Ahhoz, hogy ezt az autót megértsük, tudnunk kell, hogy a Jaguart, a Land-Rovert és egy kisebb olasz designstúdiót is rég megvette Ratan Tata, az indiai Tata-csoport atyaúristene. És ha már van egy ekkora birodalma és nagyjából végeláthatatlan pénze, használja is. Például hogy a Tatából is igazi márkát csináljon.
Először csak áttáncoltam Jaguaréktól a Tata-standra, hogy valami homályos fogalmat kapjak arról, mi az, ami ennyire lázba hozza az első genfi sajtónap délutánjának megfáradt újságírónépét, és annyit sikerült megtudnom, ahogy mindenféle izzadt hónaljak alatt és verejtékező fejek fölött átdugtam a saját verejtékező fejemet, hogy valami rettentő futurisztikus, narancssárga SUV van az érdeklődés középpontjában.

Tettem egy félórás kört, hogy kissé oszoljon a sajtótájékoztatóról ottmaradt tömeg, majd visszamentem, beélesített Fujival a kezemben. Így is rostokoltam egy darabig, egyik lábról a másikra állva, mire meg tudtam lőni az autót.
Szóban forgó jármű egy Tata H5X, amit én végig HSX-nek olvastam, és hogy mennyire nem vagyok egyedül ezzel, mutatja, hogy egy csomó híradásban az utóbbi néven szerepel a kocsi. Tanulmányautó, hát, miért, valaki azt gondolta, hogy egy ennyire meredeken bevállalós autót majd valaki gyártani kezd? Pláne hogy épp az alvázas, ódivatú, India elviselésére teremtett terepjáróiról elhíresült Tata?
Pedig aki ilyen gondolatokra ragadtatta volna el magát, lehet, hogy nyert volna egy fogadásban. Elsőre csak az tűnt fel, hogy az autó túlságosan jól kidolgozott – márpedig huszonnégy évnyi szalonjárás után az újságíró szeme nagyjából már rááll arra, hogy melyik jármű csak gipszmodell, amiből sose lesz semmi, melyik annyira arányos és legalább kikacsint a megvalósíthatóság irányába, hogy egyes részeit, vagy talán erősen átalakítva az egészet is viszontlátjuk majd az utcán öt év múlva, és melyik az, amire még azt mondják, hogy tanulmány, de annyira van alatta fék, futómű, rajta lámpa, egyebek, hogy szinte már egy gyártásra érett szerkezettel van dolga. Ez meg itt az utóbbi.
Szóba elegyedtem a kocsi mellett strázsáló egyik biztonsági emberrel, mert rám szólt, hogy ne csapkodjam az ajtót (a kínaiak megint beköltöztek, amivel még nem lenne nagy baj, de szokásuk, hogy egy lábat kilógatnak az autóból perceken át, emiatt be se lehet csukni az ajtót, hogy a kocsiról legalább egy külső kép készülhessen). Milyen jó, ha az ember nem rögtön a sértett pózt veszi fel, hanem a Nyugat-Európában jobban működő udvariast – kiderült a csávóról, hogy olasz, azért félti az autót, mert a zárak és a kárpitok még érzékenyek, mellesleg s ő az egyik formatervező. Khm, ezek szerint a 24 évnyi szalonlátogatáson edzett újságírói szem mégsem olyan éles...
Elmondta a részleteket. A legmeglepőbbet például, hogy ezt az autót egy éven belül gyártásban fogom látni, készen. És a másik meglepőt, hogy a végleges termék nem lesz nagyon más, mint amit itt nézünk, és félünk, hogy egy erősebb becsapásra leesik az ajtókárpitja, itt, a forgó színpadon. Egy csapat olasz kollégájával együtt rajzolták az egészet, és bár a pezsgős poharak a hátsó üléseken nem lesznek benne a bolti verzióban, a többi nagyjából meglesz – igen, a kihajtható közepű első üléstámla is, hogy át tudjam dugni majd a megfáradt lábam a hátsó ülésről.
A kocsi alapja a Land Rover Discovery Sporttól jön (L550 platform), de itt-ott spórolnak benne az alumíniummal, ezért kicsit nehezebb lesz annál. Ezt a hiányosságot talán ellentételezi, hogy az árát annak a felére tervezik – csak remélni merem, hogy nem Indiáról, hanem Európáról beszélt a designer srác. Érdekes lesz a motorkínálata is, mert a Fiattól származó, kétliteres, 140 és 170 lóerős kivitelekben gyártott dízel az egyik alapblokk, ugyanaz, amelyik most a Jeep Compasst, Fiat 500X-et, Alfa Giuilát viszi.
A Jaguar-rokonságra utal az automata váltó gyújtás ráadására a síkból kiemelkedő, forgatható gombos előválasztója, no meg az is, hogy a műszerezés full LCD-s – ne feledjük, hogy a Jaguar volt a megoldás egyik nagy korai bevezetője. Nemcsak öt-, de hétüléses kivitel is lesz belőle, a fényszórók ledesek lesznek, de hogy a 22 collos, stílusos alufelnik, illetve az első üléstámlák hátába, a második üléssoron helyet foglalóknak elhelyezett képernyők megmaradnak-e a véglegesítésig, az több mint kétséges. Egy óvatos jóslat tőlem: ezek az indiai, népi verzióból sejthetőleg hiányozni fognak.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
