Mercedes ekkorát még nem ütött

2017.09.14. 13:47

Frankfurtban ma este egy pillanatra megállt az élet, mert a Mercedes-AMG olyan autót mutatott, ami tízévente egyszer jön össze. A Project One az a szuperautó, ami egy az egyben Formula-1-es technológiára épül. És ez akkora dolog, mintha holnaptól egy A380-as Airbus járna Üröm és az Árpád-híd között a 840-es busz helyett. Mert a versenyautónak egy dolga van: minden másnál hamarabb beérni a célba, az sem számít, ha a célvonal után széthullik. Az utcai autó feladata pedig az hogy éveken át kényelemben szállítsa utasait A-ból B-be. Vannak bitang gyors utcai autók, de egyik sem versenyautó. Illetve, a Project One talán túllépte a vonalat.

Beletették az 1,6 literes, V6-os turbómotort, azt, amit a Formula-1-es kocsiban tapos rommá Lewis Hamilton, épp csak annyit szelídítettek rajta, hogy 50 ezer kilométert elmenjen két generál között. És ez nem költői túlzás, 50 ezrenként tényleg újjá kell építeni. Az AMG-nek van négyliteres biturbó V8-asa, a szőr áll az ember karján, olyan műsort csinál bármiben, aztán ott a kétliteres sornégy, az egyik legnagyobb fajlagos teljesítményű négyhengeres turbómotor. De nem. Ők a Formula-1-hez nyúltak, hogy megmutassák, képesek rá. Fantasztikus.

És mennyire drámaian vezették fel: bejött Hamilton aktuális versenyautója, majd pedig az 1955-ös 300 SLR Formula-1-es. Ennek az autónak a technikáját költöztették be a 300 SL-be: 2,5 literes sornyolcas, Messerschmidt befecskendezőrendszerrel, vagyis egy utcai autó az akkori legdurvább Mercedes versenymotorral. Két darab létezett belőle, Rudolf Uhlenhault, a Mercedes akkori motorsport főnöke pedig dolgozni járt az egyikkel. 1955-ben az legalább akkora atomvillanás lehetett, mint ma a Project One.

A V6-os turbómotor és a szekvenciális váltó között még egy villanymotor is dolgozik, meg az első tengelyen még kettő. A rendszerteljesítmény félelmetes 1000 lóerő, a három villanymotorból kiindulva valószínűleg a világ összes newtonméterével. Hamilton gurult be vele a színpadra, bele is túrt a gázba, jó szárazon hörög, hallani, hogy nem olyanra akarták csinálni a hangot, mint egy versenyautóban, hanem konkrétan az.

René Wollman, az autó fejlesztésének atyaúristene mondta el, hogy azért is jó ez a motor, mert az utcai motorokhoz később illesztik a hibrid rendszert, amolyan kiegészítésként, de ez a V6-os az első tollvonástól kezdve hibridnek készül, elektromos turbóval, minden firlefranccal, ami ahhoz kell, hogy gázadásra bennakadjon a levegő. És 350 a vége.

Pár kérdés René Wollmanhez 

Hogy került a Project One fejlesztésének élére?

Az elmúlt években többnyire sportautókon dolgoztam, legutóbb például a SLS AMG teljesen elektromos változatán. Utána igazából a kapcsolatokon és a csapaton múlik, hogy ki, hova kerül.

Meddig tartott, amíg az első tollvonástól eljutottak a működőképes prototípusig?

A Project One esetében ez három év volt. Nem tűnik hosszú időnek, és nem is az, tényleg csak úgy volt lehetséges, hogy ott volt a Formula-1-es csapat, és a tudás, amit az évtizedek alatt összeszedtek, aztán a számítógépes szimulációval foglalkozó szakemberek és még nagyon sokan. Minden arról szól, hogy legyen egy kitűzött cél: például a teljesítmény. Legyen az autó minimum ennyi lóerős, akkor beszélsz a motor és hajtáslánc részleggel, ők pedig elkezdenek dolgozni a lehetőségek fényében.

DSC03773

Változnak a célok, ahogy megjelennek más hiperautók a mezőnyben?

Mindenképp agilisnak kell lenni a célokkal, de nem csak akkor figyelünk ezekre, amikor hír jön egy lehetséges riválisról. Ezek amolyan lebegő célok, ha például elérjük a kívánt teljesítményt, de marad idő az ütemtervben, akkor dolgozunk még rajta, hátha benne van egy kicsi a technikában, ami így kinyerhető. És persze, nyitva tartjuk a szemünket, de nem csak az egyenesvonalú gyorsulásra gondolunk, az is fontos, kanyarodni is tudjon a kocis, vagyis abszolút értékben is gyors legyen.

Mi volt a legnagyobb kihívás a fejlesztés során?

Nem igazán lehet ilyenről beszélni, mert mielőtt megkezdődött volna az építés, minden létezett virtuálisan, így az esetleges problémákat már a tervezésnél láttuk. Máshogy nem lehetett volna tartani a három éves ütemtervet, párhuzamosan futottak a CAD programok, mellette a hajtásláncot kínoztuk a fékpadon, egy másik részleg meg szimulátorban hajtotta a kocsit, így volt a lehető leghatékonyabb.

