Olajipar: a mesterséges üzemanyag a tiszta jövő

2020.06.16. 14:28

A kőolaj-származékok előállításával foglalkozó ipar eddig nem igazán foglalt állást a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó európai törekvésekhez, most azonban közleményben igyekezett tisztázni álláspontját. Az anyagot a Fuelseurope, az Európai Kőolajfinomítók Szövetségének kommunikációs részlege tette közzé, és elsősorban arról szól, hogy milyen szerepe lehet a mesterséges üzemanyagoknak a jövő közlekedésében.

A Fuelseurope szerint a mesterséges üzemanyagok bevezetése közelebb hozhatja a szén-dioxid-semleges jövőt, és nem csak azokon a területeken – például a repülésben vagy a hajózásban – ahol jelenleg nemigen akad életképes alternatíva az üzemanyag-alapú hajtásmódokkal szemben. Azt mondják, már 2035-re 100 millió tonna/évvel csökkenhet az éves szén-dioxid-kibocsátás Európában azzal, ha elkezdődik az áttérés a szén-dioxid-semleges üzemanyagok alkalmazására.

Az anyagban persze nem egyféle üzemanyagról van szó, hanem egész sor megoldásról. Kultúrnövényekből előállított alkoholról, hidrogénezett növényi olajokról, cellulózból vagy egyéb biomasszából előállított üzemanyagokról, valamint a levegő szén-dioxidjából és villanyáramból szintetizált szénhidrogénekről. Ezek közös jellemzője, hogy mivel a levegőből megkötött szén-dioxidot juttatják újra a levegőbe az égés során, a szén-dioxid-mérleget nem rontják tovább. A Fuelseurope anyaga szerint az első tíz évben 30-40 milliárd eurót szánnának az átállásra, a teljes befektetés pedig 2050-ig elérheti a 700 milliárd eurót. A lényeg, hogy a következő harminc évben fokozatosan átállítanák a meglevő üzemanyaggyártó kapacitást szén-dioxid-semleges üzemanyagok előállítására.

A Fuelseurope hangsúlyozza, hogy az ő megoldásaik kiegészítik a villanyautózást, ugyanakkor kritizálja a jelenlegi szabályozást, amely csak a helyi szén-dioxid-kibocsátásra koncentrál. A szervezet szerint úgy kellene változtatni a szabályozáson, hogy az figyelembe vegye a szintetikus üzemanyagok hozzájárulását a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében.

Arra a kritikára, hogy az üzemanyagok elégetése nem csak szén-dioxiddal, de egyéb környezetkárosító anyagokkal is terheli a környezetet, azzal válaszoltak, hogy a jelenlegi járművekre kötelező Euro6d, illetve a jövőbeli Euro7 normák kellőképp alacsony kibocsátást garantálnak. „Kutatások szerint a szintetikus üzemanyagok jelentősen hozzájárulhatnak az EU klímasemlegességi céljainak eléréséhez, a levegőminőségre gyakorolt negatív hatások nélkül.” - nyilatkozta John Cooper, a Fuelseurope igazgatója.

Egyelőre a szervezet is csak kis mennyiségeket előállító kísérleti üzemekre tud hivatkozni, állítólag 2025 körül indulhatnak be az első, már ipari mennyiségben termelő gyárak. Az pedig a költség-kalkulációk alapján is elég egyértelmű, hogy az iparág átalakítása lassú folyamat lesz, legalábbis amennyiben ez csak a benne szereplő cégek kockázatvállalási hajlandóságán múlik.

Az jól látszik, hogy lassan az üzemanyaggyártók is megértik, Európában az eddigi üzleti modell, ami a kőolaj-feldolgozáson alapul, hosszú távon nem lesz fenntartható. A valódi jövő alakulását azonban számos, ma még megjósolhatatlan tényező befolyásolhatja. Ilyen tényező az is, hogy a szabályalkotók hajlandók lesznek-e úgy átfogalmazni a szabályozást, hogy ahogy azt az európai olajtársaságok szeretnék. Az az érzésünk, hogy a következő egy-két évtized komoly politikai küzdelmeket hoz majd ezen a területen. A témáról hosszabban is beszélgettünk Zöldy Mátéval, a BME tanárával az Égéstér 397. adásában.

Kapcsolódó
Szintetikus üzemanyagok valós nullás emisszióval

Szintetikus üzemanyagok valós nullás emisszióval

Vendégünk Zöldy Máté, a BME tanára, témánk a bekevert etanolnál és a jelenlegi elektromos autóknál egyértelműen ígéretesebb technológia.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

4 órája
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22