Ahhoz, hogy ezt az autót megértsük, tudnunk kell, hogy a Jaguart, a Land-Rovert és egy kisebb olasz designstúdiót is rég megvette Ratan Tata, az indiai Tata-csoport atyaúristene. És ha már van egy ekkora birodalma és nagyjából végeláthatatlan pénze, használja is. Például hogy a Tatából is igazi márkát csináljon.
Először csak áttáncoltam Jaguaréktól a Tata-standra, hogy valami homályos fogalmat kapjak arról, mi az, ami ennyire lázba hozza az első genfi sajtónap délutánjának megfáradt újságírónépét, és annyit sikerült megtudnom, ahogy mindenféle izzadt hónaljak alatt és verejtékező fejek fölött átdugtam a saját verejtékező fejemet, hogy valami rettentő futurisztikus, narancssárga SUV van az érdeklődés középpontjában.

Tettem egy félórás kört, hogy kissé oszoljon a sajtótájékoztatóról ottmaradt tömeg, majd visszamentem, beélesített Fujival a kezemben. Így is rostokoltam egy darabig, egyik lábról a másikra állva, mire meg tudtam lőni az autót.
Szóban forgó jármű egy Tata H5X, amit én végig HSX-nek olvastam, és hogy mennyire nem vagyok egyedül ezzel, mutatja, hogy egy csomó híradásban az utóbbi néven szerepel a kocsi. Tanulmányautó, hát, miért, valaki azt gondolta, hogy egy ennyire meredeken bevállalós autót majd valaki gyártani kezd? Pláne hogy épp az alvázas, ódivatú, India elviselésére teremtett terepjáróiról elhíresült Tata?
Pedig aki ilyen gondolatokra ragadtatta volna el magát, lehet, hogy nyert volna egy fogadásban. Elsőre csak az tűnt fel, hogy az autó túlságosan jól kidolgozott – márpedig huszonnégy évnyi szalonjárás után az újságíró szeme nagyjából már rááll arra, hogy melyik jármű csak gipszmodell, amiből sose lesz semmi, melyik annyira arányos és legalább kikacsint a megvalósíthatóság irányába, hogy egyes részeit, vagy talán erősen átalakítva az egészet is viszontlátjuk majd az utcán öt év múlva, és melyik az, amire még azt mondják, hogy tanulmány, de annyira van alatta fék, futómű, rajta lámpa, egyebek, hogy szinte már egy gyártásra érett szerkezettel van dolga. Ez meg itt az utóbbi.
Szóba elegyedtem a kocsi mellett strázsáló egyik biztonsági emberrel, mert rám szólt, hogy ne csapkodjam az ajtót (a kínaiak megint beköltöztek, amivel még nem lenne nagy baj, de szokásuk, hogy egy lábat kilógatnak az autóból perceken át, emiatt be se lehet csukni az ajtót, hogy a kocsiról legalább egy külső kép készülhessen). Milyen jó, ha az ember nem rögtön a sértett pózt veszi fel, hanem a Nyugat-Európában jobban működő udvariast – kiderült a csávóról, hogy olasz, azért félti az autót, mert a zárak és a kárpitok még érzékenyek, mellesleg s ő az egyik formatervező. Khm, ezek szerint a 24 évnyi szalonlátogatáson edzett újságírói szem mégsem olyan éles...
Elmondta a részleteket. A legmeglepőbbet például, hogy ezt az autót egy éven belül gyártásban fogom látni, készen. És a másik meglepőt, hogy a végleges termék nem lesz nagyon más, mint amit itt nézünk, és félünk, hogy egy erősebb becsapásra leesik az ajtókárpitja, itt, a forgó színpadon. Egy csapat olasz kollégájával együtt rajzolták az egészet, és bár a pezsgős poharak a hátsó üléseken nem lesznek benne a bolti verzióban, a többi nagyjából meglesz – igen, a kihajtható közepű első üléstámla is, hogy át tudjam dugni majd a megfáradt lábam a hátsó ülésről.
A kocsi alapja a Land Rover Discovery Sporttól jön (L550 platform), de itt-ott spórolnak benne az alumíniummal, ezért kicsit nehezebb lesz annál. Ezt a hiányosságot talán ellentételezi, hogy az árát annak a felére tervezik – csak remélni merem, hogy nem Indiáról, hanem Európáról beszélt a designer srác. Érdekes lesz a motorkínálata is, mert a Fiattól származó, kétliteres, 140 és 170 lóerős kivitelekben gyártott dízel az egyik alapblokk, ugyanaz, amelyik most a Jeep Compasst, Fiat 500X-et, Alfa Giuilát viszi.
A Jaguar-rokonságra utal az automata váltó gyújtás ráadására a síkból kiemelkedő, forgatható gombos előválasztója, no meg az is, hogy a műszerezés full LCD-s – ne feledjük, hogy a Jaguar volt a megoldás egyik nagy korai bevezetője. Nemcsak öt-, de hétüléses kivitel is lesz belőle, a fényszórók ledesek lesznek, de hogy a 22 collos, stílusos alufelnik, illetve az első üléstámlák hátába, a második üléssoron helyet foglalóknak elhelyezett képernyők megmaradnak-e a véglegesítésig, az több mint kétséges. Egy óvatos jóslat tőlem: ezek az indiai, népi verzióból sejthetőleg hiányozni fognak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