Ugye a legnagyobb különbség a hagyományos sportkocsikhoz képest a motor. Hogy állítják be, hogy még legyen valamicske élettartama?

Az 1,6-os turbómotor az elektromos turbóval és a váltóra szerelt elektromos rásegítéssel 670 lóerőt ad le (ehhez még jönnek az első kerekeket hajtó motorok - a szerk.), a teljesítmény korlátozása pedig a legnagyobb fordulatszám korlátozásával érhető el. A mérnökök algoritmusokkal dolgoznak, ami alapján meghatározható, hogy meddig kell lemenni, hogy utcán is használhassuk, 11 ezres fordulaton szabályoz le.

Milyen váltót használnak? A Formula-1-es kocsiét, duplakuplungosat, vagy mást?

A Project One számára egyedi váltót kellett fejleszteni, ez egy egykuplungos, nyolcsebességes szerkezet. A különleges hajtáslánc miatt nem jöhetett más szóba, egyszerűen nem lehetett egy más korábban létező váltót átemelni.

Mit gondolt, vezetni is fogják a vevők, vagy inkább befektetési célra veszik majd meg?

A csapat és én is annak örülnék a legjobban, ha vezetnék őket, de tekintve, hogy milyen értéket képvisel, bármi lehet a vége.

Próbálta már? Milyen?

Hihetetlen, komolyan. Annyira más, annyira ismeretlen az érzés, a hangja, ahogy felpörög. Annyira harap a motor, hogy szinte már kellemetlen, 7000-nél elváltanék, viszont ennek csak ott jön meg az ereje, és közben úgy szól, hogy azt hiszem, kárt teszek benne, de nem, egyre csak megy, viszont jól megtervezett, tulajdonképpen nincs vibrációja egyáltalán.

 

25 kilométert akár tisztán elektromosan is megtehet, de venni nem ezért fogják, ó dehogy. Pontos súlyadatot még nem közölhetett senki, de némi unszolásra csak kihúztam Renéből, hogy valahol 1150 kiló körül állna meg a mérleg nyelve. Annyira odafigyeltek a súlyra, hogy az embléma is csak egy festmény, amit az az ember airbushol fel, aki a Formula-1-es kocsikra felpingálja a csillagot. Beltér tunlajdonképpen nincs is, egy szénszál-alagút középen, két tablet, alul-felül vágott karimájú kormány, az üléseket kvázi a monokokból formázták ki, ötletem sincs, hogy lehet állítani, valószínűleg a pedálgépet és a kormányt szabják a vevőre.

És nem agresszív, sőt, tulajdonképp visszafogott. Nem került fel rá a Panamericana rács, ami annyira vaddisznó a GT C-n, nem is lehetett volna, olyan alacsony az orr. Naná, hiszen nyomórudas a futómű, fekvő rugóstagokkal, két lépcsőben állítható húzó- és nyomófokozati csillapítással, úgy megtervezve, hogy ne legyen szükség stabilizátorra. Iszonyatosan nyers benyomást kelt, az ülések mögött hátranézve látszik az irdatlan alutömb, amiből kinő a futómű, gyönyorű, aranyra eloxált futóműalkatrészekkel, mint egy versenyautóban. Szemből talán a McLaren F1-re hajaz a leginkább az A oszloptól pedig a CLK GTR-rel rezonál. És amikor alánéztem, akkor döbbentem meg, hogy tulajdonképpen nincs alja: a középső kapszulát légcsatornák futják körbe az első kerekek mögött és a hátsó előtt, amelyek alagútnyi diffúzorban végződnek. Tényleg olyan, mintha egy Formula-1-es autóra ráhajtogattak volna egy kasznit. A tetőre húzott légbeömlő és a függőleges vezérsík pedig nem hagy kétséget, a jövőből szedték elő.

Iszonyatos körülötte a nyüzsi, vállalati emberek épp úgy nem tudnak elszakadni tőle, mint az újságírók. Még Dieter Zetsche, a Mercedes igazgatótanácsának elnöke is idejött fotózkodni néhány vendéggel. Kirakhatnak akármilyen AMG-t, versenyautót, terepjárót, bármit, épp csak lézengenek körülöttük, ehhez viszont nem lehet hozzáférni. Ezek után nem is számítana, ha nem menne annyira, mint a formája sugallja, hiszen a legenda már megvan, itt az autó, ami egy versenyautó hajtáslánca köré épült. És megvehető: valamivel több mint kétmillió eurót kérnek majd érte, és mindössze 275 darabot gyártanak. Nem lenne meglepő, ha mindegyik masszív bukó lenne, de nem is számít. Kevés durvább poszteralapanyag készült Stuttgartban, és sokan kellnek-fekszenek majd a Project One képe alatt. Ők lesznek, akik majd első autónak Mercit fognak venni, ez pedig bőven megéri a gyárnak.

Az oldalról ajánljuk

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

április 2., 17:35
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
  • Közélet

Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot

Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!

április 3., 06:00
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

április 2., 16:25
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Honda Civic Si (1991) aukció
  • Hírek

Honda Civic Si (1991) aukció

április 2., 16:19
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55