorian és a kisebb Terrastorm típusokét. Mindkét járművet MAN-alapokra építik, a Praetorian a TGM 4x4-es, 8 méteres alvázára, a Terrastorm pedig a TGE, szintén 4x4-es kisáruszállító alvázára épül.

A 8,7 méter hosszú, maximum 13,4 tonna súlyú Praetorian többféle motorral, Euro III-as besorolástól Euro VI-ig rendelhető, maximálisan 290 lóerőig. Többféle üléskiosztással, maximum 37+1 üléssel, akár ötpontos biztonsági övekkel szerelve rendelhető. A hat méter hosszú Terrastorm a Volkswagen-csoport 2,0 literes TDI motorjával érhető el, ezek 140 és 176 lóerő közöttiek lehetnek. A Terrastormba maximum 20 ülést kérhető. Többféle váltó és futómű rendelhető mindkét típushoz, ezek mind a német ZF termékei. Természetesen a gumiabroncsok típusát is a vevőre bízza a Torsus, ezek lehetnek nehéz terepre valók és országúti/terepesek is. Összeszámolni és felsorolni is nehéz, hogy a két jármű hányféle kivitelben és mennyi extrával rendelhető. A Preatorian és a Terrastorm is lehet: katonai, mentő, bányász, mobil parancsnoki, lakókocsi, evakuáló vagy mondjuk áruszállító kialakítású. De vásárolhatunk teljesen üres buszt is, amit később berendezhetünk saját ízlésünknek megfelelően. Kérhetünk a Torsus buszunkra például csörlőket, extra (három centis) hőszigetelést, vegyi- és sugárzás elleni védelmet, kőfelverődés-álló fényezést, csúszásgátló, vegyianyag-álló belső burkolatokat, tetőcsomagtartót, plusz lámpákat... és még sorolhatnánk. A vásárló teljes mértékben a saját igényeire szabhatja a Torsus buszát.
A járműveik alapárát – a szokásostól eltérően – nem rejti véka alá a gyártó. Egy alap Praetorian 166 ezer euró, azaz körülbelül 49 millió forint, a Terrastormé 57 ezer euró, ami nagyjából 20 millió forintnak felel meg. Hogy Dzsukasviliéknek valóban sikerült-e egy létező piaci rést betömnie a 4x4-es offroad buszaikkal, az néhány év múlva kiderül, az azonban bizonyos, hogy óriási az érdeklődés a járműveik iránt, amit a Volkswagen konszern is felkarolt, így már nemcsak Európában, hanem Afrikában, Dél-Amerikában és Ausztráliában is megvásárolhatóak a Torsus buszai.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
