2017.09.16. 06:56

Ami a Volkswagennek a GTI, a BMW-nek az M, az mostantól a Hyundai-nak az N. A Frankfurti Autószalonon végre élőben láthattuk a nyáron leleplezett t i30 N-t. Egy-két apróságtól eltekintve a legerősebb i30-as kimeríti a tökéletes sleeper fogalmát, elsőre ugyanis könnyen hihetjük ártatlan kis ferdehátúnak. Pedig nem az.

Annyiból mondjuk mindenképpen előnyben voltak a dél-koreaiak, hogy az i30-nak már eleve elég morcos az ábrázata. Ezt nem is kellett kényszeresen továbbfeszíteni, csak picit reszelgettek az orrán, leheletnyit változtattak a lökhárítón és egy finom piros kontúrt adtak neki alul. Ez a motívum hátul is megjelenik, mondjuk ott a dupla kipufogó is árulkodó kicsit, na meg a mezítlábas i30-akénál cizelláltabb lökhárító.

Odabent sem tolakodik az arcunkba üvöltő színű varrással vagy betétekkel, nem lengeti meg a vörös posztót, mindössze néhány diszkrét N-logó árulkodik arról, hogy nem az alap 1,4-esben ülünk. Az ülések oldaltartása így álló helyzetben nagyon jónak tűnik, egészen fent, a vállnál is támasztanak, ami azért nem jön rosszul, ha véletlenül pályanapra tévednénk vele. Jó fogású anyagok és teljesen korrekt kapcsolási érzetű hatgangos kézi váltó is jutott a csúcs-i30-ba.

Nem véletlenül említettem pályanapot, hiszen az első N-es Hyundai kellően erős ahhoz. A kétliteres, közvetlen befecskendezéses T-GDI turbómotorból Performance csomaggal 275 lóerőt piszkáltak ki, ennél valamivel kevesebbet, 250-et tud a gyengébbik kivitel. A csúcsnyomaték 353 newtonméter, de overboosttal 1750-es fordulattól 4200-ig kiprésel még magából plusz 25 Nm-t. Ennek az erőnek alig másfél tonnát kell cibálnia, így a 0-100 km/h-s sprintet 6,1 másodperc alatt csinálja meg. A teljesítmény azonban nem minden: a fékeket és a futóművet is ehhez a szinthez igazították.

Nyilvánvalóan baromi gyors autó az i30 N, de beülve és körülszaglászva nekem egy kicsit hiányzik belőle az egyéniség. Persze simán lehet, hogy rendesen meghajtva rögtön elfeledném ezt a finnyázást. Mert ugye a Golf R-ről sem hittem volna, hogyan üvölt és prüszköl a pályán, nem kell mindenkinek akkora pozőrnek lennie, mint amilyen mondjuk a Civic Type-R.

Apropó Type-R és Golf R... Az i30 N ezektől teljesítményben elmarad, a Golf GTI-nél viszont jóval erősebb. Nagyjából a Ford Focus ST-vel (250 lóerő) és az ugyancsak Frankfurtban bemutatott Renault Mégane RS-sel (280 lóerő) van pariban. De ezek csak puszta számok, a döntő úgyis az lesz, mennyire kiegyensúlyozott, mennyire jól kezelhető a sportos Hyundai.

Az i30-as család viszont nemcsak az N-nel bővült a napokban. Elhozták ugyanis a szalonra a Fastbacket is. A nyáron már felfedett kupétetős ötajtós formája élőben talán még jobban működik, mint a fotókon. Ötletes formai játék az az óvatos hátsó szpojler is, amely lényegében a hátsó lámpák világított képének vonalait köti össze.

Műszakilag nagy újdonságot hiába keresnénk, a motorpaletta már ismerős a többi i30-változat révén. Így kérhetünk ezres, háromhengeres turbóst 120 lóerővel, hatos kézi váltóval, 1,4-es, négyhengeres T-GDI-t 140 lóval, akár hatsebességes kézi, akár hétgangos automata váltóval, vagy egyhatos dízelt kétféle (110 és 136 ló) teljesítményszinttel. Ez utóbbiakhoz is elérhető lesz mindkét váltótípus.

A nagy durranás Hyundai-éknál minden kétséget kizáróan az i30 N volt, de komoly figyelmet kap a frankfurti kiállításon a Kona hobbiterepjáró is. Nem tartozom azok közé, akik felállva tapsolnak ennek az eszement SUV-áradatnak, de kénytelen vagyok belátni, hogy működik a dolog, a vevők kajálják a műfajt, akkor meg hülye, aki nem lovagolja meg ezt a hullámot. Viszont ahhoz, hogy valaki kitűnjön a tömegből, ötletekre van szükség.

A Hyundai formatervezői is sokat agyalhattak azon, mivel emeljék ki a Konát a sűrű mezőnyből, de a végeredmény nekem inkább kicsit izzadságszagúnak tűnik, mintsem sziporkázóan ötletesnek. A nagyon keskenyre húzott fényszóró nem tűnik rossz iránynak, igazán gonosz, szinte vérszomjas tekintetet kölcsönöz az autónak, de a hyundai-os maszk fölé odaszuszakolt légbeömlő-csíkban nem érzem a húzást. A narancssárga Konán látszott igazán jól a hangsúlyos műanyagozás, ami ugyan terepes vérvonalat feltételez, de a 17 centis hasmagasság kevésbé hívogat a hepehupás földútnál komolyabb offroadozásra. De legalább opcionálisan van hozzá összerékhajtás, ami ugyebár nem minden SUV kiváltsága.

Belül az anyagok rendben vannak, de nem a fineszes megoldások tárházába botlunk. Óvatosan letudták annyival, hogy a karosszéria színével megegyező betéteket raktak a szellőzőrácsok köré, a váltószoknyához, és a cérnaválasztást is ez az elv vezérelte. Az mondjuk nem is baj, hogy nagy igyekezetükben nem tolták túl a formai játékot, az alapvetően szürke beltérben meg amúgy is mindig jól mutatnak a harsány színek.

Nem mondanám, hogy a Kona megvett volna kilóra, de el tudom képzelni azt a helyzetet, hogy valakinek a Tucson vagy a Santa Fe túlontúl egyszerű, de a Nissan Juke-ig nem fajulna, ezért vesz egy Konát. A koreai SUV-palettán értelmezve egyébként az újdonság kisebb mindkét, jelenleg is kapható modellnél. Tengelytávja hét centivel rövidebb a Tucsonénál, tízzel a Santa Féénál. Kérdés, hogy árban hova lövik majd be.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

3 órája
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07