A legjobb sleeper Koreából jön
Ami a Volkswagennek a GTI, a BMW-nek az M, az mostantól a Hyundai-nak az N. A Frankfurti Autószalonon végre élőben láthattuk a nyáron leleplezett t i30 N-t. Egy-két apróságtól eltekintve a legerősebb i30-as kimeríti a tökéletes sleeper fogalmát, elsőre ugyanis könnyen hihetjük ártatlan kis ferdehátúnak. Pedig nem az.

Annyiból mondjuk mindenképpen előnyben voltak a dél-koreaiak, hogy az i30-nak már eleve elég morcos az ábrázata. Ezt nem is kellett kényszeresen továbbfeszíteni, csak picit reszelgettek az orrán, leheletnyit változtattak a lökhárítón és egy finom piros kontúrt adtak neki alul. Ez a motívum hátul is megjelenik, mondjuk ott a dupla kipufogó is árulkodó kicsit, na meg a mezítlábas i30-akénál cizelláltabb lökhárító.
Odabent sem tolakodik az arcunkba üvöltő színű varrással vagy betétekkel, nem lengeti meg a vörös posztót, mindössze néhány diszkrét N-logó árulkodik arról, hogy nem az alap 1,4-esben ülünk. Az ülések oldaltartása így álló helyzetben nagyon jónak tűnik, egészen fent, a vállnál is támasztanak, ami azért nem jön rosszul, ha véletlenül pályanapra tévednénk vele. Jó fogású anyagok és teljesen korrekt kapcsolási érzetű hatgangos kézi váltó is jutott a csúcs-i30-ba.
Nem véletlenül említettem pályanapot, hiszen az első N-es Hyundai kellően erős ahhoz. A kétliteres, közvetlen befecskendezéses T-GDI turbómotorból Performance csomaggal 275 lóerőt piszkáltak ki, ennél valamivel kevesebbet, 250-et tud a gyengébbik kivitel. A csúcsnyomaték 353 newtonméter, de overboosttal 1750-es fordulattól 4200-ig kiprésel még magából plusz 25 Nm-t. Ennek az erőnek alig másfél tonnát kell cibálnia, így a 0-100 km/h-s sprintet 6,1 másodperc alatt csinálja meg. A teljesítmény azonban nem minden: a fékeket és a futóművet is ehhez a szinthez igazították.
Nyilvánvalóan baromi gyors autó az i30 N, de beülve és körülszaglászva nekem egy kicsit hiányzik belőle az egyéniség. Persze simán lehet, hogy rendesen meghajtva rögtön elfeledném ezt a finnyázást. Mert ugye a Golf R-ről sem hittem volna, hogyan üvölt és prüszköl a pályán, nem kell mindenkinek akkora pozőrnek lennie, mint amilyen mondjuk a Civic Type-R.
Apropó Type-R és Golf R... Az i30 N ezektől teljesítményben elmarad, a Golf GTI-nél viszont jóval erősebb. Nagyjából a Ford Focus ST-vel (250 lóerő) és az ugyancsak Frankfurtban bemutatott Renault Mégane RS-sel (280 lóerő) van pariban. De ezek csak puszta számok, a döntő úgyis az lesz, mennyire kiegyensúlyozott, mennyire jól kezelhető a sportos Hyundai.
Az i30-as család viszont nemcsak az N-nel bővült a napokban. Elhozták ugyanis a szalonra a Fastbacket is. A nyáron már felfedett kupétetős ötajtós formája élőben talán még jobban működik, mint a fotókon. Ötletes formai játék az az óvatos hátsó szpojler is, amely lényegében a hátsó lámpák világított képének vonalait köti össze.
Műszakilag nagy újdonságot hiába keresnénk, a motorpaletta már ismerős a többi i30-változat révén. Így kérhetünk ezres, háromhengeres turbóst 120 lóerővel, hatos kézi váltóval, 1,4-es, négyhengeres T-GDI-t 140 lóval, akár hatsebességes kézi, akár hétgangos automata váltóval, vagy egyhatos dízelt kétféle (110 és 136 ló) teljesítményszinttel. Ez utóbbiakhoz is elérhető lesz mindkét váltótípus.
A nagy durranás Hyundai-éknál minden kétséget kizáróan az i30 N volt, de komoly figyelmet kap a frankfurti kiállításon a Kona hobbiterepjáró is. Nem tartozom azok közé, akik felállva tapsolnak ennek az eszement SUV-áradatnak, de kénytelen vagyok belátni, hogy működik a dolog, a vevők kajálják a műfajt, akkor meg hülye, aki nem lovagolja meg ezt a hullámot. Viszont ahhoz, hogy valaki kitűnjön a tömegből, ötletekre van szükség.
A Hyundai formatervezői is sokat agyalhattak azon, mivel emeljék ki a Konát a sűrű mezőnyből, de a végeredmény nekem inkább kicsit izzadságszagúnak tűnik, mintsem sziporkázóan ötletesnek. A nagyon keskenyre húzott fényszóró nem tűnik rossz iránynak, igazán gonosz, szinte vérszomjas tekintetet kölcsönöz az autónak, de a hyundai-os maszk fölé odaszuszakolt légbeömlő-csíkban nem érzem a húzást. A narancssárga Konán látszott igazán jól a hangsúlyos műanyagozás, ami ugyan terepes vérvonalat feltételez, de a 17 centis hasmagasság kevésbé hívogat a hepehupás földútnál komolyabb offroadozásra. De legalább opcionálisan van hozzá összerékhajtás, ami ugyebár nem minden SUV kiváltsága.
Belül az anyagok rendben vannak, de nem a fineszes megoldások tárházába botlunk. Óvatosan letudták annyival, hogy a karosszéria színével megegyező betéteket raktak a szellőzőrácsok köré, a váltószoknyához, és a cérnaválasztást is ez az elv vezérelte. Az mondjuk nem is baj, hogy nagy igyekezetükben nem tolták túl a formai játékot, az alapvetően szürke beltérben meg amúgy is mindig jól mutatnak a harsány színek.
Nem mondanám, hogy a Kona megvett volna kilóra, de el tudom képzelni azt a helyzetet, hogy valakinek a Tucson vagy a Santa Fe túlontúl egyszerű, de a Nissan Juke-ig nem fajulna, ezért vesz egy Konát. A koreai SUV-palettán értelmezve egyébként az újdonság kisebb mindkét, jelenleg is kapható modellnél. Tengelytávja hét centivel rövidebb a Tucsonénál, tízzel a Santa Féénál. Kérdés, hogy árban hova lövik majd be.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
