Olajipar: a mesterséges üzemanyag a tiszta jövő
A kőolaj-származékok előállításával foglalkozó ipar eddig nem igazán foglalt állást a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó európai törekvésekhez, most azonban közleményben igyekezett tisztázni álláspontját. Az anyagot a Fuelseurope, az Európai Kőolajfinomítók Szövetségének kommunikációs részlege tette közzé, és elsősorban arról szól, hogy milyen szerepe lehet a mesterséges üzemanyagoknak a jövő közlekedésében.

A Fuelseurope szerint a mesterséges üzemanyagok bevezetése közelebb hozhatja a szén-dioxid-semleges jövőt, és nem csak azokon a területeken – például a repülésben vagy a hajózásban – ahol jelenleg nemigen akad életképes alternatíva az üzemanyag-alapú hajtásmódokkal szemben. Azt mondják, már 2035-re 100 millió tonna/évvel csökkenhet az éves szén-dioxid-kibocsátás Európában azzal, ha elkezdődik az áttérés a szén-dioxid-semleges üzemanyagok alkalmazására.
Az anyagban persze nem egyféle üzemanyagról van szó, hanem egész sor megoldásról. Kultúrnövényekből előállított alkoholról, hidrogénezett növényi olajokról, cellulózból vagy egyéb biomasszából előállított üzemanyagokról, valamint a levegő szén-dioxidjából és villanyáramból szintetizált szénhidrogénekről. Ezek közös jellemzője, hogy mivel a levegőből megkötött szén-dioxidot juttatják újra a levegőbe az égés során, a szén-dioxid-mérleget nem rontják tovább. A Fuelseurope anyaga szerint az első tíz évben 30-40 milliárd eurót szánnának az átállásra, a teljes befektetés pedig 2050-ig elérheti a 700 milliárd eurót. A lényeg, hogy a következő harminc évben fokozatosan átállítanák a meglevő üzemanyaggyártó kapacitást szén-dioxid-semleges üzemanyagok előállítására.
A Fuelseurope hangsúlyozza, hogy az ő megoldásaik kiegészítik a villanyautózást, ugyanakkor kritizálja a jelenlegi szabályozást, amely csak a helyi szén-dioxid-kibocsátásra koncentrál. A szervezet szerint úgy kellene változtatni a szabályozáson, hogy az figyelembe vegye a szintetikus üzemanyagok hozzájárulását a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében.
Arra a kritikára, hogy az üzemanyagok elégetése nem csak szén-dioxiddal, de egyéb környezetkárosító anyagokkal is terheli a környezetet, azzal válaszoltak, hogy a jelenlegi járművekre kötelező Euro6d, illetve a jövőbeli Euro7 normák kellőképp alacsony kibocsátást garantálnak. „Kutatások szerint a szintetikus üzemanyagok jelentősen hozzájárulhatnak az EU klímasemlegességi céljainak eléréséhez, a levegőminőségre gyakorolt negatív hatások nélkül.” - nyilatkozta John Cooper, a Fuelseurope igazgatója.
Egyelőre a szervezet is csak kis mennyiségeket előállító kísérleti üzemekre tud hivatkozni, állítólag 2025 körül indulhatnak be az első, már ipari mennyiségben termelő gyárak. Az pedig a költség-kalkulációk alapján is elég egyértelmű, hogy az iparág átalakítása lassú folyamat lesz, legalábbis amennyiben ez csak a benne szereplő cégek kockázatvállalási hajlandóságán múlik.
Az jól látszik, hogy lassan az üzemanyaggyártók is megértik, Európában az eddigi üzleti modell, ami a kőolaj-feldolgozáson alapul, hosszú távon nem lesz fenntartható. A valódi jövő alakulását azonban számos, ma még megjósolhatatlan tényező befolyásolhatja. Ilyen tényező az is, hogy a szabályalkotók hajlandók lesznek-e úgy átfogalmazni a szabályozást, hogy ahogy azt az európai olajtársaságok szeretnék. Az az érzésünk, hogy a következő egy-két évtized komoly politikai küzdelmeket hoz majd ezen a területen. A témáról hosszabban is beszélgettünk Zöldy Mátéval, a BME tanárával az Égéstér 397. adásában.
Szintetikus üzemanyagok valós nullás emisszióval
Vendégünk Zöldy Máté, a BME tanára, témánk a bekevert etanolnál és a jelenlegi elektromos autóknál egyértelműen ígéretesebb technológia.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

